133L Golden labidochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GoldenNewb

    133L Golden labidochromis

    Jag har just nu ett 133L med 4st Golden labidochromis och 2st små malar. skall köpa 2st Golden labidochromis till och 4st malar. Mina frågor är: Räcker 133L för dessa 6 Golden labidochromis och 6malar + kanske eventuellt stim som jag kanske ska köpa senare.
    Gillar dem några speciella stenar eller liknande för att gräva?
    tacksam för svar
  • MALAWINÖRDEN
    Användare
    • januari 2004
    • 30

    #2
    det räcker nog med 133liter, men det skulle va bettre me ett större. dom jillar finkornig sand(jag har 0,8mm)men det e inte ett måste. De jillar kalksten(jag har faxe kalk, finns i det flästa akvariebutiker) å den stenen e inte skärskilt dyr(ca 15kr kg)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag skulle vilja säga att 133L är i det minsta laget för Golden. Det går, men det är inte att föredra. Du ska nog inte köpa in fler fisk än de malar och de Golden du har nu...

      Jag tycker att en Golden-grupp skall ha 200L+, men det är min åsikt.

      Rådasand (Chinchillasand) 0,33mm eller 0,8-1,2mm är fint åt Malawi. Köp den som fågelsand hos zoohandlaren så blir priset billigare än om du skulle säga akvariesand (otroligt men sant).
      Kalksten går jättebra med Malawi. Även vanlig (rejält tvättad) sten som du finner ute i naturen kan gå fint...

      Golden gräver inte då de inte har revir som de flesta Mbunas...

      Kommentar

      • MALAWINÖRDEN
        Användare
        • januari 2004
        • 30

        #4
        "rådasand", de e sånn jag har

        Kommentar

        • GoldenNewb

          #5
          Enligt expiditen där jag handlade fiskarna bad jag om 1 hane o 3 honor. Men 2utav dem har bara lite svart sträck på fenan under. Undrar om jag har någon hane, eftersom jag gärna vill att dem skall få yngel, lite onödigt o vänta annars

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hanar och honor är väldigt lika i färgteckning. De får båda svarta ränder på fenorna. Ibland så kan man ana en liten vitnad på buken hos honor...men det är inte alltid en fungerande bedömning av kön. Det bästa är att vända upp och ned på fisken och kolla, men då bör man veta vad man letar efter.

            Kommentar

            • MALAWINÖRDEN
              Användare
              • januari 2004
              • 30

              #7
              vadå leta efter

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Hm...jodu...det som skiljer en hane från en hona...på fisk.

                Kommentar

                • Leif Edvardsson

                  #9
                  Jag har 8 st golden. Jag har tre honor som fått yngel. Övriga tror jag är hanar. Det som är gemensamt för mina honor är att de helt saknar äggfläck. Övriga har en äggfläck vardera. En del är fläcken otydlig på, men den finns där. Jag tror därför att detta är en könsskillnad, men jag är inte säker. Vad tror ni övriga "experter"?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...