Tecken på inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Tecken på inavel?

    Jag var hos en akvariehandlare här i skåne (Namnges ej)

    I ett kar fanns en ganska stor mängd Lombardoi, med nedsatt pris.
    Av dessa var en hel del tämligen "skeva" i huvudet. Dvs de var deformerade kring käkarna.
    Är inte detta ett tecken på inavel? Eller kan det vara något annat?
    Om det är så som jag tror så borde man väl inte som seriös handlare försöka sälja dessa?
    Vad tycker Ni? Har Ni erfarenhet av deformerade käkparti?

    Magnus
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jo det är ett vanligt tecken på inavel och du bör inte köpa fiskarna. Istället bör du informera innehavaren om detta. Ofta kan de bli trubbnosade och snedvridna, fiskarna alltså, inte innehavaren
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Loket65
      Användare
      • september 2003
      • 176

      #3
      Trubbnosade och snedvridna var en bra beskrivning, precis så upplevde jag dem (fiskarna alltså). Nä någon tanke på att köpa dem fanns inte.
      Den som äter lever får sej
      *Magnus*

      http://www.orumsnygard.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Beklagligt att ägaren tydligen vill sälja defekt avkomma trots indikationer på inavel eller annan bristsymptom. Det ger inga bra linjer för denna art...

        Jag föder upp i liten skala än så länge, men jag skulle aldrig sälja fisk som har tydliga defekter.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Vet inte om det beror på inavel, snarare skulle jag tro att det rör sig om skakade yngel. Honan har skakats i ett tidigt stadium och sedan har rommen fått utvecklas i en för stark dos av malakitgrönt. Gör man på detta sätt så kan resultatet bli på detta sätt - jag har sett exempel på yngel efter vildfångade föräldrar (knappast fråga omj inavel) vars yngel blivit på detta sätt pga ovanstående.
          Självklart så skall de som är skeva inte säljas.
          Ciklidhälsningar
          KJell

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jag har sett detta på golden, och de är ju inte kända för att ha en bra stam direkt..

            Kjell: förklara gärna mer i detalj... malakitgrönt?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              citat:Kjell: förklara gärna mer i detalj... malakitgrönt?
              Ja eller metylenblått.
              Många odlare skakar munruvande honor redan några få dygn efter leken, om det är ägg efter substratruvare så flyttas äggen också direkt efter leken. För att sedan inte äggen/romkornen skall mögla så tillsätts sedan ett preparat. Är dosen för hög så blir resultatet vanskapta yngel.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:Är dosen för hög så blir resultatet vanskapta yngel
                Intressant! Det är ju vanligt att gifter (ex från pappersbruk) ger missbildningar. Det var det ett himla liv om under 70-talet. Missbildningar hos fisk används som indikator på giftutsläpp eller inavel (dvs. man brukar misstänka någon av dessa två om man hittar en förhöjd andel missbildningar i naturen). Jag hade inte hört det ang. metylenblått och malakitgrönt innan. Intressant som sagt. JAg har annars skrivit en liten text ang. missbildningar på http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=680
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Jolo
                  Användare
                  • september 2003
                  • 35

                  #9
                  Tyvärr verkar trenden vara i stigande för defekta fiskar, enligt min uppfattning, då jag under mina resor i Skåne ofta besöker olika akvariebutiker och finner stora avvikelser på olika arter. Krökta ryggar, avmagrade, oproportionellt stora huvud/ögon. Har sett hela bestånd av snedvridna fiskar säljas som "månadens fisk". Det är beklämmande och jag har samtidigt svårt att förstå den kortsiktiga försäljningstekniken....

                  Nu är ju inte ciklider den grupp som drappas värst av detta fenomen men det förekommer!

                  Samtidigt måste jag i rättvisans namn uppge att butiker med ovanstående problem ofta också har mycket fina fiskar och kunnig/trevlig personal, vilket ju visar på en inte ovanlig paradox....[:0]

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    kanske är det långsökt och lite överdriven jämnförelse. men för ett antal år sen så skärptes avel på hundar för att just komma ifrån defekter odyl. du är det mycket svårare på fiskar men finns det inget kontroll system för detta. annars kan man tänka sig hur det kommer se ut om 5,10 år.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      citatproportionellt stora huvud/ögon
                      Detta handlar ofta om gamla fiskar som har gått för trångt och/eller fått för lite mat och då har inte kroppen ges möjlighet att växa men det gör däremot huvudet och speciellt ögonen.

                      Den första gången jag såg detta med sneda munnar i en kull var för ca. 15 år sedan och det var hos den substratruvande tanganyikacikliden Neolamprologus sexfasciatus - det var den andra kullen (eventuellt den första) som överhuvudtaget odlades fram i Sverige av denna art (så det rörde sig kanppast om inavel). Jag köpte då in hela kullen i väldigt liten storlek av en odlare i Skåne - att jag köpte dom väldigt små berodde på att arten då var ny och eftertraktad. Första efter att jag haft dom någon månad visade det sig att munnarna var sneda på de flesta av exemplaren och jag fick avliva dom. De jag hade sålt tog jag tillbaka - jag vet dock att en del inte ville lämna tillbaka sina och jag vet t.o.m. en som sedan odlade på dom och avkomman blev helt normal.
                      Skåneodlaren minskade därefter också ner på dosen med antimögelmedel och dår försvann problemen.
                      Detta är bara ett av flera exempel som jag noterat de senaste åren - dock har det i regel bara gällt substratruvare. Men i större odlingar så skakas idag munruvande honor nästan direkt så jag kan därför mycket väl tänka mig att samma problem kan uppstå där.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                        Självklart så skall de som är skeva inte säljas.
                        Ciklidhälsningar
                        KJell
                        Säljas billigt som foderfisk kanske? Det är ju en del som letar sånt...
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:Nu är ju inte ciklider den grupp som drappas värst av detta fenomen men det förekommer!
                          Det är min uppfattning. Vilken grupp skulle vara värre?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Tetror är väldigt förekommande med krökta ryggar och avmagrande i Zooaffärer.

                            Jag ser oerhört ofta Neontetror med detta problem...även andra Tetra-arter också.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jag tycker det låter jävligt skrämmande att folk skulle använda nått kemiskt medel där det finns risk att de blir missbildningar. Sånt medel behövs ju inte ens om man bara har lite cirkulation på vattnet. Jag har hört talas om antimögelmedel, men hade ingen aning om detta. Menar du att det finns att köpa idag?

                              Jag tycker faktiskt att det verkar används för mycket medel överhuvudtaget bland akvarister idag, speciellt när det gäller nitritgrejer och algbekämpning...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...