Fossorochromis Rostratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    Fossorochromis Rostratus

    Rätt ovanlig firre verkar det som, har inte sett den live tyvärr men det finns väl säkert någon här som har eller har haft den som kan ge lite tips...

    Är det något speciellt man ska tänka på om man ska skaffa dylika? En del på nätet säger att man ska ha ett par, andra säger en grupp på 6-8 st.

    Räcker verkligen ett 720 till en grupp? De blir ju rätt stora. Tänkte nog skaffa en trio om de nu går att få tag på. Har inte sett den hos t ex Aquariummalawi någon gång tror jag...
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Aquariummalawi har den...medium VF bra pris.
    Cool firre om man har plats.
    Lite tips.....skaffa en stooooor burk för dom bli kolosser =)
    Den är inte speciellt ilsken av sig så man kan ha den med andra lite snällare typ moori,phenochilus som också är "sand" levande arter.
    Otroligt snygg fisk när den färgar ut så hade jag hafft större burk en 480L så hade jag skaffat en 6-8 st direkt.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Mycket trevlig fisk som jag varmt kan rekommendera! Snäll som en liten nalle, trots sin storlek. Jag har för tillfället en grupp på 1+3 och det funkar bra. Har dom i ett 540L med bla c. moorii. Dessa två fungerar utmärkt tillsammans då de lever i "symbios" med varandra i sjön. Rostratusen bökar runt i sanden efter någonting ätbart och mooriin tar det som blir över. Vill man se detta beteende i akvarium kan små (inte jättesmå) snabbt sjunkande granulat rekommenderas.
      En kul sak är att rostratusen gräver ner sej när den blir stressad, tex när man ska fånga den med håv. Lättfångad fisk, sålänge man har koll på VAR den grävde ner sej.. =)

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Ralph
        Användare
        • maj 2002
        • 736

        #4
        Tack för info! Har försökt läsa på allt som bara går och just det här med att den bökar runt och Moorii förföljer den (och t o m försvarar den som "fodervärd" i sjön mot Annectens t ex) verkar ju rätt coolt.

        Tänkte ha dem i ett 720 till att börja med, men troligen ska vi (jag?) ha en burk på jobbet och den blir nog på runt 1400 (250 x 80 x 70) så då ska de väl få gott om plats!

        Kommentar

        • zidane
          Användare
          • maj 2003
          • 34

          #5
          Hur stort kar behöver man egentligen? Jag har ett 900-liters och har funderat på rostratus ett tag. Har rödzebror, golden, trewasae, delfiner och aulonocaror där redan

          Kommentar

          Arbetssätt...