Sökes snäll ciklid som liknar Hemichromis Lifalili

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Sökes snäll ciklid som liknar Hemichromis Lifalili

    Hej

    Är det någon som vet om det fins någon "snäll" ciklid som liknar Hemichromis.

    Skall göra om mitt 450L malawi till något mer sällskapslikt akvarium.

    Förutom "denna" ciklid vill jag gärna ha Stänktetra och baryancistrus sp L85 (kan man ha 2 av den i ett 450?).

    Gärna förslag på fisk samansättning, inte allt för vilda eller skygga.



    Mvh Mikael

    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Det närmsta jag vet som är snällt är Pelmatochromis thomasi, tomas-ciklid. Den är lik, men inte alls lika färgstark, som lifalilin.

    Annars - ett eller två par lifalili kan du väl ha även i ett sällskapsakvarium när det är så stort...

    Rättelse: Hemichromis/Pelmatochromis thomasi heter tydligen Anomalochromis thomasi denna vecka. Skynda handla innan den byter namn igen...

    Kommentar

    • mikael33
      Användare
      • juli 2003
      • 69

      #3
      Tack Mike

      Den var fin.
      jag skulle gärna finna en variant som har lite mer färg, pga att det är rätt grått i akvariet(bergbakgrund).

      Någon annan sort som kanske skulle fungera? kan vara större ell mindre.

      Har kollat runt men inte hittat någon som jag fastnat för.
      Mikael O
      450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

      112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ska vi ta afrikaner så finns ju min favorit Nanochromis transvestitus. Kjell beskrev en liten snäll Hemichromis (cristatus?) i CB 3/03 (tror jag). Det finns ju fler snyggingar än paletter i Pelvicachromis. Kjell har en sida med västafrikaner http://w1.315.telia.com/~u31506898/

        Sedan finns ju det sydamerikanska släktet Laetacara. L dorsigera har ju massor av färg. Apistogramma, Nannacara osv. finns ju också. Mikrogeophagus altispinosa är en hysteriskt vacker fisk om den får rätt förhållanden och mat.

        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          Men om du har en så tråkig bakgrund mikael33, skaffa en ny med lite emr färg i. eller mer växter. thomasi ciklden är ruggigt vacker
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • mikael33
            Användare
            • juli 2003
            • 69

            #6
            Hej Ola

            Jag läste den artikeln kjell skrev och tyckte att de verkade trevliga ciklider och kanske något som jag skulle kunna införskaffa.

            När jag sedan ringde runt och förhörde mig om dessa även Cristatus så gav alla intrycket att den var aggresiv av bara den.

            Men jag kanske skall bilda mig en egen uppfattning om dem och införskaffa några stycken som får para ut sig.

            Om det visar sig att det endast går att ha ett par, vad tror du/ni att man kan ha för andra ciklider med dem?

            malawi voodoo

            Jag införskaffade bakgrunden i augusti och tänkte den får vara med ett tag till.
            Sedan har jag fortfarande malawi i karet, så växter och rötter kommer när jag blivit av med dessa.

            Det kommer säkert att bli mycket trevligare då.

            Får åka runt och kolla på thomasi och se hur den ser ut i verkligheten, vem vet jag kanske fastnar för den =).
            Mikael O
            450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

            112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              De blir mycket vackrare i ett "riktigt" akvarium.
              Det är sällan en fisk visar sina "riktiga" färger i affären.
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Kjell Nilsson
                Användare
                • januari 2003
                • 50

                #8
                Eftersom vi diskuterar H. cristatus hät, som jag anser vara en "snäll" rödciklid skulle det vara intressant att veta från vilka källor du fått påståendet att de skulle vara "aggresiva som bara den".

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Jag vet inte hur snäll cristatus är, men den verkar ofta blandas ihop med guttatus & bimaculatus.

                  Jag sökte bilder på nätet på cristatus, och många verkar visa guttatus, bimaculatus, t.om. lifalili - i alla fall om det här att cristatus skall ha ett ljust fält kring den svarta fläcken mitt på sidan stämmer.

