Tropheus och mindre fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guineapig
    Användare
    • september 2003
    • 72

    Tropheus och mindre fisk?

    Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av att ha Tropheus ihop med mindre substratruvare, typ multifasciatus?

    Daniel
  • Emil Martinsson
    Användare
    • november 2003
    • 167

    #2
    Jag har mina dubbar med lamprologus calliurus och har inte stött på några problem. Jag är övertygad om att det skulle funka lika bra med multisar.
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jodå, det går utmärkt.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • guineapig
        Användare
        • september 2003
        • 72

        #4
        Frågan uppstod då jag är sugen på att införskaffa lite snäckskalslekare (och tropheus), men jag vill inte ha ett "litet" akvarium på 40-50 liter till dessa. Jag vill inte heller ha ett "stort" kar på 250 liter som bara har lite fisk på botten som man får ha förstoringsglas för att se. Om man ska börja med Tropheus, vilken sort rekommenderas till ett 250 liters och hur många? (ja jag vet, ni har svarat på samma fråga många gånger förr..)

        Daniel

        Kommentar

        • Emil Martinsson
          Användare
          • november 2003
          • 167

          #5
          Jag tycker nog att 250 liter är i minsta laget för tropheus. Om jag vore du skulle jag försöka sätta igång en större koloni med multisar. Jag tycker denna ciklid är mycket trevlig och intressant. En stor multiskoloni kan bli riktigt häftig.
          Emil
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Hade 15 VF Kachese i ett 225-liters mot de flestas inrådan och fick yngel av dem också, så de kan inte ha mått så dåligt. Man bör nog inte ha färre, men kanske inte fler heller. Fast jag hade då alltså enbart troffar.

            Kommentar

            • guineapig
              Användare
              • september 2003
              • 72

              #7
              Jag blir lite tveksam till troffar då karet är i minsta laget, man kanske skulle ha en grupp Brichardi "prinsessor" istället ihop med snäckskalslekare? Vad tror ni?

              Daniel

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Prinsessor är snygga, men jag har haft dessa tillsammans med t ex snäckskalslekare och de övertog hela akvariet till slut. Prinsessorna avlar av sig som "vita möss" och efter en stund så har man paret ständigt vakande över någon kull.

                Jag skulle hellre, personligen, välja någon annan art än Prinsessor...eller någon annan art än snäckisarna.

                Men visst går det...frågan är bara hur bra harmoni du får i akvariet och om snäckisarna får utrymme för sitt intressanta beteende.

                Jag hade Prinsessor tillsammans med Julidochromis Regani Kipili och Lamprologus Ocellatus. Ocellatus fick ständigt spö av Jullarna och när de flydde så fick de spö av Prinsessorna. En grupp på 10st (tror jag) försvann...av Ocellatus (Snäckisar).

                Kommentar

                Arbetssätt...