KALLT vatten vid vattenbyte pga grönt varmvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    KALLT vatten vid vattenbyte pga grönt varmvatten?

    Vår vattenväxlare i hyreshuset är för tillfället trasig, vilket resulterat i att vårt varmvatten är grönt. (Sägs vara ofarligt) Det gjorde inte så mycket tänkte jag ända tills jag städadde akvariumet. Det blev grönaktigt vatten i hela burken vid 30% vattenbyte. Som väl är har inte fiskarna farit illa av det (bytte för en vecka sen)

    Hyresvärden lovade att det skulle bli fixat tills förra måndagen, men vattnet är fortfarande grönt. Nu börjar det bli dax att byta till fräscht vatten igen. Min fråga är då - kan man hälla i uteslutande kallvatten när man byter, eller far fiskarna illa av det pga för kraftig temperatursänkning? Hur mycket kan man byta? Har doppvärmare och akvariumet är på 170L med golden, röd zebra och maingano. (Ganska små och endast 10st totalt om någon vill opponera sig mot 3 arter i 170L

    Mvh Niclas
  • Morren
    Användare
    • juni 2003
    • 16

    #2
    Jag har bara i kallvatten när jag gör byten(byter ca 30-50L i ett 240 kar). 2-4 grader sjunker min temp när jag byter och det verkar bara vara "uppskattat".

    Kommentar

    • klauzer
      Användare
      • september 2003
      • 25

      #3
      Samma här, inga problem.
      375 liter

      1+1 Rödzebra
      2+1 Lombardoi
      3+1 Polit
      2 Edwardi
      5 Greberi

      60 liter

      4 Rödzebra (yngel)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det beror ju på hur kallt kallvattnet är. Hos mig är det uteslutet då det är svinkallt, kallare att dricka än dryck från kylen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • rytter
          Användare
          • juli 2003
          • 51

          #5
          Det du kan göra om du har tid är ju att byta lite vatten varje, varannan dag tills vattenväxlaren funkar som den ska. Fyll en tiolitershink occh låt den stå framme till nästa dag så är ju vattnet iallafall rumstempererat.
          Fisk bygger muskler !

          Kommentar

          • Niclas
            Användare
            • oktober 2003
            • 37

            #6
            Okej, då vet jag att inte fiskarna får en chock om man slår i en hink i alla fall. Jag kommer att byta lite vatten i taget och hålla koll på termometern. Tack för alla svar!

            Mvh Niclas

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Jasså....
              Där ser man, och vi som står här länge och mäter vattnet med termometer för att få det till 25-26 grader som akvariet håller, då är det tydligen inte så känsligt trots allt då kanske, vi har ju varit döskraja här att de kan få slag och dö rent av, det har ju verkat vara så viktigt det här med temperaturen.....
              Då behöver vi kanske inte längre stå och mäta så där exakt då som vi gjort hittills.....

              Kommentar

              Arbetssätt...