                  Kommentar

                  • Kjell Nilsson
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 50

                    #10
                    Jag tror att Mike har rätt i sitt antagande att arten förväxlas med andra "tuffare" rödciklider. Hur skulle det annars komma sig att jag hade så svårt, och fick vänta så många år inan jag fick tag i cristatus och att man nu plötsligt kan "ringa runt" och få massor av information om denna lilla juvel!

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Sen finns det ju en massa olika Hemichromis sp. "dittan och dattan". Några av dem är snygga, och har liten mun (vilket ofta brukar betyda att de inte är så aggressiva av sig), t.ex. Hemichromis sp. "Kolente", tydligen även kallad "Guinea".
                      Nån som har erfarenheter av denna?


                      (Jag försökte länka till en artikel på AMTRA med en snygg Hemichromis, men de har nån idiotisk java-grej som gör att jag oavsett länk a) kommer till en reklamsida, b) inte kan komma vidare till nån annan sida sen - jag kan se sidan jag klickat på i en halv sekund innan jag flippas tillbaks till reklamsidan. Förmodligen funkar deras sida bara med Netscape 2.0 eller nåt sånt.)

                      Kommentar

                      • Kjell Nilsson
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 50

                        #12
                        I samma artikel som jag beskrev cristatus har jag också med lite om "kolente" (ciklidbladet 3/2003). Kan tillägga att de var ganska lugna och fredliga om ingen annan "muckade" gräl med dem. Hade en stor Benitochromis nigrodorsalis i samma burk som en gång försökte ge sig på en stor kolente-hane. Det ångrade han bittert! Trots sitt stillsamma sätt kan de alltså bita ifrån sig när det gäller. Det är ju hemichromisar!
                        Sedan måste man ta med i beräkningen att alla ciklider är aggresiva vid leken. Hela deras fortplantningsstrategi går ju ut på att försvara sin avkomma!

                        Kommentar

                        • mikael33
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 69

                          #13
                          Hej Kjell

                          Jag ringde runt till de "stora" affärena i stockholms området, och fick det intrycket att den var aggresiv och de kunde "inte rekomendera" den, jag hänvisade bla annat till den artikeln du skrev i ciklid bladet, då verkade de lite förvånade.

                          Antagligen så har det som du skrev kanske förvecklats med de "tuffare" arterna.

                          Jag blev lite undrande, efter som det står lite olika på nätet och jag kan tyvär inte se skillnad själv på dessa olika arterna.

                          Om jag nu skall införskaffa dessa ciklider, kan man verkligen lita på säljarna i affererna??


                          Och kan man ha ett stim tertror tillsamans med dem och typ en L85 baryancistrus sp.




                          Mikael O
                          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                          Kommentar

                          • Kjell Nilsson
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 50

                            #14
                            I anslutning till min artikel finns även en faktaruta där Kullander förklarar lite av svårigheterna med artbestämning av de, som han kallar, små Hemichromisarna. Jag har svårt att tro att zoohandeln i allmänhet har någon större erfarenhet av denna art. Vad beträffar sällskap till ciklider så skulle jag generellt vilja påstå att desto mer olika cikliderna medinvånarna är ju mindre aggresivitet visar cikliderna mot dessa. Så ett stim större tetror borde gå utmärkt. Och som sagt, man måste alltid ta med i beräkning att vid lek är de aggresiva, det ligger i cikliders natur!

                            Kommentar

                            • mikael33
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 69

                              #15
                              Jag tror nog jag får ta mig ner till affärerna och kolla lite nogrannare och sedan beställa fiskarna om de inte har dem hemma.
                              (om man nu får rätt sort).
                              Köpa ett gäng och låta dem para ut sig så får jag se var det bär iväg.

                              Så får jag nog prova mig fram vad det gäller val av sällskap, större tetror osv.

                              Förlorar jag några på "vägen" må så vara, man lär sig alltid något nytt.



                              Mike har du adressen till den sidan, så vore jag tacksam.
                              Mikael O
                              450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                              112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...