Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    Inte speciellt "slängd" på det här med uv. Men med bara en lampa på 5 watt så kan det inte vara så mycket att ha i ett så pass stort kar. Tycker mer det låter som det vore lagom i ett 100 liters kar...

    Men det finns kanske andra som vet bättre.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Frågan är inte om det är den bästa lösningen...utan mer om den är bra nog.

      Den bästa lösningen får man nog lägga upp 5-6000kr för.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Självklart m å s t e det vara den dyraste och bästa lösningen. Inget annat duger för ett Tropheus kar

        Säger jag som har ett uv-c(10.000) avsett för dammar till mitt Tropheuskar.[V]
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          Stelin: Funkar ditt uvc bra? Är det billigare med uvc till dammar än de som är till akvarier?

          Alla verkar vara mycket piggare nu än innan medicineringen. Jag kan dock se två- tre av de minsta kiku som inte käkar. Jag väntar och ser hur det utvecklar sig, de kan ju inte bli bra så snabbt som en dag efter ett intensiv-bad, eller?

          Jag skall försöka få tag i flagyl så fort som möjligt.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            Du bör vara beredd på att få göra badet igen då det fortfarande kan finnas kvar hos vissa individer.

            De blir piggare efter att fått ett medicinbad, det blev mina iallafall...men det kan också vara en temporär pigghet. Det gäller att hålla fiskarna under ett vakande öga en period.

            Lycka till...

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              Jonas:

              Det var någon i en annan tråd, uv-filter mot bukvattensot, som sa att skillnaden mellan uv filter för dammar o akvarie är att de för dammar mest är gjorda för att ta kål på alger och är sämre mot bakterier o sådant. Starkare lampor och kortare avstånd mellan själva lampan och höljet gör att de gjorda för akvariebruk är effektivare på detta. Jag tyckte detta lät vettigt.(men läs själv vad som skrevs i tråden)

              Mitt uv-filter funkar bra på så sätt att när jag hade dimma i karet för en tid sedan och kopplade in uv-filtret så kunde jag redan efter några timmar se en tydlig förbättring. Dagen efter var det kristallklart. Men det är ju svårt att veta hur effektivt det är mot organismer som bakterier o andra "kryp". Jag t r o r som sagt att de som är gjorda för akvarie bruk med är bättre på detta. Jag såg förresten när jag var på Sanby Ciklidhobby idag att mitt uv-filter kostade 1400kr.

              Visst kan fiskar repa sig ganska snabbt vid behandling. Hos mig har det vid ett par tillfällen skett över natten. Ibland har det också tagit betydligt längre tid. Det hela är nog beroende på i vilket stadie fisken är i när man medicinerar.

              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                Jonas:

                Förresten, ser du så tydliga tecken på att fiskarna återhämtar sig med din nuvarande medicinering så är det nog en god ide att fortsätta med denna(någon nifurpirinol medicin) istället. Som Tricella skriver ovan så k a n det behövas medicineras ytterligare.
                (och ta det förresten lugnt med utfodringen. Utfodra bara minimalt under medicinering, om ens alls. (även någon vecka efter om dom skulle tillfriskna.)

                Tror nog att du gör rätt klokt i att ändå skaffa Flagyl och ha det hemma. Och beroende på hur det hela utvecklar sig testa med flagyl istället eller t.o.m bägge medicinerna samtidigt.

                Har du kollat dina vattenvärden? PH-KH-Nitrit . Hur är det med filtrering? Syresättning?
                Det är ganska vanligt att man får problem med en nyinköpt grupp(för det är det väl). Men det vore nog ändå en god ide att se över hur det är ställt med miljön för fiskarna. Maten verkar ju vara helt ok(det var väl räkmix med mycket vegetabilier i).
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  Filtering, är med filterhörna med 2 1000l/h pumpar bakom (eheim compact för er pryltokiga). Ph-kh-nitrit kanske jag skulle ta o kolla. Jag har mättester för nitrit och ph men saknar färgkartorna (förra ägarn har gjort av med dem, så har någon såna kanske ni kan scanna in dem o skicka bilderna till mig, jag har sera nitrit-test och ph-test).

                  Jag ska ta det lite lungt med utfodringen, kanske vänta en vecka?

