Rädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GoldenNewb

    Rädda?

    Mina Golden labidochromis har nyligen gömt sig mer och mer bakom ett par korallstenar där dem tillbringar mesta dels av tiden. Och när jag matar dem (Fling foder just nu) så är det knappt så att dem vågar gå upp till ytan för att fånga maten. och såfort man rör sig emot akvariet eller bara går förbi så simmar dem snabbt bakom stenarna igen.. e detta något jag behöver vara orolig över? eller är det naturligt betende?
  • terjfan
    Användare
    • februari 2004
    • 16

    #2
    jag hade precis samma problem i början när jag skaffade mina goldens detta orsakas av att det är för få fiskar per liter vatten och att dom e ganska nya så köp mera fidk så ska du sa att det löser sig

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Berätta mer GoldenNewb, hur har du ditt akvarium placerat? Liter, antal fisk etc.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Mina Golden beter sig likadant och de har varit annorlunda före. Orsaken till att de blivit såhär tror jag beror på att det är för få fiskar i akvariet, men också på att jag sålde bort en del andra arter och därmed också akvariets "kung". Denna dominanta C.Afra hade den rädslan när han kom till akvariet och när han övertog akvariet så följde de andra efter i hans rädsla för yttre rörelser.

        Jag bantade akvariet rejält för att jag skulle kunna flytta mina fiskar till ett 100L så jag kan renovera min bakgrund på 375:an. Fiskarna har samma beteende i 100L nu trots att det är betydligt tätare med fisk. Jag tror att de nu tagit till sig detta beteende och jag får försöka att skaffa nya arter till det stora akvariet när de väl skall tillbaka så de kanske "glömmer" rädslan...

        Kommentar

        • GoldenNewb

          #5
          Jo akvariet står så att inget direkt solljus kommer på det, jag har bara ett 133L med kanske förmånga fiskar :/ 6st golden, 15st neontetror, 5små pansarmalar. Har precis gjort en räkmix som dem äter bra utav, fast dem är fortfarande lika rädda och vågar sig knappt upp o ta mixen eftersom den flyter. Dem är nästan alltid bakom 2stora korallstenar som dem värkar gilla. Fast det e ju inte så roligt för mig o inte se dem . Vet ej om det e något med belysningen att göra men ni får gärna ge förslag på vad jag skall köpa för nytt lysrör, kör med orginal gult vet ej vad det e för något (ett trist iaf)
          Tacksam för svar

          Kommentar

          • terjfan
            Användare
            • februari 2004
            • 16

            #6
            vad har du för vattenvärden?? verkar väldigt konstigt att ha neontetror som kommer från sydamerika där vattnet är surt och mjukt tillsammans med malawisar!!

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              det går säkert... det går ju ha plecos med malawis och tang...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                men neonisarna kommer bli lördasgodis sen till Golden...
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Gott för goldisarna då []
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • GoldenNewb

                    #10
                    hehe, ja men just nu rör dem inte varandra, för golden e bara ca 3-4cm. Men flyttar över neontetrorna om jag ser att dem blir mat Vad e d för vattenvärde man ska ha koll på ? Ph ligger runt 7-7,5

                    Kommentar

                    Arbetssätt...