Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Mina l. similis som jag hade med troffarna innan magrade av efter några månader så innan medicinbadet för troffarna sorterade jag ut snäckisarna. Så att ha större gruppatr av snäcklekare med troffar verkar inte fungera så bra.

    Calle, va de inte signatus?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      Hagblom har väl en stor grupp simlis i sitt 720 som funkar fint så nog funkar det att ha en stor grupp snäcklekare tillsammans med troffar. Mina Signatus magrade inte ett dugg när de gick med troffarna, snarare tvärt om.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Jonas:
        Jag hoppas att dom iom att jag nästan uteslutande ger flingfoder till mina tropheusar ska klara sig bra. Detta sprider sig ju lite bättre än räkmix så att alla fiskarna får i sig mat. Det är min förhoppning iaf.
        Calle:
        Jag funderade just på att också köpa några jullar när jag var iväg o handlade nya fiskar(där fanns en hel del sådana). Det är lite av en favorit sedan tidigare men iom att jag inte har så mycket inredning med skrevor och sådant i mitt kar fick det vara.(har i princip bara några stenar utan grottor o "håligheter").
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          Inga av mina köttätare verkar magra ihop med mina dubbar för tillfället, inte heller N. similis. Nu kör jag visserligen ganska kraftig räkmix åt dem, sista omgången hade jag i mer räkor än ärtor.

          Jag har haft N. hecqui men Tropheus tidigare med kraftigt avmagrade hecqui som resultat men då matade jag betydligt magrare. Det gäller som vanligt att hitta balansen som fungerar i varje sammansättning.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Jag såg nyss att jag läst fel på vilken fisk du hade testat med calle, (jag läste det som J. Ornatus. Men strunt samma).
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              Stelin: det är lugnt
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339



                Dom där C.Furcifer verkar som gjorda för att fungera bra i Tropheuskar. Dom verkar ha samma algätar beteende som tropheus och blir dessutom helt o hållet ignorerade av dessa.
                Sen blir det nog värre med fortplantning då dom bygger bon i sanden, det tror jag inte dom får ha ifred för tropheusarna. Ska bli kul att följa även dessa.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  De lär nog ev jaga iväg troffarna från bowern som de också kallas.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Jag hoppas på det, men det ska tydligen vara en rätt vek ciklid så jag får väl se hur det blir med detta. Ytor med enbart sand är där dock rätt gott om.
                    Men dom är inte heller könsmogna än och har inte fått några färger, (nja man kan skymta lite blått om ljuset faller på rätt.) Så det lär dröja en tid innan man får se eventuella försök till bobygge.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      Jag matar med ganska mager räkmix (som ni kan se tidigare i tråden). Detta kan vara ett skäl till att mina similis magrade av.

                      Nu verkar similisarna må finfint i ett bland-tanganyika med jullar, xenotilapia och altolamprologus compressiceps shell.

                      Trtoffarna verkar vara i farten igen, inga som håller sig i bnakgrunden, alla vill ha mat så fort jag visar mig. Jag förlorade tre tropheus sp.red kiku denna gången.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Just att en del tropheus går åt i början i en nyinköpt grupp är något jag också har råkat ut för flera gånger tidigare. Undantaget är min nuvarande grupp. Av någon anledning så har jag inte förlorat någon till soten. Kanske för att jag var väl förberedd med diverse mediciner som jag snabbt satte in. Symptomen återkom vid ett par tillfällen och då var jag återigen snabbt igång med medicinering. Nu verkar det kvitta vad jag gör i karet. Har bytat sand i karet och även vid något tillfälle flyttat fiskarna till ett mindre kar utan att jag har fått problem.
                        Som sagt, även om dom nu visar sig på hugget igen så tror jag du gör rätt klokt i att ta det lugnt med maten en tid framöver. Jag fick rådet av en kunnig akvarist(cichlidcentret) att det tar tid att bygga upp en bra utfodring till tropheus. Det rör sig nog egentligen mer om månader än veckor.

