Växter i malawi kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • oktober 2003
    • 68

    Växter i malawi kar

    Har testat att ha väkxter i mitt malawi kar några gånger med alldrig
    fått dessa att trivas spec bra. Kanske är det valet av fiskar i karet? Där går M esterae, M johanni, N venustrus, L fulleborni, O lithobates och en del malar. Är det någon som har något bra knep för att få växterna att klara sig....
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • martinrw
    Användare
    • maj 2003
    • 58

    #2
    Inrikta dig på härdiga, tjockbladiga växter. Bra exempel som klarar sällskapet är Anubias familjen och javaormbunken. Dessa kan du också fästa på inredningen och inte nödvändigtvis direkt på substratet med ex tråd eller gummisnoddar tills dess att de rotat sig.

    Martin
    Massor av malawi

    Kommentar

    • sofie
      Användare
      • oktober 2003
      • 68

      #3
      Ok jag får väl ge det ett försök till. Har haft både anubias och javaormbunkar även en lökväxt som liknar vallisneria fast större -vad heter den?? (kommer inter på namnet)
      Sofie
      450 L Malawi:
      Labeotropheus Trewavasae
      Metriaclima Esterae
      Tropheops sp chilumba
      Aulonicars Röd rubin
      Melanochromis Johannii

      540 L
      C Frontosor Blue Mpimbwe

      30 L
      Endlers Guppy
      och lite malar.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Crinum Thaianum?



        Denna Vallisneria fungerar också bra:


        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Kolla även på http://www.tropica.com/default.asp under species list och välj plants not eaten by herbivorius fish. En del växter som finns där klarar sig nog rätt bra i ett malawi kar. Gräver fiskarna mycket så lägg lite större stenar på sanden vid rötterna.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Problemet ligger i att vid det ph och den cirkulation man har i malawikaret så får de flesta växter inte tillräckligt med kol genom co2. Dock så finns det en del växter som klarar att ta upp kol via karbonaten, och det finns det oftast gott om i malawiburkar. Dom växter som klarar karbonat som kolkälla effektivast är valisneriasläktena varav en del kommer från just malawisjön. Får man det ändå inte att växa så är det samma råd som vid vanliga kar, nämligen mer ljus och fullnäringstillsats som tex tropica matergrow.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • sofie
              Användare
              • oktober 2003
              • 68

              #7
              Det stämmer att växten jag sökte var Crinum Thaianum.
              Det är väl bara att kämpa vidare.
              Sofie
              450 L Malawi:
              Labeotropheus Trewavasae
              Metriaclima Esterae
              Tropheops sp chilumba
              Aulonicars Röd rubin
              Melanochromis Johannii

              540 L
              C Frontosor Blue Mpimbwe

              30 L
              Endlers Guppy
              och lite malar.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Sofie: Anubias och Javaormbunke växer oerhört sakta, men de växer aningen snabbare om de är fastvuxna på t ex kalksten.

                Crinum-lökarna gillar jag inte då själva löken är bred och svår att få fast i sanden. De tjocka långa bladen blir till slut irriterande (iallafall för mig).

                JätteVallisnerian förordar jag då den växer snabbt och lätt. Den är robust och liknar Crinum lite med de långa tjocka bladen, men beter sig betydligt mer lätt att hantera. Vanlig Vallisneria tenderar att tyna bort.

                Använd inte "växtmedel" för att få fart på växterna i ett Malawi akvarium då de enda växter som oftast sätter en enorm fart är - alger

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Tycker inte alls vallisnerian(jätte) är lätt. Har provat ett flertal gånger med mycket dåligt resultat.
                  Detta säger väl bara egentligen en del om mina kunskaper när det gäller växter...
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citatetta säger väl bara egentligen en del om mina kunskaper när det gäller växter...
                    Det behöver det absolut inte göra. Det är många faktorer som spelar in som kan göra att de växer...eller dör.
                    Salt är en ingrediens som inte fungerar med Vallisneria...

                    Kommentar

                    • sofie
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 68

                      #11
                      Så då är det kanske bättre att försöka sig på Jätte vallisneria i stället för lökarna.
                      Sofie
                      450 L Malawi:
                      Labeotropheus Trewavasae
                      Metriaclima Esterae
                      Tropheops sp chilumba
                      Aulonicars Röd rubin
                      Melanochromis Johannii

                      540 L
                      C Frontosor Blue Mpimbwe

                      30 L
                      Endlers Guppy
                      och lite malar.

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        citatalt är en ingrediens som inte fungerar med Vallisneria...
                        Hmm, jag har hört motsatsen, att vallisnerian faktiskt mår bättre av l i t e salt i vattnet.(inget jag provat dock)

                        För en tid sedan gjorde jag ett försök med växtakvarium. Trots ett riktigt näringsrikt bottenmaterial efter alla konstens regler samt god belysning och växtnäring så fick jag ändå dom inte till att trivas.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Stelin: Har du provat hemmagjord co2?

                          Varje gång jag använt salt vid t ex vattenbyten då jag haft Vallisneria så har de gulnat och dött (nej jag har inte överdoserat).

                          Sofie: Jag tycker att du skall prova Jättevallisnerian...
                          Jag talar bara om mina erfarenheter av dessa växter och då förordar jag denna specifika Vallesneria framför Crinum.
                          Anubias Barteri och Javaormbunkar är också växter jag gillar, men dessa blir lätt algbevuxna och de växer sakta...då är det bättre att köpa många än att vänta på att några få skall växa till sig. Javaormbunkar är ett måste för mig i ett Malawi akvarium då det är snyggt med denna växt inklämd i ett stenröse eller mellan två stora stenar.

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Tricella:
                            Jo jag provade även co2 gödning.(jag kan mycket väl minnas fel när det gäller salt/vallisneria)

                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #15
                              citat:
                              (jag kan mycket väl minnas fel när det gäller salt/vallisneria)
                              Nej du minns nog rätt. Natrium hänger mycket intimt ihop med upptaget av Kalium, Magnesium och Calcium.

                              Förhållandet mellan dessa bör bara K > Na > Ca > Mg. (eventuellt omflippade förhållanden mellan Ca och Mg - jag kan lätt blockera Calciumupptaget med för mycket Magnesiumdosering)

                              För ett visst vatten kan därför extra salt (NaCl) göra att förhållandet blir helt rätt med bättre tillväxt som följd, medans det i ett annat vatten kan blockera Magnesium (katastrofalt för klorofyllbildningen) och Calcium.

                              (sorry för alla ändringar/uppdateringar - trött idag)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...