Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    Tropheustråd 2004

    Startar en ny tråd för den gamla börjar bli för lång,tar med dom tre sista inläggen:



    Fredrik H.




    NCS-medlem 274
    Inlägg 992
    Skapat - 2004/01/29 : 20:14:14
    --------------------------------------------------------------------------------

    OK, alla på Troffetråden. Man hör ständigt ett evigt klagande på att det finns så mycket nya varianter av Tropheus hela tiden så till sist vet man varken ut eller in. Om vi ska förstå varandra så måste vi enas om ett språk, så har det gått till i evigheters evigheter.

    Jag menar inte alls att jag ska komma och berätta för er vad ni ska kalla era husdjur men körsbär, kejsare, bright yellow, bright red, kala yellow, orange moorii, real ilangi mm är ju bara termer som är skapade för att ni ska köpa och bli "triggade" till att bräda varnadra i ägandet av olika "arter".

    Om en T. moorii fångas vid "Kala Island" så heter den inte "Kala Yellow". Detta helt oavsett vad personer som verkligen handplockat den, packat och introducerat den säger. Yellow är inget geografiskt läge hur gul fisken än är. Vi har ju snackat i oändligheter om att vi ska benämna fiskarna: Släktnamn, familj, fångstplats, eller hur? Så var ligger Real Ilangi någonstans? eller vilken släkt är körsbär? Det är ju det som snurrar till det hela.

    Det är förstås fullt förståligt att folk som är nya på Tropheus inte hänger med på sådant men jag tycker mig se ganska garvade tropheusägare soim spinner vidare på diskussioner om hurvida något verkligen är "firey fry" eller bara vanliga moliro. Fiery fry, hur coolt låter inte det? Vem vill inte ha "brinnande yngel"?

    Jag erkänner gärna att jag kalla Ikola för kejsare i vardagstal ibland men för alla er som klagar på att det är så svårt att greppa så föreslår jag att vi använder samma språk oavsett vad importörerna behagar smälla i oss. Annars hamnar vi alla på cichlid-forum till slut och snackar om "elektriska blå, tyska rammar och gröna terrorister, och tillsist kanske vi till och med börjar kalla Aulonocaror för påfåglar.....

    mvh,

    --------------------------------------------------------------------------------
    Fredrik H.



    stiffe


    NCS-medlem 240
    Inlägg 113
    Skapat - 2004/02/02 : 13:02:33
    --------------------------------------------------------------------------------

    Vad har ni för erfarenheter av att tillföra nya fiskar till era vuxna Tropheusgrupper?

    --------------------------------------------------------------------------------
    mvh Stefan




    Christian Alfredsson




    NCS-medlem 325
    Inlägg 315
    Skapat - 2004/02/02 : 13:05:37
    --------------------------------------------------------------------------------

    Yngel (3-4 cm) av samma sort har funkat bra. Större har funkat dåligt.

    --------------------------------------------------------------------------------
    ________________________
    Christian Alfredsson



  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    T.brichardi"Katonga" och T.brichardi"Kigoma" .. är inte det samma fisk, eller är det en ihopblandning på sidan? Katonga och Ujiji är ju samma sak.

    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Calle: Jag har för mig att detta har diskuterats tidigare och jag tror att vi kom fram till att det var fel på bilderna.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Ok..den är grym i alla fall.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          var inne och tittade på http://www.frybabies.com/newarrivals.htmloch hittade följande tropheus: Tropheus sp. "Mpimbwe red eye - Kasombe" !! Någon som känner till den eller har sett den på bild?

          Såg även en tråd på http://www.cichlid-forum.com/phpBB/v...ic.php?t=36699 , där det pratas om en gul tropheus som tydligen skulle vara följande:

          "Those yellow tropheus are a mutation of Kaiser 2,a percentage of fry out of the batch breed were all yellow, the breeder has collected and built up a breeding colony of these over the years and now produce all yellow tropheus"

          Låter skumt för mig!

          Bild på fiskarna !



          Någon som har ngt att säga om detta ?
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #7



              Någon som har ngt att säga om detta ?


              Ja: Urrk!

              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Ja det såg verkligen sjukt ut....

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Korsad Tropheus?

                  Kommentar

                  • kilova
                    Användare
                    • april 2002
                    • 327

                    #10
                    AAAH vad goa dom var ,Köpte en grupp VF tropheus duboisi bemba vilket kanon band dom hade, det var några år sen sist man hade dubbar, Hade nästan glömt hur fina dom är.
                    Tropheus moori golden kazumba F1
                    Tropheus dubosi F1
                    Tropheus Chaitica F1
                    Tropheus red chimba F1
                    Tropheus black pemba F1
                    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                    Tropheus moori bärnsten F1
                    Tropheus moori kejsare
                    Mvh Kim

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      jag tycker som Fredrik H. att tropheus skall namnsättas efter artnamn (tropheus moorii, duboisi osv) och sedan fångstplats. (ex. kala island, maswa osv). Inget annat skall gälla på marknaden. Jag förstår inte heller varför handlare håller kvar vid Tropheus moorii orange (sp. black pemba) osv när de bara kan titta i närmsta tanganyika-bok och se det gällande namnet. Detta förstör också mycket när det gäller att få allt att fungera. Näe, handelsnamn med "flashiga" eller föråldrade termer borde skippas och art samt fångstplats är det enda som skall stå på akvariet (samt pris).

                      Jag kan uppdatera lite angående mina troffar, de har stabiliserat sig perfekt, efter att jag tillsatte fyra fulellborni-hannar så har jag inte haft ett enda problem med aggressioner. Det känns dock lite surt att ha ett akvarium bestådende av 18 troffar mellan 6 och 11cm (7 duboisi(6cm) och 9 ikola(7-11cm) samt 2 moliro(9cm) ) och 9 vuxna malawi (5 hongi och 4 fuelleborni). Det känns som en duktig fisksoppa eftersom där även är ca 20 Lamprologus similis (de tar inte direkt mycket plats så små som de är )
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Jonte_Maskin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 59

                        #12
                        Hur mycket fisk, Tropheus, har ni per liter vatten? Med god pumpkapacitet, ca 4 ggr vattenvolymen, har jag haft 1 fisk/10 l vatten, ca. Det har fungerat bra, fisken har sett ut att trivas och lek har det blivit. I trängsta laget tänker väl en del?! Hur har ni det på fisktäthetsfronten?

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 527

                          #13
                          Har du inga bilder på dom Kim?Har velat ha duboisi bemba ett tag nu men hittar inga....

                          Kommentar

                          • kilova
                            Användare
                            • april 2002
                            • 327

                            #14
                            Ska ta bilder på dom inom kort ska bara låta dom komma tillrätta i karet lite först....
                            Tropheus moori golden kazumba F1
                            Tropheus dubosi F1
                            Tropheus Chaitica F1
                            Tropheus red chimba F1
                            Tropheus black pemba F1
                            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                            Tropheus moori bärnsten F1
                            Tropheus moori kejsare
                            Mvh Kim

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              Jonte maskin:
                              I mitt 720 liters kar har jag c:a 50 fiskar. Borträknat en del bottenmaterial och inredning så har jag ungefär 600 liter vatten kvar. Det blir 1 fisk/12 liter vatten
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...