Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim_R
    Användare
    • november 2003
    • 42

    #31
    En Duboisi "Pemba" har ett brett vitt band.
    Såg en wf grupp i usa för några dagar sen.
    Antingen så har du fått namnet fel eller duktigt lurad
    mvh

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #32
      Som "representant" för butiksanställda måste jag nog lägga mej i debatten om namnsättningen på fisk över lag. Jonas verkar tycka att man endast ska sätta ut de vetenskapligt korrekta namnet, inget annat.
      Problem 1: Mycket få arter har i dagsläget rätt namn i de listor som vi zoo-folk beställer ifrån. Alla har helt enkelt inte tid att ta reda på att Rödzebra inte längre heter "Ps. zebra röd". Därav är det betydligt enklare att skriva Rödzebra. Skulle jag skriva en lapp med namnet "Ps. zebra röd" så kan jag ge mej blanka fan på att Herr Jonas skulle komma och läxa upp mej på detta. Alltså är det smidigare för alla parter med handelsnamn.
      Problem 2: Folk i allmänhet blir skrämda av dessa långa namn på oförståliga språk. Vi ciklidister är en av de mindre målgrupperna inom hobbyn. Eller dessa namn skulle kanske bara gälla troffar, där målgruppen är ännu mindre? Tror ni inte att vanligt folk skulle blir förvånad om det helt plötsligt började dyka upp lappar med "Poecillia reticulata 22:-" eller "Paracheirodon innesi 10:-"? För egen del tycker jag bäst om skyltar som talar om både populärnamn (om det finns) och vetenskapligt namn. Annars blir det bara en djungel.

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #33
        Jag förstår att det är så Björn och det är synd. Om jag var i branchen så skulle inte jag heller sluta att använda handelsnamnen eftersom de ofta är så pass vedertagna och lika i den omedelbara omnejd som en butik ofta riktar sig till. Det är dock viktigt att även dessa butiker även har latinskt namn utsatt och själva kan namnet eller lätt kan plocka fram det om jag frågar(väldigt vanligt att personalen inte kan enligt min erfarenhet).

        Mitt inlägg om slopande av handelsnamn riktade sig till oss som snackar ciklider här på nätet i allmänhet eftersom långa diskussioner om vad som är vad ständigt uppstår.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Nyanzalac
          Användare
          • augusti 2002
          • 46

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

          T.brichardi"Katonga" och T.brichardi"Kigoma" .. är inte det samma fisk, eller är det en ihopblandning på sidan? Katonga och Ujiji är ju samma sak.

          Reagerte litt på din siste påstand, Cutekid. Er det egentlig samme fisk? "Katonga" er kjent for å være mer fargesterk enn "Ujiji" Muligens den samme, men fanget på to ulike steder...

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #35
            Ok Björn, jag kan förklara lite vad jag menade.

            Orange-moorii har ju en del av det gamla vetenskapliga namnet för arten i sig, detta gillar jag inte riktigt (samma med kejsarmorri ovs..). Detta för att man lätt kan få för sig att det då handlar om en moorii istället för en sp.black.

            jag mernade dock inte att man helt skulle sluta med handelsnamnen, bara det inte kan göra så att en art förväxlas med en annan. T.ex guppy och platy och neontetra är det ju inga direkta problem med, men när vi talar ciklider i form av tropheus där det finns ganska väl dokumenterat om vart fiskarna fångas och färgvariationer så kunde man gott sätta ut både vetenskapligt och handelsnamn samt fångstplats.

            det var min ståndpunkt, huvudsaken med mitt inlägg tidigare i "debatten" var att fiskarna ej skall kunna förväxlas på grund av handelsnamn och "försköningar" i from av "snygga" handelsnamn.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #36
              Vad har ni för erfarenehter av att ha växter i tropheus-kar?
              Jag själv har nu beställt ett rejält antal växter som tex svärdplanta, valisneria(gigantea), cryptocoryne(wendtii) och tänkte ha dessa i mitt tropheuskar. En stor mängd växter borde ju hjälpa till med att skapa bättre vattenkvaliten och på köpet blir det ju även många gömställen för yngel.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #37
                Fredrik H:

                Du skrev i en tidigare tropheus-tråd följande:

                citatjälv har jag just nu en yngelvårdande duboisi hona i ett 80 liters. Fantastiskt roligt att titta på men vi får se hur det går när hon ska tillbaka till gruppen
                Hur gick det när du flyttade tillbaka honan?
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Jag har använt plastväxt (tillsammans med Anubias och Javaormbunkar) för att skydda yngel.

                  En plastväxt som jag ser vara ypperlig som skydd är "Gälört" eller Limnophila.

                  Denna växt har inte samlat på sig överflödigt med alger och har varit snygg i akvariet...samtidigt som den varit ytterst funktionell.

                  Jag har använt denna i mitt Malawi-kar.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #39
                    Anubias(coffeefolia) beställde jag också. Någon Java ormbunke blir det troligen också så småningom.
                    Funderar också på att så småningom skaffa "Ceratophyllum demersum" men den är ju ganska finbladig och risken finns nog att fiskarna får för sig "misshandla" denna. Men kanske det kan gå när dom har blivit vana vid att där finns växter i karet.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      citat:men den är ju ganska finbladig och risken finns nog att fiskarna får för sig "misshandla" denna.
                      Varför inte prova den jag skrivit om eller är du helt "anti-plast"?
                      Limnophila är finbladig och om man har två stycken bredvid varandra så utgör det ett riktigt buskage...

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #41
                        Jag kör med Javaormbunkar i mitt 375 liters, som jag har låtit växa fast på stenar med hjälp av gummiband.

                        I mitt 325 liters har jag anubias, en javaorbunke och 2 rejäla knippen med valseneria.

                        Funkar kanon !

                        MVH
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #42
                          Plastväxter, nej hemska tanke. Det ska vara riktiga växter och mycket av det så det blir riktigt biotopvidrigt.

                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Tjosan! Du slutar aldrig att imponera...

                            Motfalls..kä...nä va?

                            Min tanke var att det är aningen svårt att få plastväxter att dö.

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #44
                              Calle:
                              Jag bytade förresten också bottenlagret i mitt kar. Istället för som tidigare rådasand så blev det nu ett tjockt lager med 2-3mm grus. Jag skrev ju i en annan tråd att Hikari folket menade att den dåliga lukten som uppstod från mitt kar när jag matade med deras pellets kunde bero på bottenmaterialet. Så nu får jag se om dom har rätt eller ej.

                              Tricella:

                              Haha, jo iofs skulle jag nog behövt köra [u]enbart</u> med plastväxter med tanke på hur tidigare försök med växtakvarie har gått...
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #45
                                Min dubbehona är lyckligt återförd till gruppen men i den vevan fick alla dubbarna ta plats i min 720:a i vardagsrummet så jag har ännu inte genomfört något riktigt "spottkarstest" (förutom ett misslyckat för flera år sedan). Jag är dock fast besluten om att göra det snart om jag nu får ordning på min "lupotagrupp" som har sot.

                                mvh,
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...