Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

    Var kommer dom ifrån? vf el odlade?
    -det är både och, mest F1r.

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

      Tropheus har ett underbart säreget utseende som är så enerverande charmigt och det är ett rent h*****e att motstå dessa fiskar.
      Tricella: det går inte att motstå, det är bara att ge efter!!!
      Att du klarat dig så länge är ett under.

      Kommentar

      • spec_mats

        ja instämmer-har haft det mesta i ciklidväg men inget kommer i närheten av tropheus, mitt intresse för detta släkte kan nästan beskrivas som religion..

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          idag kom 25 st. pigga och fräscha Ilangi med bussgods
          snacka om fina fiskar! det är också kul att se när dom på en gång installerar sig och "sätter igång"
          Nu blir det en "fisktittarkväll" med en kall...

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            Har någon provat att mata med bara spenat?

            Jag funderar lite på om det kunde vara något, det borde bli väldigt naturligt med endast grönt foder samt att man kan "övermata" utan att det blir någon risk för förstoppning på grund av protein eller gelatin. Då kunde man t.ex. använda sig av en s.k. aufwuchsmatare och troffarna kan då gå och beta där under en längre tid. Spenaten borde ju likna det foder de får i naturen eftersom det är grönfoder inte innehåller så mycket näringsämnen som t.ex. en kraftig räkmix. De kan ju då gå och plocka på spenaten under en längre tid istället för att bli matade på bestämda tidpunkter och då proppa i sig så mycket räkmix som möjligt.

            Nu kanske detta inte alls funkar, men OM någon provat det skulle jag vilja veta hur det funkat.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              Men det är väl inte så naturligt med endast grönfoder? Aufwuchs är ju inte "endast grönfoder".

              Mitt stora problem är inte att hålla proteinet borta från dem utan att få det i dem utan att de blir sjuka. Det skulle nog bli väldigt magra troffar tillslut om du stryper proteinet. Själv har jag vant mina vif 50/50 mix nu och jag kan säga att de ser betydligt friskare ut än innan. Fas det är klart, man lever ständigt med soten i ögonvrån.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Går det inte att mata med endast grönt via blandning t ex av ärtor och "troffe"-pellets?
                Då torde ju proteinhalten ändå ha en acceptabel nivå samtidigt som man inte riskerar soten i samma utsträckning...

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  varför matar man bara inte med cyklops?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    Cyklops är bland annat väldigt smått. Jag tvivlar på att vuxna biffar till tropheus skulle kunna få i sig tillräckligt. Jag misstänker även att näringsvärdet inte håller som basfoder men det vet jag inte säkert.

                    Cyklops består ju så vitt jag vet till mer än 50 % skal så själva trögheten för tarmarna är det ju inget fel på. Jag använde en del cyklops till mina ungdjur förr med gott resultat fast jag försöker köra med samma foder till så stor del av min odling som möjligt idag så nu får alla räkmix, stora som små.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      Ang. cyclops så ser inte ens mina troffar det.

                      Tipset ang. spenat fick jag av en troffe-odlare så ddet borde ju fungera. dock fick jag tyvärr inte veta i vilka mängder han matade med det eftersom vi var tvugna att avbryta samtalet och sen dess har jag haft svårt att få tag i honom.

                      Fredrik: Har du skaffat nya troffar eller det e dubbarna du syftar på?
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        Nej jag har inget nytt. Jag har mina dubbar, kala och mpimbwe för närvarande bara, men fler än någonsin är jag stolt att meddela. Inte mindre än 45 dubbar, 40 mpimbwe och 6 Kala. Måtte bara dom där 6 "Kalorna" utveklas till en grupp.

                        Beträffande magra fiskar som blivit snyggare så är det just dubbarna jag menar.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          Jo jag undrar om man kunde ha en grupp med troffar i ett 310-literskar 125*50*50.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            Det kan gå naturligtvis, ingen regel utan undantag.
                            Dock så är burken i minsta laget om det blir livat i burken, men man kan trixa med inredning, eller brist på sådan, det beror på.
                            jag har haft troffar i en 240 liters burk, 14 st. Ikola, och dom funkade och lekte med framgång.

                            Det var en dominant hane och någon liten hane och resten honor, eller väldigt undertryckta hanar, jag kollade inte upp könet på alla.

                            som sagt, prova dig fram och välj om möjligt någon mindre aggressiv variant hur det nu skulle gå till...
                            Eller undvik att ha för många hanar om möjligt.

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              Om du inte tänkt köpa VF så köper du ju troligen ganska unga fiskar. Då kan du ju ha dem i 310 karet i något år och se om du gillar dem och vill kosta på dem något större?
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Björn
                                Användare
                                • april 2002
                                • 787

                                I väntan på mina nya VF-grupper tänkte jag försöka planera så gott som allt för att inte få problem med fiskarna. Efter att ha förlorat alldeles för mycket fisk i sot och dylikt vill jag vara extra förberedd denna gång. Största kruxet brukar ju vara maten, så mina planer är följande:
                                Första veckan helt utan mat.
                                Andra och tredje veckan mata sparsamt, endast med Algtabletter.
                                Fjärde veckan börja så smått med spirulinalingor, och sedan öka flingmatningen lite under en längre tid.
                                Först efter ett par månader utan problem (hoppas!) ska jag eventuellt vänja dom långsamt vid räkmix.

                                Vad tror ni, låter detta bra eller har ni några bättre tips?
                                Jag kommer försöka få så stor algtillväxt som möjligt i karet, utan att påverka vattnet för mycket.

                                Tidigare har jag haft ungefär samma tankar, men av lathet och dumhet har dom inte blivit som jag tänkt. Detta har resulterat i en massa fisk (och pengar) rakt ner i avloppet. Vill inte vara med om det igen!

                                Vad tror ni fressten om att sätta ihop en ny VF-grupp med en VF-grupp (av samma art) som varit i akvarium i ett år ungefär? Tänkte nämligen kompletera min Chaitikagrupp på 9djur med 14st nya...
                                Jag tror det skulle vara smidigast att stoppa i alla på en gång, så samtliga individer kommer till ett nytt ställe samtidigt. Men jag är lite osäker... Tror nästan det blir större problem om någon av grupperna får etablera sej först.

                                Mvh
                                Björn
                                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                                Kommentar

                                Arbetssätt...