Blanda olika Aulonocara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • oktober 2003
    • 68

    Blanda olika Aulonocara?

    Har funderat på att ändra om lite i mitt malawika(450 liter) Där går nu 2+6 M esterae, 1+3 M johanni, 1+2 L fulleborni, 1+2 O lithobates och 1+1 Aulonocara (vet ej vilken fundera på att ta bort den.(3 N venustrus och 1+1 Borleyi dessa ska jag ej ha kvar)Vilka Aulonocara kan man ha ihop??( med tanke på att vissa är så lika varandra).
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag hade inte blandat Aulonocara. Det går, men är inte speciellt lyckat. Det kan vara oerhört svårt, om inte omöjligt, att se om det är korsningar eller inte du får fram. Blanda lite Aulonocara och Copadichromis istället, exempelvis sp. mloto flourescent...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      Huruvida olika færgvarianter (arter?) korsar sig med varandra om dom hålls tilsammans vet jag inte, då jag inte har någon erfarenhet av aulonocara, men ett problem som dock alltid uppstår ær att vi akvarister har svårt att skilja på honorna från olika færgvarianter eller arter och detta kan leda till korsningar.

      Det finns exempel på folk som lyckas hålla aulonocara med mbunas men jag tror det finns många fler exempel dær aulonocarorna inte hænger med vid matning etc och sakta tynar bort.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • MALAWINÖRDEN
        Användare
        • januari 2004
        • 30

        #4
        jag har aulonocara jacobfreibergi och skulle inte blanda det paret med nån annan aulonocara, men jag har ett par copadichromis "azureus" (osäker på stavning) i samma kar å de går alldeles utmärkt


        ett mlawi kar på 290liter[8D]

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Helst ska man inte blanda, men jag hittade denna sajt där de säger att det går...om man väljer efter dessa parametrar. Det är dock en rejäl chansning och jag skulle personligen avstå från den.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Att blanda går bra om man inte har för avsikt att föda upp yngel.
            Ska man blanda plus att man har för avsikt att ta vara på yngel så bör man nog vara ganska rutinerad för att ha total koll på det hela så man slipper massa blandningar som växer upp och förvirrar.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              En snubbe som skrivit en "tabell" till cichlid-forum.com påstår också att man kan blanda, men jag skulle knappast lita på det. Här är den iallafall:

              A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                Den uppdelning som nämns på webbsidan Tricella tipsar om nämns även i Back to Nature Guide om Malawiciklider, Andra utgåvan, s54. Där står det att man kan hålla en art ur varje grupp i samma akvarium "utan att risken för korsningar är alltför stor". Såvitt jag förstår är det Ad Konings som skrivit hela boken, så det är från en någorlunda auktoritär källa.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Marc Elieson är en intressant ciklid-person rent internationellt betraktat. Jag har haft nära kontakt med honom långt innan han blev en av ledarna för "cichlid-forum". Något som utmäreker honom (enligt vad jag har uppfattat) är en mycket låg grad av "snack för snackets skull" och en ovanligt hög grad av "hålla käften i flera år tills jag vet vad det handlar om"

                  Personligen skulle jag aldrig blanda Aulonocaror eftersom man löper en ganska stor risk. Jag har väldigt svårt för att förstå varför man skulle vilja löpa denna risk när det finns så mycket annat att kombinerra?

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det har ju blivit smått hysteriskt med vad man kan ha i ointe nu förtiden.Jag har ofta hållt fiskar ur samma art tillsammans utan att för den sakens skulle fått massa blandrasyngel.Det går ju att korsa i stort sett alla malawi med varandra om dom inte har möjlighet att leka med sitt rätta partner.Ibland verkar det som dom tar det som finns för driften att föröka sig är så stark.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Är der inte ganska bra att folk har blivit petigare nu för tiden? Om jag skulle köpa något av dig eller någon annan så skulle jag inte nöja mig med att du lovade att du sett själva leken och att det inte var någon utomstående inblandad i den. Ibland sticker potenta hanar in och sprider lite säd och man kan aldrig vara säker på vad som sker....

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                        Är der inte ganska bra att folk har blivit petigare nu för tiden? Om jag skulle köpa något av dig eller någon annan så skulle jag inte nöja mig med att du lovade att du sett själva leken och att det inte var någon utomstående inblandad i den. Ibland sticker potenta hanar in och sprider lite säd och man kan aldrig vara säker på vad som sker....
                        Det är bra att dom som har för avsikt att dra upp yngel är petiga det håller jag med om till 100%.

                        Sedan är det väll en himla tur att jag inte säljer några yngel eftersom man inte kan lita på att dom e renrasiga =)

                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • sofie
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 68

                          #13
                          Har förstått att det inte är någon ide att blanda olika Aulonocara sorter. Det viktigaste är ju trotts allt att fiskarna fungerar bra i hop. Och några konstiga korsningar blir man väl inte så glad över.
                          Sofie
                          450 L Malawi:
                          Labeotropheus Trewavasae
                          Metriaclima Esterae
                          Tropheops sp chilumba
                          Aulonicars Röd rubin
                          Melanochromis Johannii

                          540 L
                          C Frontosor Blue Mpimbwe

                          30 L
                          Endlers Guppy
                          och lite malar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...