Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Den får la gå om kanske...
    Skickade bilder också. Dock efteråt... Borde va en ångervecka.
    Lattjo initiativ ialla fall!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      sp. aff. Moorii Bulu Point

      Vilken fisk!!

      SÅ här blev det:
      01.Tropheus_sp._aff._Moorii_Bulu_Point.jpg
      02.Tropheus_sp._aff._Moorii_Bemba.jpg
      03.Tropheus_sp._aff._Moorii_Ikola.jpg
      04.Tropheus_Moorii_Moliro.jpg
      05.Tropheus_Duboisi_Maswa.jpg
      06.Tropheus_Moorii_Chimba.jpg
      07.Tropheus_Moorii_Ilangi.jpg
      08.Tropheus_Moorii_Livua.jpg
      09.Tropheus_Brichardi_Uwile.jpg
      10.Tropheus_Moorii_Murago.jpg

      Nu skickades just Orange Moorii ner ett steg på listan (min lista på fiskar jag någon gång ska ha)
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Min lista är enbart baserad på de olika varianter jag har haft själv eller sett live och varierar lite då o då, för stunden ser den dock ut såhär:
        1 T.M Kambwimba Red Rainbow
        2 T. Duboisi
        3 T. sp b. Bulu Pint
        4 T.M Nkonde
        5 T.sp b. Bemba
        6 T.M Mpulungu
        7 T.M Katoto
        8 T.sp. r. Moliro
        9 T.B Mpimbwe(redcheek)
        10 T.B Kipili

        Duboisi med fina band är en fröjd för ögat, typ http://www.tropheus.se/albums/displa...up&cat=0&pos=6
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Norpan
          Användare
          • augusti 2004
          • 103

          Mina små "pembor" mår fortfarande bra (andra dagen som troffeägare ) och jag som borde plugga stenhårt (ryslig tenta på lördag) sitter bara och stirrar på dem, jag fick plocka ut en leulepi igår, den var hemsk mot troffarna och jagade dem konstant.. Men annars verkar troffarna verka så godmodiga på något sätt, simmar runt i "snäckisarnas" revir helt obeskymrat trots att de får sig små bett när de kommer för nära, är alla troffar så? (förutom att de kan vara ilskna mot varandra då..)
          //Jenny

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Jenny
            Jag känner igen det där med snäcklekarna och tropheus. När jag hade den kombinationen så verkade dom inte bekymra sig speciellt mycket om deras angrepp.
            Är det yngel/ungdjur du har så kommer du troligen också märka stor skillnad i tropheusarnas beteende när dom blir stora o könsmogna. Då är dom inte speciellt "godmodiga" längre... (Tropheus är i mitt tycke ganska tråkiga fiskar när den här aggressiviteten spårar ur, som det har gjort i mitt kar den senaste tiden. Med fiskar som i princip inte får röra sig ur fläcken pga av aggressivitet)
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Norpan
              Användare
              • augusti 2004
              • 103

              Japp det är ungdjur..Hoppas att det går bra, man är ju lite nervös för att det ska gå åt skogen på något sätt, sjukdomar och aggressioner.. Hoppas att det ordnar sig i ditt kar, Stelin..
              //Jenny

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                Jenny, du är en Troffe teaser!!

                Var iväg till Herkules Zoo igen på lunchen och nu gick ett gäng större Orange och väntade på mig.

                Jäklar vad sugen jag är!!
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • Norpan
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 103

                  roccster: Det ska bli spännande att se dem när de fått vuxenfärg, nu är de randiga av varierande grad..

                  Synd bara att både troffarna och akvariumen kostar så mycket, och att jag har så lite plats hemma, skulle troligen bli fler annars (men om jag slänger ut ett par bokhyllor i vardagsrummet borde jag få plats med ett 720 liters där)
                  Stämmer de att de svarta varianterna blir könsmogna tidigare, någon som vid vilken ålder i så fall?
                  //Jenny

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    igår var jag på akvarieleasing som hade tagit in vf tropheus, bärnsten och kachese, direkt från afrika-supersnygga, har glömt hur snygg bärnsten är

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      Richard:
                      Jag beräknar att vara där strax innan kl.12.00 i morgon.

                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        Jag har raderat ett antal inlägg i denna tråd som handlade om försäljning av Tropheus. Annonser läggs in under "köp & sälj".
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          en fråga-varför är det känsligt att det handlar om försäljning? jag är inte kritisk utan endast nyfiken på anledningen

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            Min personliga syn på det är att ifall man skulle släppa handeln fri på själva forumet så skulle folk som vill sälja fisk troligen börja hårdpropagera för sina varor vilket skulle bli väldigt tjatigt i längden. Det har aldrig varit ett stort problem här men jag har sett väldigt störande saker på amerikanska forum. Ett forum kan faktiskt ha stor inverkan på försäljning och tricken är många (observera att jag inte syftar på de raderade inläggen i denna tråd).

                            Dessutom så tycker jag mig märka ett ökande missnöje angående reklam på webben. All spam och reklam har fått oss att känna oss förolämpade av minsta lilla erbjudande vi får så länge vi inte bett om det. Personligen tycker jag att den trenden är mycket sund. Man SKA slippa bli påprackad saker jämt och ständigt.

                            Nu kan detta ju tyckas ligga väldigt långt ifrån de inlägg som togs bort i denna tråd men jag ville bara belysa själva idén till att separera forum från försäljning ifrån min synvinkel.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              hmm..att de inlägg som förekom här, ett av mej var ganska oskyldigt, men det kan ju vara svårt att veta var man ska dra gränsen-en regel är en regel och det vore trist ifall forumet skulle urarta till nått som du ger exempel på-men samtidigt saknar iaf jag ett alternativ till köp&sälj som endast är ett annonsplakat-dessutom ganska dåligt ordnat tycker jag-om man vill kommentera/disskutera sina köp el försäljning eller eventuella vilja till att köpa/sälja (som många verkar vilja) så saknas ett sådant alternativ-men det kan kanske skapas nånting sånt...

                              Kommentar

                              • thomas1wallen
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 121

                                Hej!
                                Jag är "ny" (c:a1 år) på att hålla Tropheus,
                                men har hittills inte fått några problem.
                                Först hade jag Tropheus sp black "pemba"
                                men har nu bytt ut dem mot Tropheus moori "moliro",
                                Otroligt söta saker tycker jag...
                                skall också snart få 10 st T.duboisi "maswa" ungdjur,
                                tror nog att det skall gå bra det med...
                                Var förresten på auktion i helgen (Göteborg) och begåvades
                                med snäckciklider (1 par av Lamprologus signatus) men beroende
                                på bostadsbrist (inga snäckor!!!) så leker de för tillfället att
                                de är antingen en klipplevande ciklid eller en frilevande "leptosoma"...
                                Skall kanske få ordning på det i veckan...

                                De där gula kompisarna var ju intressanta...äckligt gula rentav...
                                Skulle säkert kunna kallas "Tropheus sp lelupi" av en importör, eller hur???
                                Allvarligt talat vet jag inte hur jag skall tycka om dem, tänk om vi
                                hade hittat den varianten på någon plats naturligt i sjön, hade vi reagerat då???

                                Thomas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...