Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • CRAYLEONE
    svarade
    Du Björn, är inte dina framtida "katoto" och "red rainbow" rätt lika att ha tillsammans egentligen, med tanke på korsningsrisken? Tänk om man fick plats med en 720 brevid datorn som du, jag har kanske 87 cm x 32 cm att ställa brevid min datorhörna, det blir inte mycket till troffar där inte..

    Lämna en kommentar:


  • Jonas E
    svarade
    Trevligt värre Björn. Mina dubbar och kiku har växt hyfsat bra, håller på att vänja in dem på pellets, de minsta sackar efter i växt-takten. Kan bara säga att troffar är underbara, några av de charmigaste firrar man kan ha!

    förresten, tv, vad är det nu för nånting? All tid spenderar man ju nere i "hörnan"

    Lämna en kommentar:


  • Björn
    svarade
    Alltid spännande när man väntar på nya fiskar och speciellt troffar. Har själv precis fixat till mitt 720liters kar för att kunna hussera mina kommande troffar. Väntar med spänning på en låda VF, 28st katoto och 28st red rainbow. Hoppas det inte dröjer allt för länge. Än så länge befolkas akvariet av jullar, compressicepsar, en lelupi och två stooora malar. Mest för att hålla karet igång. Får se om dom får stanna kvar efter leveransen. Blir perfekt att kunna sitta och titta på närmare sextio Vf troffar när man sitter vid datorn. I vardagsrummet har jag en grupp på 24st VF Namansi i en 375:a, så det blir inte lika mycket teve-tittande som tidigare.. =)

    Mvh
    Björn

    Lämna en kommentar:


  • spec_mats
    Gäst svarade
    Var kommer dom ifrån? vf el odlade?

    Lämna en kommentar:


  • Ante
    svarade
    nu håller jag på för fullt med att fixa till en burk till ett gäng Ilangi som komer till veckan, gissa om man är nyfiken på nykomlingarna...

    Lämna en kommentar:


  • spec_mats
    Gäst svarade
    Är det nån som har nån erfarenhet om Tropheus "Kigoma" sk. spökmoori ??

    Lämna en kommentar:


  • troffen
    Gäst svarade
    haha!lol det var e fenomen den klara sej

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Nej det hjälper troligen inte. Jag hänvisar ännu en gång till en artikel jag skivit med hopp om att den kan klargöra fenomenet något.

    Lämna en kommentar:


  • troffen
    Gäst svarade
    mina tropheus har fått bukvattens sot och den har bara kommit in i första stadiet matvägran nu gör jag ett vatten byte med salt kan bukvattens soten försvinna då?affären är stängd!

    Lämna en kommentar:


  • sebbe40
    svarade
    ok, det får nog bli ett framtida projekt = )
    får väl ta och försöka trycka in lite fler akvarium = )

    Lämna en kommentar:


  • Jonas E
    svarade
    Sebbe40: Nej.

    När man snakcar Tropheus snackar man inte om en liten grupp. Det funkar ytterst få gånger, oftats har du en elak hanne kvar av kanske 12-15 troffar......

    Ett tips, om du skall ha troffar i ditt 350: skaffa minst 20 och ha dem för sig själva, kanske med Hästnosar. Kan du inte uppfylla dessa krav, skippa troffar. Jag hade en elak hanne som slog ihjäl flera troffar innan jag fick fason på honom genom att jag blandade flera grupper.

    Lämna en kommentar:


  • sebbe40
    svarade
    Hej! tror ni man kna ha en liten grupp tropheus på 10-20 st i ett 350 liters tilsammans med 5 st hästnosar, 6 st X. sima och 5 st jullar???

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Det blev två yngel kvar av sex kan jag rapportera. Det är förstås fullt troligt att hon blir bättre på att skydda sin avkomma så småningom. Hon har ju burit många kullar men blivit tömd några gånger och sedan varit i spottkar en gång. Detta var hennes första försök i huvudkaret.

    Lämna en kommentar:


  • MrGadget
    svarade
    Dags att fiska upp ett nytt mobbingoffer... Det tredje på 6 månader, suck... Är rädd att jag fått en "Duboisi from Hell" som dominant hane, han pucklar glatt på mig, artfränder och hästnosar med samma intensitet.

    Har noterat att mina dubbar numera alltid befinner sig ganska nära utblåset från min 2252, så frågan är om jag har tillräckligt med syresättning i mitt 375l från en 2252 och ett 2128 ytterfilter? Eller är det bara smartness eftersom hannen ovan har reviret i andra änden av karet?

    Vattenvärden i övrigt är OK enligt mätvätskorna(ingen mätbar nitrit, ph på 8, dH på 14)

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Jag hade också en hona för inte så länge sedan som jag lät spotta i huvudkaret. Karet är på 720 liter(enbart tropheus i karet vid tillfället) och det var en stor och hona som tidigare, innan hon blev avlekt, varit den som stått högst i rangordning även bland hanarna.(detta troligen pga av sin storlek i jämförelse mot hanarna)
    Hursomhelst hon blev avlekt och försvarade sitt revir när andra fiskar kom i närheten. Och detta gjorde att hon kunde släppa ut ynglena i karet utan att dom belv uppätna. I en kull på 11 överlevde alla.
    Något som är lite märkligt är att när jag provade förra gången igen så var inredningen i karet mycket sten och därmed mycket gömställen för yngel så överlevde bara 2 i en kull på 8. Den här gången hade jag ändrat tillbaka min inredning igen till det lite trista med bara några fåtal stenar(inga gömställen) men nu överlevde som sagt alla. Lite märkligt eller hur? Kanske det gick så bra pga av att honan var mycket dominant och det där. Jag tvivlar på att det hade gått bra med en hona som inte stått så högt på rangordningen.

    Den här honan som det nu lyckades så bra med kommer även i fortsättningen få spotta i huvudkaret.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...