Akvarielagret - En STOR besvikelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #31
    Hej.
    Tråkigt att du inte tycker om de hundratals arter av fina och intressanta fiskar som du klumpar samman som "sällskapfisk." Vad vore akvariehobbyn utan tetror, barber, bettor, och små ciklider?
    Alla är berättigade till sin egen åsikt, men när man skriver ett sådant inlägg som du just gjort bör man iallafall hålla sig till sanningen. Vi mätte just våra "4-5" centimeters frontosor, och de visade sig i verkligheten vara hela tio centimeter, dvs det måttet vi hade uppgett för dig. Beträffande vår malawiavdelning så hade vi vid tidpunkten för ditt besök 43 olika arter inne, vilket jag tror står sig ganska bra i konkurrensen med andra svenska fiskaffärer.
    För att citera några inlägg här i tråden, "oerhört tråkig historia", men inte nödvändigtvis sann.

    mvh
    Akvarielagret
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #32
      LOL!
      Jag tyckte det lät konstigt, med tanke på att jag var där för bara ett par dagar sedan, och då fanns det en hel del, inklusive hyfsade frontosor, men jag tänkte de blivit sålda - jag har ju märkt att Akvarielagret har en grym omsättning på sin fisk.

      Men han kanske helt enkelt missade Malawi-korridoren vid ingången och Tanganyika-hyllan längst in?
      Det är rätt lätt gjort.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #33
        Han kanske var trött i ögonen efter att ha åkt alla de där milen och missade storlek + ett stort utbud

        jag var där i förrgår och dreglade över Tetraodon lineatus, Crenicichla notophthalmus, Boulengerella maculata och Betta pugnax bara för att ta några exempel på spännande ovanligare fisk som det bara kliade i fingrarna på att få ta hem.

        Och sen att ha mage att gnälla på 4-5 2000L stora utställningsakvarier som ger varje seriös akvarist i hela världen ståfräs, ja då är man inte riktigt klar i knoppen.

        (men det skulle ju kunna finnas mer centralare *host*)
        fish r friend

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          citat:som ger varje seriös akvarist i hela världen ståfräs, ja då är man inte riktigt klar i knoppen.
          Undrar vem som är klar i knoppen...den som inte får ståfräs av att se akvarium eller du, orm?

          Om macson har "missat" att gå in i rätt rum så blir denna historia märklig värre. Det är ju bara att hoppas att han inte åkt 24mil för att slarva när han väl kommit till affären...det vore ju helsnurrigt faktiskt. Jag har aldrig varit på Akvarielagret, men om folk har svårt att hitta i affären så kanske affären skulle ta sig en tankeställare om att "SKYLTA" rätt...

          Sedan är jag ju inte helt övertygad om Akvarielagrets inlägg...men det är ju bra att få två vinklar av denna tråkiga historia.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

            citatodlingsformer banlysta)
            En akvarieaffär som varken säljer guppy, platy, svärdbärare eller marmorskalarer hör till ovanligheterna om man säger så
            Tyresö zoo har akvarier med klassiska odlingsformer också, annars passar de rätt bra in på beskrivningen... På väg till Bollmoras möte för ett par dagar sedan gick vi förbi Tyresö zoo, och jag blev imponerad av deras urval smått & vildfångat, t.ex. hade de vildfångade svärdbärare, flera olika killi, flera olika smårasboror, ovanliga danios, dvärgkulfisk, obeskrivna småciklider, ghost shrimp, etc etc... Rekommenderas till den som liksom jag gillar små & ovanliga fiskar.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #36
              Tricella: nä bara _seriösa_ akvarister vet det svaret .....








              *ägd*
              fish r friend

              Kommentar

              • Pjotr
                Användare
                • april 2002
                • 129

                #37
                Hmm... nu blir man ju sugen på att åka dit igen... det var ett tag sen. Blev ju bra reklam till slut det här!
                mvh Pjotr

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                http://www.cardomain.com/ride/690250

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  orm: ...0-1...idag![V]

                  Pjotr:
                  citat: Hmm... nu blir man ju sugen på att åka dit igen... det var ett tag sen. Blev ju bra reklam till slut det här!
                  Hmm...beroende på vilken man väljer att tro på. Macson anser sig ju blivit felaktigt informerad och lämnade Akvarielagret besviken. Det handlar om kundbemötande också och inte enbart vad man har i sina burkar. Jag väljer att använda mig av 50/50 faktorn...
                  Jag skall ta mig en tur till Stockholm och deras högt uppskattade akvarieaffärer, men jag kommer att göra det utan större förväntningar (så man slipper bli besviken).