                        Min saknade nyinköpta snäcklekare är nu återfunnen. Det verkade som den hade grävt ner sig i sanden för att undkomma tropheusarna...
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          Ska vi ta en runda till om "spott i huvudkaret"? Jag har just nu något som ser ut att vara en riktigt lyckad naturlig yngelvård hos mina dubbar. Karet är på 720 och innehåller allt "tang" man kan tänka sig, dubbar, T. moorii, jullar, daffodiler, C. brichardi, leptosomor, hästnosar osv...

                          En dubbehona har gått ca 5 veckor med munnen full och jag började oroa mig för hur det skulle gå. Man har ju hört talas om fall då honorna hållt sina yngel tills de blir deformerade om de inte hittar ett lugnt ställa att spotta dem på.

                          Hon började slutligen med att spotta in dem i en grotta framåt kvällen och det var inte så mycket man kunde se av det. Nu har hon hittat något som liknar en liten bassäng. Det är stenar som ligger i en formation som en liten inhägnad. Där spottar hon sina yngel, som jag kan räka till sju stycken, varpå hon ställer sig ovanför och vaktar. Ynglen får inte lämna den lilla hagen, om de gör det så blir de genast infångade.

                          Ibland tror jag att jag ser i syne eller inbillar mig saker men när ledarhanen kommer och knuffas med henne där vid yngelbassängen så skakar hon som om hon vore leksugen och lockar på det viset iväg honom en bit. Där låter han honom snurra ett par "lekvarv" med henne och sedan far hon iväg på en runda runt en sten, genom en grotta och tillbaka till sina yngel. Det återsår att se hur många som klarar sig men det ser faktiskt ganska bra ut.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            Jag hade också en hona för inte så länge sedan som jag lät spotta i huvudkaret. Karet är på 720 liter(enbart tropheus i karet vid tillfället) och det var en stor och hona som tidigare, innan hon blev avlekt, varit den som stått högst i rangordning även bland hanarna.(detta troligen pga av sin storlek i jämförelse mot hanarna)
                            Hursomhelst hon blev avlekt och försvarade sitt revir när andra fiskar kom i närheten. Och detta gjorde att hon kunde släppa ut ynglena i karet utan att dom belv uppätna. I en kull på 11 överlevde alla.
                            Något som är lite märkligt är att när jag provade förra gången igen så var inredningen i karet mycket sten och därmed mycket gömställen för yngel så överlevde bara 2 i en kull på 8. Den här gången hade jag ändrat tillbaka min inredning igen till det lite trista med bara några fåtal stenar(inga gömställen) men nu överlevde som sagt alla. Lite märkligt eller hur? Kanske det gick så bra pga av att honan var mycket dominant och det där. Jag tvivlar på att det hade gått bra med en hona som inte stått så högt på rangordningen.

                            Den här honan som det nu lyckades så bra med kommer även i fortsättningen få spotta i huvudkaret.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • MrGadget
                              Användare
                              • april 2002
                              • 74

                              Dags att fiska upp ett nytt mobbingoffer... Det tredje på 6 månader, suck... Är rädd att jag fått en "Duboisi from Hell" som dominant hane, han pucklar glatt på mig, artfränder och hästnosar med samma intensitet.

                              Har noterat att mina dubbar numera alltid befinner sig ganska nära utblåset från min 2252, så frågan är om jag har tillräckligt med syresättning i mitt 375l från en 2252 och ett 2128 ytterfilter? Eller är det bara smartness eftersom hannen ovan har reviret i andra änden av karet?

                              Vattenvärden i övrigt är OK enligt mätvätskorna(ingen mätbar nitrit, ph på 8, dH på 14)

                              /Johan
                              "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                              http://mrgadget.esmartguy.com

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                Det blev två yngel kvar av sex kan jag rapportera. Det är förstås fullt troligt att hon blir bättre på att skydda sin avkomma så småningom. Hon har ju burit många kullar men blivit tömd några gånger och sedan varit i spottkar en gång. Detta var hennes första försök i huvudkaret.
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...