Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe40
    Användare
    • november 2003
    • 27

    Hej! tror ni man kna ha en liten grupp tropheus på 10-20 st i ett 350 liters tilsammans med 5 st hästnosar, 6 st X. sima och 5 st jullar???

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      Sebbe40: Nej.

      När man snakcar Tropheus snackar man inte om en liten grupp. Det funkar ytterst få gånger, oftats har du en elak hanne kvar av kanske 12-15 troffar......

      Ett tips, om du skall ha troffar i ditt 350: skaffa minst 20 och ha dem för sig själva, kanske med Hästnosar. Kan du inte uppfylla dessa krav, skippa troffar. Jag hade en elak hanne som slog ihjäl flera troffar innan jag fick fason på honom genom att jag blandade flera grupper.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • sebbe40
        Användare
        • november 2003
        • 27

        ok, det får nog bli ett framtida projekt = )
        får väl ta och försöka trycka in lite fler akvarium = )

        Kommentar

        • troffen

          mina tropheus har fått bukvattens sot och den har bara kommit in i första stadiet matvägran nu gör jag ett vatten byte med salt kan bukvattens soten försvinna då?affären är stängd!

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            Nej det hjälper troligen inte. Jag hänvisar ännu en gång till en artikel jag skivit med hopp om att den kan klargöra fenomenet något.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • troffen

              haha!lol det var e fenomen den klara sej

              Kommentar

              • spec_mats

                Är det nån som har nån erfarenhet om Tropheus "Kigoma" sk. spökmoori ??

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  nu håller jag på för fullt med att fixa till en burk till ett gäng Ilangi som komer till veckan, gissa om man är nyfiken på nykomlingarna...

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    Var kommer dom ifrån? vf el odlade?

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      Alltid spännande när man väntar på nya fiskar och speciellt troffar. Har själv precis fixat till mitt 720liters kar för att kunna hussera mina kommande troffar. Väntar med spänning på en låda VF, 28st katoto och 28st red rainbow. Hoppas det inte dröjer allt för länge. Än så länge befolkas akvariet av jullar, compressicepsar, en lelupi och två stooora malar. Mest för att hålla karet igång. Får se om dom får stanna kvar efter leveransen. Blir perfekt att kunna sitta och titta på närmare sextio Vf troffar när man sitter vid datorn. I vardagsrummet har jag en grupp på 24st VF Namansi i en 375:a, så det blir inte lika mycket teve-tittande som tidigare.. =)

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        Trevligt värre Björn. Mina dubbar och kiku har växt hyfsat bra, håller på att vänja in dem på pellets, de minsta sackar efter i växt-takten. Kan bara säga att troffar är underbara, några av de charmigaste firrar man kan ha!

                        förresten, tv, vad är det nu för nånting? All tid spenderar man ju nere i "hörnan"
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • CRAYLEONE
                          Användare
                          • maj 2003
                          • 145

                          Du Björn, är inte dina framtida "katoto" och "red rainbow" rätt lika att ha tillsammans egentligen, med tanke på korsningsrisken? Tänk om man fick plats med en 720 brevid datorn som du, jag har kanske 87 cm x 32 cm att ställa brevid min datorhörna, det blir inte mycket till troffar där inte..

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            Tror bara att Björn vill ha firrarna som prydnad och inte som nån odlignsgrupp (just nu i alla fall). Ett tag skulle han ha Körsbär och Ikola, en mycket snygg blandning men grym korsningsrisk. Dock är det skönt att inte alla är inne på att spruta ut yngel på marknaden. Jag odlar endast på en enda grupp firrar i mina akvarier, och jag har ändå några stycken (kolla min presnetation).
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              Har själv tropheus kalambo (citron2) i ett 500 liters, men snart kommer ett 676 liters och då blir det tropheus förstås men jag har ännu inte bestämt vilken variant, troligen nån brichardi-gärna Katonga

                              Kommentar

                              • Björn
                                Användare
                                • april 2002
                                • 787

                                Skulle det visa sej att dessa två grupper korsar sej (eller bara leker en massa) så finns alltid möjligheten att sätta ner en eller båda grupperna i egna kar nere i min lokal. Som Jonas säger så ska detta kar till stor del vara till för ögat och sinnet, inte för odling. Men som sagt, skulle det bli yngel av det så är det ju också kul... =)

                                Mvh
                                Björn
                                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                                Kommentar

                                Arbetssätt...