Xenotilapia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Xenotilapia

    Jag har ett akvarie med 6 Xen. flavipinnis och ett annnat med 10 Xen. "papillio sunflower". I båda har det varit en lek för ett par månader sedan. Nio resp sex yngel som nu är ca 2,5 cm.

    Föräldraparen har lekt ett antal ggr men det har inte blivit några fler yngel efter de första som dessutom för första leken hos mig.

    Ynglen går kvar hos de vuxna fiskarna och det synes inte vara några problem. Jag ogillar att ta bort ynglen om det inte behövs.

    Nu till frågorna.

    Varför blir det inga fler yngel? Hämmar de befintliga ynglen produktionen av nya. Föräldrarna hos "sunflowern" gör då och då utfall mot de andra som om de ville skydda ynglen men det är endast sporadiskt. Flavipinnisföräldrarna verkar inte alls bry sig om ynglen längre.

    Varför leker inte de andra paren? Det är troligen två par ytterligare i varje akvarie. Hämmar de befintliga ynglen dem eller hämmar paret som fått yngel de andra?

    Jag vill inte ta bort ynglen men kan tänka mig att snart ta bort några av de vuxna till ett annat akvarie för att se om det blir någon produktion då.



    tror ni
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    #2
    Lyckades få iväg det jag skrivit innan jag var riktigt färdig men i sak fick jag med det jag ville få nedskrivit.

    Lars
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #3
      Ny lek av Xen "papillio sunflower" (samma par som tidigare) och ny lek av ett annat par Xen. flavipinnis. Vi får se hur det går.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      Arbetssätt...