Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    I Danmark verkar man kala allt som vi kallar "bärnsten" för "apelsin". Dessa kallas sedan för Sun spot i USA. Detta kan vi ju förstås strunta i eftersom det inte går att säga så mycket om det. Om jag väljer att kalla mina Troffar för tex. "stjärnfläck" så är det lika rätt eftersom man ju får kalla sina djur för vad man vill. Annorlunda är det emellertid beträffande familj, art och fångstplats.

    Fångar man inga Tropheus moorii vid Mpulungu idag?
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      Tyckte det har varit lite lamt i tråden så jag får väl uppdatera den lite. Tänkte bara berätta att jag har utökat min tropheus/petrochromis familj med 60 st Tropheus moorii golden kazumba F1r efter några riktigt granna VF föräldrar. Jag har också bokat en grupp på 20 st Petrochromis famula Kaiser F1r som är riktigt coola. Ingen annan som har hittat ngt trevligt i tropheus väg?

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Calle:
        Inget nytt i tropheus väg för min del utan jag harvar vidare med mina regnbågar...
        Men lite nytt har jag även om det inte är tropheus. Bla annat så var jag iväg och köpte en grupp med 8st Hästnosar(kasanga varianten) som nu går ihop med tropheusarna. En riktigt lustig liten firre där två st redan parat ut.

        Lycka till med dina Kazumba.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          Åh,Kazumba!! En av mina Tropheus-favvisar! ...fast jag har inte sett dem live...än..
          Vuxna el ungdjur?
          Bilder snarast,va!?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            Ska själv försöka köpa VF ikola och VF rengbåge

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • september 2003
              • 328

              Är ny på troffar och skaffade min första grupp för ca 2 veckor sedan!

              37st Tropheus moori "kalambo" F1 blev det . Nu får vi hoppas att de trivs och håller sig friska!

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                citat:Ursprungligen skickat av Stelin

                Calle:
                Inget nytt i tropheus väg för min del utan jag harvar vidare med mina regnbågar...
                Men lite nytt har jag även om det inte är tropheus. Bla annat så var jag iväg och köpte en grupp med 8st Hästnosar(kasanga varianten) som nu går ihop med tropheusarna. En riktigt lustig liten firre där två st redan parat ut.

                Lycka till med dina Kazumba.
                Stelin: Hästnosar är grymma som faen.

                Ozric: de är F1r på ca 4-5 cm skulle jag tro. Föräldrarna är grymt snygga. Ska bli gött att se en grupp på 60 st glida omkring i 660 liters karet.

                Bmw: Ska du redan köpa nya troffar, dog de nya du köpte eller ?

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  Nej det dog inte mer än 4st nu fast det dog 14VF när jag fick hem dom för dom hade blivit nerkylda.
                  Så då trillade det av fisk varje dag.
                  Men jag har väl ca 40kvar nu som är pigga och glada.
                  Sedan är jag sugen på ikola jag har haft det innan men kvaliten som kom från african diving var så dålig den gången att alla ikolor som kom till sverige dog inte bara mina.
                  Problemet var att transporten till sverige hade tagit så lång tid.
                  Det är väl mer att man har fått upp suget igen efter vårens stor dödsfall.
                  Cutekid får man fråga vad du köpte dina troffa ??

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    Jag har köpt dem på Cichlide centret. 60 st=Nice price!
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      Nu har äntligen en dröm gått i uppfyllelse! Ett 660 liters kar med en grupp Tropheus moorii golden Kazumba. Jäklar vad gött det ser ut när ca 20 utav dem står och betar på Pangea modulen. Bilder kommer snart.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Jag satt och funderade lite på en sak nu i kväll. Jag tänkte lite på det här med OB former hos Tropheus moorii kalambo. Det finns ju en OB variant av kalambon som heter golden kalambo. Vad jag har fattat så är det en svamp eller liknande som växer på fisken, rätt eller fel? Om man nu köper en grupp VF kalambo och ingen har något OB inslag i sig, finns då möjligheten att yngel efter dem får OB morf? Någon som vet nått om detta fenomen?

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Har fått detta förklarat för mig:
                          Att få OB-färgade avkommor lär vara så gott som omöjligt,då det till och med är en mkt liten procent som bär med sig OB-anlaget från RIKTIGA OB-föräldrar.Sedan så tar det mkt lång tid för odlade OB-djur att få den färg som den kommer bära som vuxen,om jag förstått saken rätt.

                          Verkar som detta "odlings-program" på Golden Kalambo som påbörjades på 90-talet rann ut i sanden,eller åminstone blev svårare än vad man hade hoppats på,för annars så borde man ha hört mer om det.Eller så sitter det det nån Krösus och "showar" med dom få som gick att tas fram...(?)

                          Blev för nåt år sen erbjuden att få köpa en liten gr sk Golden Kalambo för en relativt billig penning och gissa om jag blev sprallig... Men när jag väl fick se dem så var det som att komma ner på jorden igen.För vad jag hade förväntat mig var ju glimrande fiskar med färger i guld/vitt/orange/svart/gult !! I karet gick "vanliga" Kalambo-moorii`s (inge fel på dom iofs),men med stora svarta fläckar...Förmodligen pga svamp el dyl och knappast med några "gyllene" teckningar.
                          Så vad som borde (få!) kallas Golden K. kommer nog gå att diskuteras... Persoligen betvivlar jag starkt att dessa ÄKTA G.K lär komma ut på marknaden någonsin,men man kan ju alltid hoppas...

                          Här går att läsa om de RIKTIGA Golden Kalambos:

                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            Enligt Toby Veall som odlar dessa Golden Kalambos i OB form är det endast ca:10% av alla yngel som han får fram som får OB teckningen samt att det tar lång tid innan denna teckning utvecklas på fisken.
                            Ynglena/ungdjuren måste komma upp i ansenlig storlek innan det syns om det blir en OB tecknad fisk.

                            Kan också nämna för den intresserade att det för ett tag sedan såldes en grupp på 20-25 Viltfångade OB djur för den facila kostnaden av 400 US$ st.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 428

                              citat:Ursprungligen skickat av TroffeMicke

                              Enligt Toby Veall som odlar dessa Golden Kalambos i OB form är det endast ca:10% av ynglena som får OB teckningen samt att det tar lång tid innan denna teckning utvecklas på fisken.
                              Ynglena/ungdjuren måste komma upp i ansenlig storlek innan det syns om det blir en OB tecknad fisk.

                              Kan också nämna för den intresserade att det för ett tag sedan såldes en grupp på 20-25 Viltfångade OB djur för den facila kostnaden av 400 US$ st.
                              Ojoj menar du verkliggen st pris?
                              Nu har jag räknat lite det skulle bli ca 3000 kr st, och 90ooo kr för 20 st?? Ojoj..

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Såldes de hit till Sverige? Vet du,Micke? Som sagt;man kan ju alltid hoppas...
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...