NU HAR DOM BÖRJAT SLÅSS!!!=(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MALAWINÖRDEN
    Användare
    • januari 2004
    • 30

    NU HAR DOM BÖRJAT SLÅSS!!!=(

    det började med att dom visa upp sig för varand men nu har dom börjat slåss=((det är 2st cynotilapia afra)
    En av dom är lite starkare (värkar det som iallafall)och den spärrar upp munen så stort den kan… Å så till anfall.
    I morse så fick ena tag på på den andra och bet den på munnen
    å det såg nästan ut som om dom hade dragkamp.

    Finns det någat att göra?

    Ska jag låta det va?/det ordnar sig


    ett 290liter med malawi[8D]
  • Gäst

    #2
    Förhoppningsvis erkänner en av dem att den andre är större och underordnar sig. Då kommer det nog bli lugnare i burken.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag skull vilja påstå att detta är ofrånkomligt beteende. Det är dessutom upptakt till lek så man ska nog inte se det som allt för negativt.

      De värsta "liplocks" jag har sett var mina N. hecqui som kunde sitta ihop i upp till en halvtimma. Det slutade med ett antal individers död, ett förlorat öga och en sönderiven käke, men sen blev det ochså ordentliga mängder yngel.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        har fått höra att just dessa "c.afra" är väldigt aggressiva, skulle annars gärna själv vilja ha sådana, men har inte vågat skaffa några pga det jag hört, men jisses alltså vad jag tycker dem är snygga....

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          C. afra är lite aggro, men det är ingen anledning att inte hålla dem. Att fiskar biter varandra i munnen är fullt normalt och om du ger dina afror tillräckligt med utrymme (minst 200 liter tycker jag nog) och gömställen leder dessa aggressioner sällan till dödsfall.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nu är inte jag en malawiexpert men är inte två stycken Cynotilapia afra på tok för lite? Bör det inte vara en hane och tre honor som ett absolut minimum? Vad finns det för fler fiskar i akvariet?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Jo det är det egentligen...Själv höll jag dom i 2+8 och då är dom inte mer aggresiva en platy..Dock 715liter med..Men jag tycker inte man bör hålla nån Malawi nästan utan minst 3honor gärna mer...

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Självklart är det så, det hade jag missat. Som jag fattade det va det 2 som bråkade. Om du bara har två individer totalt bör du skaffa fler, även om det kan vara svårt att introducera nya hanar i karet...

                Tycker alltid det är lika konstigt när folk säljer "avelspar" av mbuna... Vaddå avelspar?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 243

                  #9
                  Zaphi det beror väl på att affärerna ofta inte säljer "lösa" honor utan man får vackert köpa 1.1 eller flera par.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jo, det är ett problem, men isåfall är det mycket bättre att ha 3+3 än 1+1.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      citat:Tycker alltid det är lika konstigt när folk säljer "avelspar" av mbuna... Vaddå avelspar?
                      Vad är konstigt?

                      Man kan ju ha Mbuna 1+1...visst förstår jag vad du menar, men det kan vara en fördel att tala om för den eventuella köparen att paret lekt så det inte råder tvivel om att det är hane och hona...samt att det inte råder tvivel om deras möjlighet att få avkomma.

                      Jag har specificerat i mina annonser om det förekommit lyckad lek hos de arter jag sålt. Givetvis är detta också något jag kan bevisa med yngel/ungdjur.

                      Man behöver inte köpa 1+1 om man vill köpa ifrån handlare även om de promptar på att få sälja parvis. Ge handlaren ett pris för båda med förbehållet att hanen stannar hos honom...ok du får betala ett högre pris för honan men det kan det vara värt!

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Om affären bara säljer 1+1 så skulle jag inte köpa av honom mer...
                        Man kan kanske förstå det om det är en extremt ovanlig fisk men om dom bara säljer tex röd zebra parvis så skulle inte jag köpa mer där..

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Tricella.. Det är långt ifrån optimalt att hålla mbuna 1+1. Jag strävar alltid efter att ha minst 3, helst 5 honor på en hane. Jag har oftast 10 eller fler av varje art i ett kar, vilket gör att de trivs bättre och leker oftare.

                          Sedan är jag mycket skeptisk till folk som säljer "avelspar". Speciellt om det gäller discus eller någon mer "exklusiv" fisk. Förmodligt leker de inte alls eller så är de för gamla så de har slutat. Självklart kan det funka hur bra som helst också, men alla är inte lika ärliga som du

                          Många affärer säljer endast 1+1 här i Göteborg iallafall. Speciellt om det är sådanna arter där skillnaderna är självklara eller ovanligare arter typ polit, aulonocaror etc. Det vore konstigt om man kunde gå in i en affär och köpa 2+10 polit, för så skulle handlaren snart inte ha så mycket honor kvar.

                          Sedan kan man ju undra hur folk oftast har 1+3 och var alla hanar tar vägen?
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            citat:Tricella.. Det är långt ifrån optimalt att hålla mbuna 1+1. Jag strävar alltid efter att ha minst 3, helst 5 honor på en hane. Jag har oftast 10 eller fler av varje art i ett kar, vilket gör att de trivs bättre och leker oftare.
                            Jag har aldrig påstått att det skulle vara optimalt att hålla Mbuna 1+1. Personligen tycker jag inte om 1+1 alls, men om man skaffat 1+3 från början kanske man en dag står med just 1+1 och då kanske man tänker...ska jag köpa in några till?...eller ska jag sälja av det lekpar jag har?. Hoppas du förstår nu hur jag tänkte och hur jag menade.

                            citat:Om affären bara säljer 1+1 så skulle jag inte köpa av honom mer...
                            Det skiftar vad affärer säljer, men det är vanligt att handlare vill sälja 1+1 även i t ex en grupp. Här i Skövde fungerar det så...Mariestad, Lidköping m m likaså...
                            Jag har inte varit i Örebro (Aquarium Malawi) där de har en uppsjö av olika arter och mängder av fisk. De är grossister Henke...inte "vanliga" handlare med begränsad mängd av specifik art. Handlaren vill inte stå med enbart hanar kvar...

                            Kommentar

                            • MALAWINÖRDEN
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 30

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                              Nu är inte jag en malawiexpert men är inte två stycken Cynotilapia afra på tok för lite? Bör det inte vara en hane och tre honor som ett absolut minimum? Vad finns det för fler fiskar i akvariet?
                              Det är fyra stycken Cynotilapia afra,+4 golden labidochromis,+2 aulonocara jacobfreibergi och 2 copadichromis


                              ett 290liter malawi[8D]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...