Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    Kom precis hem till troffarna efter en julresa, fem dagar ensamma var dom men de var precis som vanligt. Lite orolig var man ju trots allt Fulle rulle i burken efter matning.

    Kommentar

    • Rickard81
      Användare
      • januari 2004
      • 91

      Tyvär så hitta jag en av mina "ikola" död idag .
      Dödorsaken kan jag inte hitta. Hade problem i början med en aggresiv hane som slog ihjäl 3st men nu är det hur lungt som helst i karet. Den var inte uppsväld så de kan inte vara buken, och inga täcken på skador.

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        citat:Kom precis hem till troffarna efter en julresa, fem dagar ensamma var dom men de var precis som vanligt. Lite orolig var man ju trots allt Fulle rulle i burken efter matning.
        Jag har också varit borta från mina nya troffar i 5 dagar, var lite orolig eftersom de är små men allt har gått bra!! Jag körde med extra mkt ljus så algerna skulle frodas vilket de gjorde... helt igenkörda rutor var det när jag kom hem [8D]

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          citatå då har även jag sålt allt jag hade och skaffat ett gäng Tropheus kiriza(F2or)igen. Allstå kunde jag hålla mig borta ifrån Troffar i hela 8 månader,Rekord för min del....
          Ojoj Kim, det trodde jag aldrig att du skulle klara 8 troffefria månader. Själv har jag inte varit "troffefri" sedan jag började med dem.

          Min Muragogrupp ser för närvarande mycket stabil ut. Ska köra sparsamt med trorrfoder nån vecka till sedan ska jag sakta smyga in mixen för att ta upp dem i lekkondition. Spännande!!
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • TroffeMicke
            Användare
            • februari 2004
            • 412

            Låt er inte luras av att bukvattensot bara gäller bukuppsvällda fiskar.

            Det finns ju flera typer av bukvattensot.
            Svartsot,Flagylatsot,Buksot mm mm.

            Svartsot känner man igen på att fisken tappar färg och får svarta fält på kroppen och blir till slut mer eller mindre helt svart.

            Om fiskarna har Flagylatsot så svullnar inte buken upp.
            Kännetecknet är apatiska fiskar som söker skydd i hörnen,grottor,bakom pumphuvuden och som står vaggande med huvudet nedåtlutat eller liggande på botten vaggandes.

            Buksoten kännetecknas av att fiskens buk sväller upp,fjällen reser sig och fisken får glosögon.

            Man kan lätt luras av tron att fisken äter, men fisken tar bara maten i munnen och tuggar en stund innan den spottas ut igen.




            Mvh.Micke

            http://www.troffemicke.com/

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              Mycket intressant Micke. Har du några mer medicinska beskrivningar på skillnaderna? Eller vet du någon som verkligen genomfört prover för att få fram dessa diagnoser så att man kan skilja på de sjukdomar som du beskriver?
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Den s.k. kallade `Tropheus-sjukan` som var poppis att prata om för en så där tio femton år sen;fick vi bukt på den eller?
                Den nämns ju inte så ofta nu för ti`n.Var det inte bara så att det var enbart flagellater det också som var orsaken ((s.k.)bukvattensot),men på VF Tropheus var det svårare att bota. Och var EmtrylVet så bra som det sägs??

                Har nån här erfarenhet av både EmtrylVet och Metronidazole när det gäller att bota sjuka VF tropheus,och i så fall ;Vilka var fördelarna resp. nackdelarna ?
                Använde själv dock bara Emtryl på mbunas och det funkade ju bra ,förutom att vattnet blev grumligt ,ALLA bakterier i karet dog och det var tydligen super-cancerogent för människan.
                Nu när jag behövt medicinera (hade en tråkig period förra vintern med VF troffar) har jag kört med Metronidazole från Seachem (alltså samma ämne som i Flagyl men MKT effektivare) med ett utmärkt resutat.
                Vore intressant ,tycker jag,att få höra fler med erfarenhet av mediciner till troffar. Kanske finns det fler och bättre än de jag nämde här?
                Nifurpirinol har jag sämre erfarnhet av,dock.Åtminstone åt troffar...många blev det...
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  Jag botade en grupp dubbar men Nifurpirinol utan problem. Jag blev nästan förvånad hur bra det gick för de såg i stort sett döda ut. När jag sedan använde detsamma på en grupp moorii så bet det inte alls. När jag sedan satte in Flagylbehandlingen var det troligen för sent. Det verkade som att det gick åt rätt håll ett tag men till slut var hela gruppen väck.

