Fastnat i "jäspläge"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #31
    Jag har haft det på lite olika fiskar, vid något tillfälle har jag försökt åtgärda det, men munnen har varit låst. När jag försökte trycka tillbaks den buktade sidorna, hade jag envisats hade jag knäckt senorna. Jag har brukat låta fisken gå kvar, ofta har den lyckas få käken i led igen, annars har den dött. Jag tror ingen av mina fiskar levt särskilt länge med käken ur led.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #32
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Jag har haft det på lite olika fiskar, vid något tillfälle har jag försökt åtgärda det, men munnen har varit låst. När jag försökte trycka tillbaks den buktade sidorna, hade jag envisats hade jag knäckt senorna. Jag har brukat låta fisken gå kvar, ofta har den lyckas få käken i led igen, annars har den dött. Jag tror ingen av mina fiskar levt särskilt länge med käken ur led.
      Tack för svar!

      Så det kan alltså rätta till sig av sig själv? Om man märker att det inte fungerar och att fisken inte får i sig mat så får det bli kniven helt enkelt. Får väl avvakta och hoppas på det bästa!

      Har du någon teori om hur och varför det händer? Har aldrig varit med om det tidigare och nu har det hänt på två firrar under en månads tid..
      Båda är Copadichromis och jag funderar på om deras munnar kan vara extra känsliga?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #33
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Så det kan alltså rätta till sig av sig själv?
        Ja.
        Om man märker att det inte fungerar och att fisken inte får i sig mat så får det bli kniven helt enkelt. Får väl avvakta och hoppas på det bästa!
        Låter som en plan.
        Har du någon teori om hur och varför det händer?
        Jag vet inte, men cikliders utvrängbara mun är en mekaniskt rätt komplicerad konstruktion och mitt ovetenskapliga intryck är att de låser sig för att de gått förbi "ändläget". Jag vet inte vad som orsakar det, men man kan väl misstänka att mekaniska skador från t.ex. slagsmål kan spela roll.

        Kommentar

        Arbetssätt...