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #39
                    tar man turen lagret -> leasing -> globefish -> ARKEN ZOO KISTA GALLERIA! så hitta rman alltid något roligt tror jag. Arken i kista är typisk arken, men med akvaieintreserad ägare? så de finns alltid nå roliga oddballs att kolla på.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #40
                      Denna tråd visar om inte annat att vi bedömer affärer oerhört olika - alla utifrån vilka referensramar vi har på en bra affär.
                      Är man enbart ute efter vildfångade stora malawi så har definitivt Akvarieleasing mer att erbjuda än vad Akvarielagret har, däremot har och har alltid Akvarielagret haft gott om odlade malawi.
                      Visst finns det också vildfångad fisk hos Akvarielagret men då oftast från Sydamerika.

                      Sedan till detta med storleken på frontosorna - eftersom jag inte har sett dom kan jag inte uttala mig om dem.
                      Däremot hände det ofta under den tiden jag hade affär (då hade jag t.o.m. Europas största akvarieaffär, det ni) att någon kund kom in och sa - du skrev i din prislista att dina XXX var 10 cm långa men de är ju bara 6 centimeter.
                      Då brukade jag säga - skall vi slå vad? Vi tar upp och mäter dom och om snittet ligger över 10 cm så köper du alla fiskarna till dubbla priset, om snittet ligger under 10 cm så får du alla fiskar gratis. Då brukade de flesta backa, men inte alla. Dock försvann de snabbt ur affären och kom aldrig tillbaka när vi började mäta.
                      Med detta inte sagt att frontosorna i detta fall var 4-5 cm eller 8-10 cm, det vet jag inget om. Men fiskar är faktikst ofta ett par cm längre än man tror.

                      Vad jag tycker man skall göra är att man själv tar och besöker de nämnda Stockholms resp. Göteborgsaffärerna och själv gör en bedömning utefter vad man är intresserad av.
                      Sedan är det ju också att man trivs olika bra med de som jobbar i olika affärer och samma är det ju med de som jobbar i affärerna, de gillar olika typer av kunder olika bra.
                      Så var det när jag hade affär - även om jag då hade Sveriges i särklass största ciklidsortiment så fanns det duktiga ciklidakvarister som definitivt inte gillade affären och tvärtom det fanns vissa kunder som jag bara vägrade expediera - personkemin funkade inte alls.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • macson
                        Användare
                        • april 2003
                        • 133

                        #41
                        Jag kan hallå med och neka till flera av de många kommentarer som flödat in på min tråd! Jag håller bl.a. med Kjell, då jag inte tror personkemin alls fungerade mellan mig och personen som expiderade mig! Jag blev irriterad, han skulle kolla nummer och fråga andra, försvann, det tog tid, och han var allmänt seg, men det är ju min uppfattning.
                        Sedan kan man diskutera andras inlägg: "Och sen att ha mage att gnälla på 4-5 2000L stora utställningsakvarier som ger varje seriös akvarist i hela världen ståfräs, ja då är man inte riktigt klar i knoppen".
                        Jag tycker personen i fråga ska tala för sig själv, då jag personligen får mer "ståfräs" av en färgrikt, rent, malawikar än ett stort igen-algat, skitigt kar med två små saltvattensfiskar i ett hörn!
                        Jag tyckte det var roligt att jag väckte debatt i denna fråga, som folk verkar ha väldigt många olika åsikter om!

                        /Macson

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #42
                          citat:Och sen att ha mage att gnälla på 4-5 2000L stora utställningsakvarier som ger varje seriös akvarist i hela världen ståfräs, ja då är man inte riktigt klar i knoppen".
                          Jag tycker personen i fråga ska tala för sig själv, då jag personligen får mer "ståfräs" av en färgrikt, rent, malawikar än ett stort igen-algat, skitigt kar med två små saltvattensfiskar i ett hörn!
                          Nåväl jag får väl knappast ståfräs av något av det ni "tänder på"[], men alla är vi väl lagda åt lite olika håll om man säger så.
                          Däremot tycker jag att Christers stora utställningskar är rätt häftiga med sina jättefiskar - tycker det vore kul om det fanns utställningskar i betydligt fler akvarieaffärer (glöm inte heller att be om att få kolla utställningskaren en våning upp hos Akvarieleasing när ni besöker dom).
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #43
                            citat:
                            ett stort igen-algat, skitigt kar med två små saltvattensfiskar i ett hörn!
                            du måste tagit fel nånstans å åkt till fel butik
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #44
                              I Kungsbacka Där ligger zomässan (eller vad butiken heter) har mycket s-am.
                              Annars är nog Herkules i gbg nog det närmaste man kommer en ideal akvarieaffär, det är billigt och det finns lite av allt, lite tanganyika-malawi-sam-cam-udda+ sällskapsfisk+saltvatten. sällan någar riktiga spektakulära fiskar men allt finns.

                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              • imported_n/a

                                #45
                                Hej!
                                Jag rekommenderar också Leasing.Lagret är så opersonligt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...