Callochromis pleurospilus Kigoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Callochromis pleurospilus Kigoma

    Hej
    Jag är mycket intresserad av denna arten och har läst igenom allt i ciklid-arkivet och på zoopet så jag har några frågor om hur de skall hållas.

    Jag har ett 250 liters hörnakvarium med stor och fin bottenyta som jag hade tänkt att ha dem i.

    1.Kan detta inredas med lite sten eller skall jag skippa allt förutom finkornig sand och kanske någon enstaka växt för dem att skydda sig i?

    2.Efter att ha läst artiklarna så skall cyclops vara ett bra foder till dem, skall jag även ge dom flingfoder som komplement?

    3.Hur stark pump behövs i akvariet, räcker det med ett 700liters filterhörna-alternativ som jag redan har eller skall jag satsa på en ny 1000liters?

    4.Jag har läst att de skall vara extremt duktiga på att leta sig ut ur akvariet via springor, räcker det med att täcka matluckan eller måste jag fixa så att det nästan är helt tätt?
    de andra öppningarna är mellan 3-6mm (kanten mellan täckglas och helglasakvariet).

    5.Jag läste även att de grävde ner ig i sanden vid fara och hade man för tjockt sandlager kunde de ibland inte komma upp igen. Hur tjockt skall sandlagret vara?
    Jag har just nu mellan 3- 7cm beroende på var i akvariet (detta skall rätas ut och kommer väl att hamna runt 5cm i hela akvariet).

    6.Jag har just nu bara råd till fyra stycken, jag och handlaren har möjlighet att plocka ut två "par" eftersom där är klart utfärgade hannar och honor som tuggar.
    Går det att hålla 2+2 eller skall jag köpa kanske 2+3 eller fler?

    7.Medinnevånare hade jag tänkt mig någon cyprichromis eller paracyprichromis, jag får se vad som händer på den fronten eller om jag skaffar någon annan sandlevande art i form av Xenotilapia flavipinnis eller något liknande.

    Jag hoppas att det finns någon som kan svara på mina frågor om dessa mycket intressanta och extremt vackra fiskar.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Tja Jonas!

    Tänk på att Callochromisen gärna håller till nere vid botten. En sandlekare till i karet får nog det tufft. Callochromisen är en riktigt hårding och hanarna kan bli ganska tuffa. Jag skulle nästan kört 1+3 om jag var du.

    Vem köper du utav ?

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      S.sandby

      Jag funderar om en liten grupp av mina similis skulle funka i akvariet eftersom enligt dig så skall de vara hyfsat aggressiva.

      Jag visste inte att du haft Callochromisar Calle? (trodde att du bara haft malawi o troffar). Jag får se när jag köper dem, det är väl ett litet tag tills jag fått reda på akvariet och vart dess nuvarande innevånare skall vara (nuvarande invånarnas destinationsakvarium är upptagen av yngel).

      Jag skulle gärna vilja ha flera svar på frågorna jag ställt så bara skriv tills tangenbordet ryker!





      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      Arbetssätt...