Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Tropheus blir i bästa fall sociala flockdjur i trång akvariemiljö. Såvitt jag ser skriver inte Ante att de är det i naturen.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Spec

      det är sant att många skriver om bukvattensot och det verkar ibland som att det inte är fråga om det sker utan när..och för mej så har det (naturligtvis) hänt ett antal gånger men vad jag funderar på varför det så sällan sker hos de handlare jag besöker-som akvarieleasing så har de haft ett antal grupper nu i ett år eller mer och det finns inga sådana sjukdomsproblem-jag ser och iakttar att de frupper de har är intakta sen en lång tid tillbaks, likaså med aquarium malawi i örebro som säger att tropheus har vi minst problem med, vi har större sjukdomsrelaterade problem med malawi!? detta är ju ganska anmärkningsvärt tycker jag med tanke på den debatt om problemet med bukvattensot på tropheus som förekommer på forumet, förmodligen är det fler forumsdeltagare som har malawi och där verkar problemet med bukvattensot en ganska underordnad betydelse

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        A-leasing har haft medicinering på troffar när jag varit där och vissa av A-Malawi´s troffar såg inte så värst glada ut sist jag var där ,så...tja. Troffarna på A-malawi går nog också åt snabbare än malawisarna,kan jag tänka.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Spec

          ja vet egentligen bäst hur det går för tropheus på akvarieleasing, jag är där en gång i veckan, och deras grupper är intakta efter ett drygt år, på aquarium malawi vet jag ej utan bara att de säger att de har minst problem men just troffar! Jag är kanske naiv när jag tror att de är ärliga!?

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            problemet med tropheus när dom kommer hem från respektive zoo eller fiskhandlare är (tror jag) att alla börjar över mata för att få fiskarna i lek kondition.Ingen tänker på hur sparsamt man matar på zoo.(Vill inte skriva några namn)Jag har varit på firmor som importerar fisk från tex Afrika många många gånger, och jag har inte sett direkt väl gödda fiskar. Tänk på det när ni köper tex VF Tropheus.

            MVH Pontus
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              Vad menar du ozric att deras fiskar dö eller säljs snabbt??
              Dom gånger jag köpt VF så har jag väntat 1-2 dagar efter dom kommit i karet med matning.
              Ja det är klart att zoo handlare inte kan ha väl gödda fiskar matkostanden skulle bli allt för dyr.
              Men dom behöver ju inte ha insjukna magar som jag såg hos en impotör där var det inga raka magar.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                Jag funderar på att gå igång med fler troffar nu , lite fakta om kar och vad jag tänkt ha i det:

                30 st Tropheus sp. black pemba, yngel på ca 4-6cm skulle jag tro
                12st Lamprologus similis
                4st Julidochromis transcriptus katoto

                Inredning: Kalksten, stora och små samt ca 30 snäckor till similisen.

                Akvariet är på 375 liter, 150*50*50

                Filtrering:
                Alternativ 1: Ett ytterfilter fluval 403, två eheim 1048 och eventuellt någon extra kraftpump ifall det behövs.
                Alternativ 2: Limma in en filterhörna. Att ha en filtehörna är nog det jag satsar mest på (eftersom det fungerar riktigt bra med mina duboisi).

                Tror ni att detta blir bra till 30 pembor?
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Spec

                  jag blandar aldrig tropheus med andra arter (ej heller olika tropheus tillsammans) har dålig erfarenhet efter att ha försökt blanda

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    Man ska inte blanda troffa det är stor korsnings risk.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      Att ha Tropheus med andra arter har jag aldrig haft problem med.

                      Bmw-power: det handlar bara om en Tropheus-art, Tr.Sp Black pemba.

                      Att blanda olika tropheusarter har jag inte haft problem med, duboisi och moorii har alltid funkat här. Däremot så att blanda olika storlekar har blivit katastrof de gånger jag gjort det, de små fick ingen mat och stannade i växten.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                        Vad menar du ozric att deras fiskar dö eller säljs snabbt??
                        Dom gånger jag köpt VF så har jag väntat 1-2 dagar efter dom kommit i karet med matning.
                        Ja det är klart att zoo handlare inte kan ha väl gödda fiskar matkostanden skulle bli allt för dyr.
                        Men dom behöver ju inte ha insjukna magar som jag såg hos en impotör där var det inga raka magar.
                        Nä,jag menar bara att de troffar som A-malawi tar in säljs ut snabbt.Dels att det är inne nu att hålla tropheus samt att de inte tar in särskilt stora grupper.

                        VF kan gott och väl ha insjunkna magar,har jag hört,behöver inte betyda så mkt.Kan va att de bara är rejält urskitna,vilket är bra om man ska transportera dom långt.Vad man ska kolla på ,har jag fått lära mig,är om de hungriga (kommer fram t rutan om man viftar med handen) och aktiva. Är de passiva och har magra/insjunkna skallar bör man avstå.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          Vad var det som hände med T. moorii "Mpulungu"? Varför och när kom man fram till att kalla den för T. moorii "Kasakalawe"? Kasakalawe och Mpulungo ligger precis intill varandra, kan det vara så att man urspungligen döpt den efter den större orten (Mpulungu)för att senare inse att fångsten faktiskt görs närmre Kasakalwe?

                          I butiker ser man ständigt denna variant märkt som Mpulungo men det är sämre ställt med den benämningen i literatur och på bra websidor.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            Hej Fredrik.

                            Kasakalawe är ursprungsorten där den första av "Bärnstenarna" fångades.
                            M´pulungu och Kasakalawe (Sunset Moori) är enligt A.K samma fisk.
                            Helt rätt att orterna ligger alldeles nära varandra, men det fångas fisk på bägge ställena.

                            Vad som har diskuterats gällande dessa Bärnstenar är att de från Kasakalawe skall ha/få mer blå prickar på huvudet och intensivare orange på kroppen.

                            Vänligen Micke.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              Ok. Tackar för infon Micke.

                              Är den allmänna uppfattningen att man ska skilja på dessa sorter? (uppenbarligen inte enligt A.K alltså) I de senaste rönen figurerar aldrig något som kallas Mpulungo. Däremot använder man sig friskt av Katoto, Kasakalawe, Mbete och i viss mån även Mutondwe. Detta är ju byar som ligger som ett pärlband kring sjöns sydspets. Alla dessa mooriiformer har bärnstens eller "sun spot"-fläcken och samtliga refereras till som "Mpulungo-moorii" som handelsnamn i flera publikationer.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • TroffeMicke
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 412

                                Hej igen.

                                Enl.A.K. så är enbart Kasakalawen och Mpulungun samma fiskar (genetiskt).Troligtvis är det så att fodret som fisken får i sig gör att Kasakalawen får en starkare färg samt att "stamfadern" var en mer intensivt färgad individ. Härom tvistar de lärde, men skillnad är det oftast på dessa två sorterna till Kasakalawens fördel.

                                Mbita/Mbity/Mbete (samma fisk med olika namn) är en egen sort med ursprung från Kasakalawen/Mpulungun, men har utvecklats till en egen sort under tidens gång.
                                Dessa kallas inte för "Bärnsten" eller "Sunsetmoori" utan går under benämningen Apelsinmoori pga. att de generellt har blekare orange färg och mindre blått på huvudet samt oftare mkt.större fläck på sidan.
                                Samma är det med Katoto och som du så rätt även säger Mutondwe, men den får oftast en mindre fläck på sidan.

                                Vänligen Micke
                                Mvh.Micke

                                http://www.troffemicke.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...