Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #46
    Ok

    Hoppas du får rätsida på dina Lupota. Jag har också haft problem ett par gånger med min ganska nyinköpta(i somras) grupp tropheus. Men med snabb medicinering har jag ganska enkelt fått dom friska igen.
    Ett tips förutom medicineringen är att hålla filtret i topp-trim. Tex en extra rengörning(med vatten från akvariet) av filtermattan (som jag antar att du använder).

    Jag har faktiskt också börjat misstänka att det egentligen inte är så lyckat med en 50/50 räkmix till tropheus. Jag kör med en sådan och kanske det är pga detta som problemen verkar komma tillbaka hela tiden.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #47
      Jag har svårt att tro att det beror på det. Jag vet folk som matar betydligt köttigare än så utan att ha problem. Det handlar nog mest om tillvänjning.

      Beträffande soten så slås ju samtliga teorier i kras en efter en så jag tror inte att vi kommer så långt ens med våra samlade erarenheter. Jag har i alla fall gjort allt som står i min makt för att förhindra det och det kommer ändå. Sedan kan man vara av med det i några år sen kommer skiten igen. Men skam den som ger sig, ju fler troffar som dör desto fler tänker jag köpa om jag så ska leva på vatten och bröd.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #48
        Haha, det är rätt inställning. (tyvärr också en kostsam sådan)
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #49
          Lycka till med dina Lupota Fredrik H. Jag måste hålla med föregående skribent att det är rätt inställning...

          Jag kommer också att skaffa Tropheus igen trots min "oturliga" sejour denna gång.

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #50
            Tricella:

            Men, du fick väl rätsida på dina. Eller menar du att du ska skaffa ytterligare en grupp?
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #51
              Tack ska ni ha Stefan och Stefan. Jag ligger nu på dygn 6 med 10 döda 3-4 sjuka och 18 ätande. De ätande får Flagylräkmix och har fin tjock avföring. De som inte äter ser ganska taskiga ut trots höga halter Metronidazol i vattnet. Funderar på att separera gruppen men tror inte att de som äter flagyl kan bli smittade. Jag håller tummarna.

              Mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #52
                Låter jobbigt Fredrik !

                Stelin: Ska bli kul att se hur det funkar med den nya sanden.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #53
                  Stelin: Jag fick ordning en stund...men det kom tillbaka och tog nästan alla. Jag har bara två kvar av den grupp jag skaffade.

                  Kommentar

                  • pontus
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 514

                    #54
                    Hej på er ,jag tror inte heller att 50/50 räkmix är ett bra. för att det ska kunna tillgodoses av fiskar med långa tarmar innan räkorna blir dåliga krävs en mycket hög metabolism.(ämnes omsättning)dvs, hög temp 27 grader och för det krävs hög syre mättnad i vattnet,och fiskarna måste förbränna födan ganska fort dvs röra sig mycket, kan man tillgodose dessa krav fungerar det med en hög halt med räkor o mixen.Annars kanske det är bättre med en tunnare mix 20-25% räkor.
                    mvh / Pontus
                    Passenger on Planet Earth:
                    Pet.macro nsumbu
                    Pet.moshi ikola
                    Pet.Trewavasae
                    Pet.Bulu-Point "Red"
                    Pet.orthognathus tricolor mvuna
                    Pet.Longola
                    Tr.Ilangi
                    Tr.Muzi
                    Tr.Katonga
                    Neo.Leleupi

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #55
                      Tricella:

                      Det är ett j-kla gissel det här med soten. Mycket tråkigt att höra att eländet kom tillbaka.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #56
                        Själv så känner jag för tillfället en viss oro för att också mina fiskar ska drabbas. Det som jag har hållt på med i karet de senaste dagarna med byte av sand osv är nog ett ganska stort risktagande.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • peter
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 161

                          #57
                          hej fredrik separera inte grupp låt den vara. du stressar bara gruppen om du separarar den och då får du ändå fler sjuka fiskar.
                          peter

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #58
                            Jag har precis slängt ihop en ny sats räkmix till min tropheusar.

                            Tror nog att detta är den optimala mixen till tropheus. Med en tillräckligt och balanserad mängd räkor för god tillväxt och även vetekli som ska hålla deras tarmar i trim.

                            200gr räkor
                            300gr ärter
                            1msk vetekli
                            vitaminer
                            12,5 ml gel pulver

                            Håll till godo...

                            [u]Vad har ni andra för ingredienser och fördelning på ingredienser i era mixar</u>
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #59
                              Förut körde jag med havregrynsgröt till mina Malawi och de verkade vara i mer trim då än nu...men det är bara en observation som inte behöver vara sann fakta. Idéen tror jag inte är fel iallafall...

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #60
                                Jag tycker att Pontus resonemang låter väldigt logiskt. Jag levde efter den teorin i några år men när jag kände att det var för lite lek och fiskarna verkade magra så provade jag med att höja räkhalten i mixen. Detta resulterade i bättre färger, massor av yngel och till och med gruppens allara magraste, nästan dödförkarade la på hullet en aning. Det fungerade länge men till sist kom soten.

                                Jag är en hopplös amatöranalytiker och jag kan aldrig uppleva saker utan att sätta igång en sorts innre "korsförhörsanalys" och allt som jag kommer fram till beträffande bukvattensot krossas efter ett tag. För mig känns det som att man måste tråka ut fisken beträffande inrdening och mat och just innan detta i sig blir orsaken till problemet måste kontra med en radikal förändring vilken triggar lek och lycka....Fritt flummande från min sida men jag kastas mellan eufori och förtvivlan så jag hoppas ni har överseende.

                                mvh,
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...