Köpa ciklider privat (ingen annons)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    Köpa ciklider privat (ingen annons)

    Jag har alltid köpt mina ciklider i affärer, men jag tänkte försöka ändra på det och börja köpa lite privat.

    Nån som har några tips, finns det några "seriösa" privata odlare i stockholmstrakten som man kan handla malawisar av? Etc etc..
    Magnus Lovgren
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Kolla "sälj och köp" på ciklid.se´s framsida...

    citat:Etc etc..
    Rätt bra att veta vad detta menas med...annars blir det svårt att svara. Eller ska man svara "T ex t ex..."?

    *Undrar om denna inte är inlagd för att kolla moderatorernas gränser och ciklid.se´s regelverk* Jag hoppas, och tror, inte det för då börjar det verkligen överskrida vad som känns moget agerande på ett forum.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      citat:Nån som har några tips, finns det några "seriösa" privata odlare i stockholmstrakten som man kan handla malawisar av?
      Mitt svar är generellt och handlar inte om ifall jag vet något om malawiodlare. Det är alltså onödigt att mejla mig ang. den här frågan. "Seriösa" privata odlare träffar man snarast genom bekanta. Gå med i någon av Stockholms akvarieföreningar och fixa kontakten där. Verksamheten att odla "seriöst" och sälja en massa dyr fisk är ju inte direkt laglig (moms osv.) vilket jag tror är en orsak till att du inte kommer få så mycket svar här. En annan är att jag ju inte tänker skriva en massa namn på personer här i förumet. Det är till att börja med inte lagligt men framförallt så vet jag ju inte om de vill det.

      Skriv gärna vilka tips du vill ha. Mitt tips är: skaffa kontakter!
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • MagnusL
        Användare
        • januari 2004
        • 326

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        Kolla "sälj och köp" på ciklid.se´s framsida...

        citat:Etc etc..
        Rätt bra att veta vad detta menas med...annars blir det svårt att svara. Eller ska man svara "T ex t ex..."?

        *Undrar om denna inte är inlagd för att kolla moderatorernas gränser och ciklid.se´s regelverk* Jag hoppas, och tror, inte det för då börjar det verkligen överskrida vad som känns moget agerande på ett forum.
        Äh, lägg av.. jag har inget intresse av att testa nån moderator. Det jag är intresserad av att veta är det jag frågade..

        "Nån som har några tips, finns det några "seriösa" privata odlare i stockholmstrakten som man kan handla malawisar av?"

        Om man byter ner den frågan (som var lite slarvigt ställd) blir det:

        1. Nån som som har några tips? (rent allmänt)
        2. Finns det seriösa (duktiga) odlare som som säljer till privatpersoner.


        Sen när det gäller lagligheten får man ha en inkomstbringande hobby så länge man tar upp den i sin deklaration, detta gör man på blankett T2.

        Jag är ny i stockholm och det var därför jag ställde ovanstående frågor. Inte för att retas eller bråka.

        Edit: Jag gick med i detta forum OCH ställde denna fråga för att kanske få kontakter, inte för att bli halvt flamad.
        Magnus Lovgren

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hej igen. Jag försökte inte på något vis flambera någon men den här frågan ställs lite då och då, men svaren brukar lysa med sin frånvaro trots att det finns odlare i Stockholmstrakten. Huvudorsaken till de få svaren är just det jag skrev. Folk vill inte lämna ut någon. Sedan det där med deklaration. Nu känner jag långt ifrån alla storodlare men att dessa skulle deklarera sina inkomster är rätt utopiskt. Att något kan vara lagligt är långt ifrån samma sak som att det är det. Sedan går inte jag och frågar folk som jag vet odlar tokmycket "dklarerar du det du säljer?" Om du är intresserad av Stockholms ciklidklubb så är det bara att lassa ett mejl till mig så kommer jag med återkommande information. Sedan finns det aktiva föreningar i Stockholm (jag sitter i SAF-styrelsen), Bollmora, Spånga och Nynäshamn (hoppas jag inte glömde någon nu). Kolla föreningslänkarna här på Ciklid.se.

          Orsaken till att jag skrev att det är onödigt att mejla mig är att det brukar dimpa ner ett gäng mejl med frågan "känner du malawiodlare" så fort jag nämner att jag känner folk som odlar akvariefisk. Eller snarare Tropheus och discus. Jag tänker inte svara på den frågan vi mejl heller utan hänvisar till en akvarieförening då också. Sammanfattning av det senaste: Jag känner ingen så väl att jag glatt lämnar ut deras telefonnummer till vemsomhelst men om någon kommer på ett SCK möte så finns det säkerligen någon där som kan berätta om någon samt hjälpa till att förmedla kontakten.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            #6
            Jag kan rekommendera att köpa fiskar av den som har lagt ut denna annons:



            Jag och även ett par arbetskamrater till mig har köpt fisk av honom, bra och trevlig kille dessutom.

            Kommentar

            • MagnusL
              Användare
              • januari 2004
              • 326

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              Om du är intresserad av Stockholms ciklidklubb så är det bara att lassa ett mejl till mig så kommer jag med återkommande information. Sedan finns det aktiva föreningar i Stockholm (jag sitter i SAF-styrelsen), Bollmora, Spånga och Nynäshamn (hoppas jag inte glömde någon nu). Kolla föreningslänkarna här på Ciklid.se.
              Det ska jag göra! Tack för tipset!
              Magnus Lovgren

              Kommentar

              • MagnusL
                Användare
                • januari 2004
                • 326

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av denuo

                Jag kan rekommendera att köpa fiskar av den som har lagt ut denna annons:



                Jag och även ett par arbetskamrater till mig har köpt fisk av honom, bra och trevlig kille dessutom.
                Ah, tack så mycket!
                Magnus Lovgren

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:Jag är ny i stockholm och det var därför jag ställde ovanstående frågor. Inte för att retas eller bråka.

                  Edit: Jag gick med i detta forum OCH ställde denna fråga för att kanske få kontakter, inte för att bli halvt flamad.
                  Varför jag skrev som jag gjorde var endast pga ämnets rubrik...varför ha parentes "(ingen annons)" om man är säker på att det inte är det. Du har säkert också läst debatten så då torde min misstanke inte vara såååå långt från verkligheten.

                  Sedan skrev jag detta:

                  citat:Jag hoppas, och tror, inte det...
                  Jag ber om ursäkt om du tagit illa vid dig, då detta inte var meningen.

                  Kommentar

                  • MagnusL
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 326

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    citat:Jag är ny i stockholm och det var därför jag ställde ovanstående frågor. Inte för att retas eller bråka.

                    Edit: Jag gick med i detta forum OCH ställde denna fråga för att kanske få kontakter, inte för att bli halvt flamad.
                    Varför jag skrev som jag gjorde var endast pga ämnets rubrik...varför ha parentes "(ingen annons)" om man är säker på att det inte är det. Du har säkert också läst debatten så då torde min misstanke inte vara såååå långt från verkligheten.

                    Sedan skrev jag detta:

                    citat:Jag hoppas, och tror, inte det...
                    Jag ber om ursäkt om du tagit illa vid dig, då detta inte var meningen.

                    Det är lungt!

                    Skälet att jag skrev (ingen annons) var för att jag inte ville att någon skulle höra av sig för att sälja fisk. Jag ville mer "sondera terrängen" inför ett framtida fiskköp.
                    Magnus Lovgren

                    Kommentar

                    Arbetssätt...