Biltema blästersand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rafael
    Användare
    • januari 2004
    • 20

    Biltema blästersand?

    Hej... Passar de bra med biltemas sand till mitt mbuna-malawi akvarium eller ska jag köra med lite grövre sand, har hört att biltemas dammar väldigt mycket. Har någon nån åsikt eller vetskap om detta?
    MVH
  • technofish
    Användare
    • januari 2004
    • 23

    #2
    Blitemas blästersand funkar utmärkt i ett mbunas-kar,har inte denna sand själv men jag har enbart hört positiva saker om denna!
    Biltemas sand skall vara mycket ren,så jag tror inte att den dammar men den kan virvla upp då kornstorleken är liten.
    Hade Biltema funnits i Malmö,så hade jag köpt direkt! =)
    540L Malawi/Tanganyika
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

    Kommentar

    • guppy_nisse

      #3
      Hej..
      Jag har inte malawi, men jag kör enbart med biltemas blästersand.. Det du kan göra om du ska ha den är att spola igenom den med vatten innan di lägger i den i akvariumet så slipper du det det mesta dammet..
      Jag kan ju säga också att om man vifftar runt med handen så ser du att den lägger sig otroligt snabbt på botten igen.. Jag har bara biltemas blästersand i mina akvarium..
      Lycka till...

      Kommentar

      • Trigger
        Användare
        • oktober 2003
        • 34

        #4
        Jag har både Biltemas blästersand (hälften 0,1-0,7mm och hälften 0,2-1,0mm) och Mbunas i mitt kar. Inga som helst problem med damm bara man sköljer ur sanden innan man stoppar den i karet. Detta går busenkelt med en slang eller duschmunstycke om man kör med rejält sprut tack vare att sanden är så lätt.

        Fiskarna trivs fint med sanden; det enda man kan behöva tänka på som jag ser det är att en stark strömning i vattnet tenderar att så sakteliga flytta sanden längs botten så att det bildas strömfåror t.ex. runt stenar samt vågmönster i sanden. Personligen har jag inget emot detta eftersom det ser helt naturligt ut. Blir det för mycket kan dock akvariebotten friläggas här och var förstås men det går att kontrollera genom att rikta pumputblåset och/eller att placera sten etc på lämpligt sätt.

        När firrarna spottar eller viftar runt sanden med fenorna kan den såklart flyga en bit med strömmen och bidra till fenomenet ovan, men det ser aldrig det minsta grumligt ut så det behöver du inte oroa dig för.

        Jag brukar skyffla tillbaka ett par nävar sand till de mest utsatta delarna i samband med vattenbyte helt enkelt för att undvika att det blir tomt där det strömmar som värst.

        Kör på bara! [8D]

        /Mats
        ___________________
        * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
        - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
        - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
        - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
        - Copadichromis Azureus (1+1)
        - Ancistrus sp (1+1)

        Kommentar

        • Lejonmarie
          Användare
          • april 2003
          • 429

          #5
          Hej
          Jag är sugen på att köpa Biltemas blästersand till mitt nya 500 lilters kar.
          Jag tycker att Råda sand är vacker både till utseende och grovlek.
          Hur mycket skilljer sig Biltemas sand mot Råda sanden??
          Färg
          och
          Korn storlek.
          Skulle tro att den större storlekn på biltemas sand liknar Råda sanden mest.
          Hur är det med färgen??
          Är Biltemas ljusare??
          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            #6
            Finns blästersand bara på Biltema??Bor oxå i Malmö och jag skulle oxå vilja ha blästersand i mitt egna kar.Var ska jag skaffa detta ifrån,några förslag?

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #7
              Koll på närmaste byggvaruhandel.
              Jag har köpt en påse 25 kg Blästersand på Byggvaruhus, men jag mins inte vilket det var.
              K Rauta hade inte bra pris här i stockholm i alla fall, samma pris som att köpa sand på akvariebutiken.

              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • Håbe

                #8
                Jag kan trösta alla fisk intr. Malmöiter med att Biltema bygger ett varuhus i Malmö som ska öppna någon gång till hösten.

                Håbe

                Kommentar

                • Micke_720
                  Användare
                  • november 2003
                  • 368

                  #9
                  Rengöring av så fin sand?
                  Är det inte jobbigt att skölja ur sanden när man tar ur allt ur akvariet??

                  Kommentar

                  Arbetssätt...