                  När exakt samma behandling fungerar ena gången och misslyckas nästa så drar man givetvis slutsatsen att orsaken till insjuknandet är olika, alternativt orsaken den samma men åkomman en annan. Tyvärr skickade jag inga av fiskarna till analys vilket jag absolut kommer att göra nästa gång.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    Angående Golden Kalambo lite tidigare i denna tråd.

                    Många rykten kommer i svang och jag har väl delvis bidragit till dem när jag visat bilder på de fiskar som ingick i den grupp som Toby sålde senhösten 2003. Gruppen var drygt tjugo st och alla var VF utom en som var helt annorlunda mot de övriga. Snittpriset var nog närmare USD100.00 än de angivna USD400.00, men den odlade som är lika röd som en bra rödzebra kostade nog ungefär som det angivna beloppet. Denna "röda" Kalambo är troligen inte någon Golden Kalambo av samma typ som de övriga utan helt enfärgad. Kanske två olika typer av mutationer, men det vat jag inget om. Fiskarna styckpackades i stora påsar så frakten blev väl några hundralappar per st. De som såldes hösten 2003 var de bästa av de som Toby under en längre tid (flera år) försökt odla på. Det fanns ytterligare ca 50-70 till men de var inte så bra som de utvalda. Jag antar ätt även de är sålda. Jag har inte sett några yngel som blivit OB. Det blev relativt få yngel från Golden Kalambo. Det är inte heller visat att den röda (hona) som är F1 kommer från OB föräldrar utan kan lika gärna komma från vanliga Kalambo. Trots att denna röda hona gått hos Toby några år fick han inga yngel av den.

                    Vill inte påstå att personen som köpte fisken är "samlare" mer än vi andra galningar. En hängiven ciklidist vore en mer riktig beskrivning. Han har fått yngel på de Golden Kalabo men de är inte så stora ännu.

                    En iaktagelse jag gjort är att en del av de Golden Kalambo jag sett har haft något sämre utvecklade fenor.

                    Jag har även sett OB färgade fiskar vid Kasanga. De var inte möjliga att skilja från Golden Kalambo. Jag har även sett två "Golden Kachesa" men de var relativt olika Golden Kalambo.

                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      Hej Fredrik.

                      Jag talade för några dagar sedan med veterinär Runsten på Djursjukhuset Blå stjärnan i GBG om olika typer av Bukvattensot och han berättade om de olika skillnaderna.

                      Veterinären i fråga ansvarar för det stora Universeums akvarieavdelning och var väldigt kunnig och insatt i ämnet.

                      Han tar (enligt honom) gärna emot bukvattensot smittade fiskar för vidare forskning.
                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        Kanon Micke. Kan man ta kontakt med honom eller har du en klar bild över de olika formerna av sot? Jag kanske borde ta kontakt med Runsten, det kan ju bli en intressant artikel till både CB och min nya site. Själv har jag aldrig hittat någon veterinär som begriper sig på ciklider. Verkade det som om han kunde vara villig att svara på lite frågor för en artikel?
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 412

                          Han var mkt. vetgirig och verkligt insatt i ämnet verkade det som.
                          Frågvis som få och villig att dela med sig av sina erfarenheter.

                          Slå du honom en signal och presentera ärendet för honom.
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • L-Stefan
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 60

                            Tropheus Spec Namansi Fiery Fry,nån som har nån info om denna troffe....och är det en snygg fisk enligt er...mvh stefan
                            Akvarist med begränsad kunskap!!!

                            Kommentar

                            • kilova
                              Användare
                              • april 2002
                              • 327

                              Tropheus Spec Namansi Fiery Fry. Som yngel upp till ca 7cm är den en av dom allra snyggaste troffarna som finns,men som vuxna ganska tråkiga i färgen(Men absolute inte fula).detta är min åsikt...
                              Tropheus moori golden kazumba F1
                              Tropheus dubosi F1
                              Tropheus Chaitica F1
                              Tropheus red chimba F1
                              Tropheus black pemba F1
                              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                              Tropheus moori bärnsten F1
                              Tropheus moori kejsare
                              Mvh Kim

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                to
                                citat:Ursprungligen skickat av kilova

                                Tropheus Spec Namansi Fiery Fry. Som yngel upp till ca 7cm är den en av dom allra snyggaste troffarna som finns,men som vuxna ganska tråkiga i färgen(Men absolute inte fula).detta är min åsikt...
                                Kan inte hålla med här. De vuxna är faktiskt läckra.

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...