                  Akvariet är ju på 540 liter, två stenrösen , en skifferplatta ger ytterligare skydd för jagade individer borta vid den flyttbara filterhörnan (som är bra för firrarna att gömma sig bakom om de är jagade av arga artfränder).

                  Gruppen har gått bra i mer än en månad innan det började klydda. Det som kan ha utlöst det var att mitt ytterfilter pajade mitt i natten och jag fick tända akvariet och sätta ner filterhörnan( som var färdigställd några veckor innan) klockan 12 på natten. Detta lär ju ha stressat dem rätt så rejält. Jag höll på i en timme med detta. Filterhörnan var inkörd i ett annat akvarium innan jag satten ner den.

                  Maten är helt ok, den smular sig ganska bra så ibland är där rätt så mycket partiklar i vattnet efter utfodring men det blir rent på 20 minuter.

                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Vad har ni andra för fiskar ihopa med Tropheus?
                    Jag själv har nyss köpt Cyathopharynx furcifer och en snäcklekare som går ihop med mina Tropheusar.
                    C.Furcifer verkar gå mycket bra med Tropheusarna och dom tillbringar rätt mycket tid att beta alger på stenarna(till min stora förvåning, jag har inte haft den här cikliden tidigare).
                    Värre är det med snäcklekarna som inte alls verkar trivas. Dom ser ut att vara helt vettskrämda av tropheusarna och har än så länge inte hittat till snäckskalen jag lagt i.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Av egen erfarenhet så kan jag säga att när jag släppte i snäckisar tillsammans med Tropheus så skedde samma sak som du beskriver. Snäckisarna var livrädda och det tog många ur gruppens liv innan några fann ned till snäckorna.

                      Jag tror att det är viktigt att man börjar med att installera mindre fiskar först än tvärtom. Snäckisarna behöver nog skapa ett revir innan de kan tackla fiskar av Tropheus-storlek. Väl i ett revir så klarar de av Tropheus bra (även om de kan få fajtas med en del ungtuppar från Tropheus).

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Ja, tropheusarna verkar mest betrakta snäcklekarna(en hane o en hona) som potentiell mat. Dom står nu upptryckta uppe vid ytan i varsit hörn. Trist, får hoppas dom hittar ner till snäckskalen.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          Jonas: Du borde ta vattenprover och skicka dem på analys. Eftersom dina troffar inte verkar gilla att bo hos dig så måste det ju vara ngt fel. Du gör ju allt rätt, i alla fall vad jag kan avläsa utifrån det du har berättat här på forumet. Ta ett prov på vattnet direkt i från kranen och ett i från karet.

                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Slängde vid ett tillfälle ner ett par L. Stappersi (Meleagris) till en gr Moliro i ett 540.De fick va ifred och de lekte ganska omgående.Häftigt att sen se en liten L.S.-hona på 3,5cm spänna upp sig mot nyfikna troffar!! Ynglen blev till godis för troffarna sen ,för när de började lämna snäckan sköljdes de med utav vtn-cirkulationen. EN lek hann de med ,sen "tröttnade" hanen på honan och jagade iväg henne fr. snäckorna.Blev ignorerad av troffarna men aldrig accepterad av hanen igen...
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              Det verkar nu som att den som jag köpt som hona har gått åt, hon är M.I.A. Hanen har hittat ner till en snäcka och det verkar vara som du skriver Ozric att dom kan tuffa till sig mot tropheusarna. Han verkar försvara den här snäckan ganska rejält och gav nyss en av mina större tropheus honor(c:a 10-11cm) ett rejät tjuvnyp. Lite lustigt att se den här lilla fisken på kanske 3cm ge sig på en så stor tropheus. Efter sin attack for han blixsnabbt ner i snäckan och gömde sig.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                Jag hade ett Vf par L.ornatus tillsammans med mina Canary cheek och de dominerade totalt. Mkt kaxiga små fiskar. De är över sommaren utlånade till Fredrik Hagblom som får vara fodervärd åt dem Dett pga att de var så hetsiga och tog över i stort sett hela 325 liters karet. Hos hagblom får hanen vara kaxig mot några calvus så han borde få lite att göra.

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...