spott/yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggo
    Användare
    • mars 2003
    • 17

    spott/yngelkar

    Jag har nu en tuggande hona som det snart är "spottdags" för. Tyvärr så är det så att mitt ordinarie spott/yngelkar redan är upptaget. Men kan en liten plastbalja på 25-30 liter och en luftpump räcka som spott/yngelkar? Honan är ca 10 cm, så det låter verkligen lite väl litet för henne!
    375l Malawi
    100l Malawi/spott/yngel
    112l Malawi/uppväxt

    Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Om man inte har plats för fler yngel så låt henne spotta i det stora karet..Eller ska du föda upp dom i en 30liters hink?...Testa att låta henne spotta själv det är jätte kul att se yngel bland dom stora fiskarna...Tyvärr överlever inte många där om ens några men ibland har man tur och då kan flera överleva!

    Kommentar

    • Viggo
      Användare
      • mars 2003
      • 17

      #3
      Jag hade bara tänkt låte honan och yngeln gå kvar i en vacka i den lilla baljan isåfall. Sedan var det tänkt att honan skulle gått tillbaka till huvudkaret, och ynglen till det ordinarie yngelkaret där det redan går 25 små yngel.
      Jotack, jag hade för bara några dagar sen en hona som spottade i mitt stora kar, och jag har sett MASSOR av yngel bli mat åt de större fiskarna! Tror inte att det är alls många kvar av den kullen nu! Det var rätt coolt som du säger att se småttingarna bland de stora, men jag vill hemskt gärna behålla dessa yngel
      375l Malawi
      100l Malawi/spott/yngel
      112l Malawi/uppväxt

      Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Jag har delat upp mina ynglkar med en frigolitskiva. Bara att skära till lagom storlek ifrån en frigolitlåda el dyligt. Går sedan lätt att trycka ner som avdelare om man behöver två kar och lätt att ta upp när ynglen uppnått tillräcklig storlek för att vara tillsammans.
        Mvh/Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Aha jo visst det är väll många som har så små spottkar som 30liter...
          Så visst pröva kan du juh!..Jag fick dock en 5-6st P.electra att överleva i ett 715 men sen rov-malawisarna kom i så var det inga kvar..

          Kommentar

          Arbetssätt...