Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #16
    Har 2 st Tropheusakvarier a 630 liter, i det ena går 22 vuxna T. sp Black Pemba samt 10-30 ungar i alla storlekar, och i det andra går 10 T. duboisi Mazwa och 25 T. moorii av en Sambiasort som jag inte har blivit klok på.

    Ingen sand, inga växter, ett par medelsmå stenrösen, vattenbyte 25-30 % varannan vecka. Genomluftning. Tillsätter av vårt utmärkta T-salt (se artikel i ett av förra årets CBl) vid vattenbytet så att µS blir ca 650 och pH ca 9.

    Hittills har det gått bra.

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #17
      En bild på en av mina Tropheus Duboisi "Pemba". Som bara varit i min ägo någon dag.
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        De ser ut att likna de Duboisi Maswa jag hade för tre år sedan...mina hade sådär breda band, men kanske inte ända ned på buken.

        Snygga och väldigt speciella med sitt blåa huvud. Jag får gratulera dig till dina nya Troffar!

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          Instämmer, det var en mycket vacker dubbe.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #20
            En T.sp "Mpimbwe red cheek" hona som tuggar. Fick en ny lek i tisdags





            MVH
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Tropheus har ett underbart säreget utseende som är så enerverande charmigt och det är ett rent h*****e att motstå dessa fiskar.

              Cutekid: Kanonmysig färgton där hela fisken ser ut som färgen på en kola-rem (cremefärgad).

              Kommentar

              • medion
                Användare
                • augusti 2003
                • 243

                #22
                Har börjat snegla lite på Tropheus och det är erat fel!

                Har ju malawi sedan innan och nu funderar jag på att ev skaffa en gruppp Tropheus duboisi

                Är dock lite orolig då ni hela tiden pratar om soten och hur många fiskar ni förlorat. Är dom så svåra att hålla? Borde man inte fått fram lite mer "tåliga" stammar genom odling?

                Mvh/Lukas

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #23
                  Lukas:
                  Jag tycker inte dom är speciellt svåra att hålla. Men Tropheus är nog mer känsliga för just soten än många andra arter. Men om man sköter och håller dom på ett bra sätt så kan man iaf minska riskerna. Det är nog också klokt att börja just med någon odlad variant, gärna yngel/ungdjur direkt från någon privat odlare(då får du också möjlighet att se hur föräldradjuren ser ut). Eventuella misstag (läs dödsoffer) blir då inte så kostsamma som om det hade varit vildfångat. Kanske dom också är lite tåligare än vildfångat. Det är inget jag märkt av men det borde ju ändå ligga något i detta.

                  Skulle man odlat specifikt för att få fram tåliga stammar så tror jag det hade krävt odling i många generationer. Detta borde kunna ge försämringar i andra avseenden. Lägger man då också till att efterfrågan på yngel är störst i så nära generation till vildfångat som möjligt så går det inte riktigt ihop.

                  Lycka till om du nu bestämmer dig för att starta upp ett kar med tropheus.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #24
                    jag kan bara instämma med föregående talare. Att köpa odlat är ju också billigare om man tännker rent ekonomiskt ifall man skulle förlora hela gruppen. Jag gick från 43 troffar till 18 så det sved, tänk om jag köpt dem viltfångade, då hade jag förlorat mellan 5000 och 7000 beroende på vart man köper dem och vilken sort det är.

                    Jag skall bara handla oldat när det gäller troffar för helt plötsligt så står man där med halva gruppen borta och resten slår ihjäl varandra
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      #25
                      Var i dag i Kristianstad och passade på att besöka en zoo affär där(vet inte om det finns mer än en)såg att dom hade en väldigt snygg Maswa grupp där.Det var ca 12st som var ca 10cm och dom skulle bara ha 120 st för dom.

                      Kilova,jag såg någonstans(tror det var på Tropheus basic)att Duboisi Bemba skulle ha helt vita breda band.Din fisk,på bilden,har gul/vita ganska smala band,kommer dom att bli vita eller är det jag som är ute och cyklar?Tycker mer din liknar Duboisi Ubira http://www.cichlidae.com/docs/authors/konings_ad.html
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • MrGadget
                        Användare
                        • april 2002
                        • 74

                        #26
                        Odlat har ju sina fördelar, men också lite nackdelar. Jag har en grupp dubbar(18 st) som i mitt tycke är sönderavlade. De såldes som Maszwa, men nu när de vuxit upp kan man med svårighet ana en gul nyans fläckvis i det annars breda vita bandet. Viss variation får man säkert räkna med, men nästan alla andra jag sett har en mycket tydligare gul rand.

                        I övrigt har mitt hållande av Tropheus fungerat bra, Totalt 2 döda på 2 år, en pga uthopp ur akvariet, den andra pga mobbing. De leker dock inte särskilt ofta och de senaste 5 gångerna de gjort detta har det inte blivit något av det. Misstänker att min alphahane är steril. Vattenvärdena är OK och enligt rekommendationerna för Tropheus.

                        Någon som sett någon T. Moorii "Chaitika" grupp till salu? Funderar på att ersätta dubbarna med den så småningom.

                        Är stadigt fast i Troffe-träsket nu och vill bara ha mer & fler....
                        "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                        http://mrgadget.esmartguy.com

                        Kommentar

                        • medion
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 243

                          #27
                          Vad får man räkna med att ge för säg ca 15-20 Tropheus duboisi yngel/vuxna och odlat/F1 eler Vf?

                          MrGadget hojta till om du ska sälja din grupp. Dom verkar ju fungera ihop. Kanske något för mig?

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #28
                            [quote]Ursprungligen skickat av MrGadget

                            Odlat har ju sina fördelar, men också lite nackdelar. Jag har en grupp dubbar(18 st) som i mitt tycke är sönderavlade. De såldes som Maszwa, men nu när de vuxit upp kan man med svårighet ana en gul nyans fläckvis i det annars breda vita bandet. Viss variation får man säkert räkna med, men nästan alla andra jag sett har en mycket tydligare gul rand.

                            Gadget: Är du verkligen säker på att det är Maswa du har??
                            Det är inte så att du har: Tropheus duboisi "Karilani"i stället?

                            De har ju ett tunt band och ganska svagt tecknat:





                            https://<br /> http://www.akwafoto...._karilani1.jpg



                            Som du märker så varierar teckningen på dem ganska mycket.
                            Hoppas du har fått något att fundera på nu. Jag har en vän som sitter i precis samma sitts som du men han kom fram till samma sak som jag just redovisade, att han satt på en Karilani grupp.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #29
                              MrGadget, jag tror inte din grupp är sönderavlad utan bara lite växlande i utseende pecis som många kan vara i sjön. Jag har också dubbar som ser ut något åt det hållet men vissa av mina är helt klart "Karilani" med ett tydligt vitt smalt band. Jag ska börja separera lite eftersom det ynglar av sig ganska bra. Det ska nog gå att få fram en renrasig Karilanigrupp av det till slut hoppas jag.

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Joakim_R
                                Användare
                                • november 2003
                                • 42

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av kilova

                                En bild på en av mina Tropheus Duboisi "Pemba". Som bara varit i min ägo någon dag.
                                Vad jag kan säga så är det en Maswa.
                                Pemban ska ha ett helt vitt band och inte samma som en maswa
                                mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...