Liten artikel om malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Durin

    Liten artikel om malawiciklider


    Hejsan

    på kursen jag läser just nu (ekologisk teori på Göteborgs universitet) så ska vi bland annat skriva en liten review-artikel (max 4 sidor). Mitt ämne är sympatrisk artbildning hos malawi-ciklider.

    Jag undrar lite smått om det finns ett intresse att läsa den när den är klar, om några veckor?

    Sen tar jag gärna emot tips på relevanta artiklar till ämnet.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Självklart ska du skicka artikeln till ciklidbladet. Lite tips på reviewartiklar (sammanfattningar av forskningsfällt) rörande artbildning och östafrikanska ciklider:

    Streelman JT, Danley PD
    The stages of vertebrate evolutionary radiation
    TRENDS ECOL EVOL 18 (3): 126-131 MAR 2003

    Markert JA, Danley PD, Arnegard ME
    New markers for new species: microsatellite loci and the East African cichlids
    TRENDS ECOL EVOL 16 (2): 100-107 FEB 2001

    Galis F, Metz JAJ
    Why are there so many cichlid species?
    TRENDS ECOL EVOL 13 (1): 1-2 JAN 1998

    Martens K
    Speciation in ancient lakes
    TRENDS ECOL EVOL 12 (5): 177-182 MAY 1997

    MEYER A
    PHYLOGENETIC-RELATIONSHIPS AND EVOLUTIONARY PROCESSES IN EAST-AFRICAN CICHLID FISHES
    TRENDS ECOL EVOL 8 (: 279-284 AUG 1993
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      he he, du læser den bæsta kursen på zoologen just nu, læsde den førra terminen.

      Jag skrev om ung samma sak førra året.

      Du kommer inte att ha problem att hitta info det ær ett aktuellt æmne.

      Olas førslag ær bra, det finns några till dock just om sympatrisk artbildning som ær gjort på några småsjøar i cameroon, ganska intressant. Titta æven lite på Viktoriaciklider, finns mycket intressant om artbildningen dær.

      Søk på cichlid +speciation +sympatric och likande kombinationer på:



      <--vælj det førsta eller andra alternativet hær.

      eftersom det ær många nya artiklar finns det mesta online.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Durin

        #4
        Tack så mycket Ola!

        Markerts hade jag redan hittat, de adnra hade jag dock missat.

        Jag måste skriva artikeln på engelska, så jag antar den måste översättas för att bli aktuell för ciklidbladet. Tänkte mer att jag kunde lägga upp den på någons hemsida för nedladdning, men det vore förstås kul med att få med den i Ciklidbaldet, dessutom skulle jag då få ett incitament att skriva en bra artikel

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Vannar hänvisar till Seehausens forsking. Det kan vara smart att göra en sökning på endast honom. T ex poppar den här artikeln upp om man söker på seehausen och sympatric. Har inte läst den själv. TREE är en trevlig reviewtidskrift med ganska "lättlästa" artiklar tycker jag. Jag brukar kolla vad som skrivs om ciklider i den.

          Allender CJ, Seehausen O, Knight ME, et al.
          Divergent selection during speciation of Lake Malawi cichlid fishes inferred from parallel radiations in nuptial coloration
          P NATL ACAD SCI USA 100 (24): 14074-14079 NOV 25 2003

          I ciklidbladet ska det förstås stå på svenska och bäst är förstås om du översätter själv. I nästa nummer kommer det en originalartikel skriven av KR McKaye m fl (han ska ju snacka på stämman) som jag översatt och även skrivit lite på.

          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            citat:vore förstås kul med att få med den i Ciklidbaldet, dessutom skulle jag då få ett incitament att skriva en bra artikel
            Som redaktör för Ciklidbladet ser jag fram emot att få din artikel .
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              Som läsare av ciklidbladet ser även jag fram emot din artikel =)
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Durin

                #8
                Kul att det verkar finnas ett intresse. Och tack Ola och Vannar för att ni bemödat er med att leta upp lite artiklar åt mig.

                För närvarande är jag enbart internetakvarist, eftersom jag bor inneboende. Som tur var har dom jag bor hos två akvarium, och vi tog just slut på kamerabatterierna för att försöka få en bra bild på en L. trewavasae till reviewen.

                mvh Patrik

                Kommentar

                Arbetssätt...