180l mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håbe

    180l mbuna

    Jaja jag vet att många tycker det är för litet men jag tänkte starta upp ett malawiakvarium på ja just det ynka 180l. På lite längre sikt kommer jag nog att byta upp mig till ett STORT akvarium men det får bli när det finns plats och ekonomi.
    Nu till min fundering, har hittat tre arter som finns här i stan som jag skulle kunna tänka mig att satsa på, nämligen Golden, Röd Zebra och Hongi, 3-4 av varje. Nu vill jag ha synpunkter och höra ideér om detta skulle kunna funka? Är naturligtvis även öppen för förslag på andra snygga och trevliga nybörjar malawisar.

    Håbe
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag tycker du skall välja två av de arter du tagit upp och istället ha fler. Om det hade varit jag så skulle jag nog satsat på Golden och Hongi rent färgmässigt.

    Golden bör vara fler än 3-4...helst 8st.

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Jag håller med Tricella. Kör på två av de arter du nämde.
      Du kan ha max 12fiskar, tycker jag.
      En annan bra nybörjarmalawi är Ps. Socolofi, den är blå.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Håbe

        #4
        Tycker Golden ser lite tråkiga ut, "gult är fult" Däremot har jag fastnat för Röd Zebra, blå hane och röda honor. Kan man ha flera Zebra hanar tillsammans. Annars kanske en annan blå firre som passar tillsamans med zebrorna? typ Hongi eller Socolofi. Tycker själv att Hongin http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=796 är skit snygg. År det vanligt att de färgar ut så fint??

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          Kör på Rödzebra då i så fall, se till att mata dem med bra foder så att de blir riktigt rödorangea. Andra tips är mörk botten samt lite dämpad belysning.

          Socolofi passar till rödzebran, dom är alltid "utfärgade". Hongin däremot har jag den erfarenheten av att de är bara utfärgade konstant om det finns rivaler i närheten. Idealet för att ha en snygg hongi hane hela tiden är enligt mig att ha 3hannar + 4-5honor (eller fler) och du måste man ha ett lite större kar för att de skall funka tillsammans med rödzebran.

          Så om jag vore dej så skulle jag köra på en grupp rödzebra och en grupp socolofi. Du vet väl att det finns rosa-vita rödzebra-hanar, väldigt tjusiga och vanliga.
          Var hade du tänkt att köpa fisken?
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Om man ska ha Röd Zebra så tycker jag personligen att det är oerhört mycket snyggare med blå hane och rödorange honor.

            Hongi är snygg, men där är de ganska humörsbetonade när det gäller att färga ut. Hongin kommer med största sannolikhet att vara "kung" i akvariet om hanarna (Hongi-Röd Zebra) har samma storlek. Jag upplevde Hongin som starkare...vilket också min Röd Zebra hane gjorde.

            Golden är skitsnyggt med en stor grupp på 8-10st...men har du fastnat för Röd Zebra så förstår jag dig då dessa också kan vara trevliga och snygga.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Tror du kommer tröttna ganska fort om du endast har fiskar som är enfärgade så att säga,honigin har ju ett utseende där det finns mer o upptäcka med tiden medans en soccolfi eller rödzebrahona alltid ser mer eller mindre likadana ut.För din egen skulle så bör du kolla lite till innan du bestämmer dig tycker iaf jag så du verkligen e säker på att du köper rätt för man får inte mycket för dom om man vill byta sedan,kan bli en kostsam historia.
              Personligen gillar jag fiskar som "färgar ut" så att säga,då har man nått att se fram emot.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Rödzebra skall du inte ha i ett 160. Det skulle vara absurt...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • spec mats

                  #9
                  Röd zebra, Hongi och golden är nog dom mest trista mbunas som finns..om jag vore du skulle jag fundera på arter från cynotilapia-vackra och ganska småväxta, eller varför inte ps.saulosi? den är snygg och ganska fredlig samt liten.Tyvärr går labeotropheus och melanochromis bort (mina favoriter) labeotropheus blir för stora och melanochromis för aggressiva, så saulosi eller nån cynotilapia är mitt tips till dig-lycka till

                  Kommentar

                  • Håbe

                    #10
                    Undrar fortfarande om det funkar att hålla flera Röd Zebra hanar tillsammans.

                    Kommentar

                    • Håbe

                      #11
                      Fiskarna kommer nog att inköpas i ngn av srans akvarieaffärer. Har kollat på Arken Zoo men det finns även ett par till lokala
                      //Håbe

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Håbe: Ja du kan ha rödzebrahanas tillsammans, men du bör inte ha dem alls i ett 180 liters. De blir rätt stora och skulle inte trivas som vuxna djur.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Varför inte titta lite på Aulonocara-sektionen? Finns många snygga som inte kräver så stort kar.
                          Annars så tycker jag att det funkar med 15-16 fiskar á < 9 cm i ett 180liters...jag hade 12 i ett 150 och det gick bra.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          Arbetssätt...