Pleuromaculatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    Pleuromaculatus

    På slutet av 80-talet besökte jag malawi-tanganyika import i sundbyberg ett antal gånger och förlustade mej på alla dom arter som fanns, men jag kommer speciellt ihåg en ciklid som var lite över snittet-nämligen neolamprologus (lepidolamprologus?) pleuromaculatus som jag naturligtvis skaffade-och de var väldigt speciella kom jag ihåg, subtilt blåskimmrande med otroligt stora vackra ögon,typiskt passivt rovfiskbeteende men eftersom arten blir max drygt decimetern var det inga problem. söören nergard (stavningsfel?) skrev i sin bok "ciklider från tanganyikasjön" "-att det är en mycket vacker ciklid" Och jag håller med! Har nån av er haft/har denna art? eller vet nån som har den-jag har ganska passivt sökt efter den i omgångar men utan resultat.
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Det är en fantastisk fisk, I tell you no lie. Mycket lik L. boulengeri/hecqui/"meeli". I Konings Natural Habitat-bok så är ju den fisk han kallar för meeli faktiskt en pleuromaculatus. Henrik Malchau på Flyvefisken i Köbenhavn har säkert kvar några - han fick in en stor grupp viltfångade för ett tag sedan.

    KÖP! KÖP! KÖP!

    PS. Om du vill ha något mindre så får du gärna köpa mitt par L. boulengeri "Kigoma" (VF).

    Kommentar

    • spec mats

      #3
      hej o tack för svaret-kul att du håller med om att den är en fantastisk art-både intressant o vacker, ska kontakta flyvefisken så får vi se...

      Kommentar

      Arbetssätt...