Altolamprologus och rovgirighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Altolamprologus och rovgirighet

    Ni som har Altolamprologus, hur pass rovgirig är den i ett Tanganyikasamhälle? Det är ju en rovfisk och ifall den tar ett och annat yngel så är det OK men är två hanar och tre honor kapabla att rensa en 720:a?

    Jag är just i färd med att sätta samman ett stort kar med massor av tanganyikayngel och jag vill gärna släppa i min grupp vuxna Altos.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Min erfarenhet av altolamprologus är att de är enormt duktiga äggtjuvar, de känner på dig vilka fiskar som är på gång att lägga ägg och väntar ut dem tålmodigt tills det är dags. Yngel tar de mer än gärna, men oftast har de sett till att inte allt för många ägg kommer till yngelstadiet.

    Att ha 2 hanar i samma burk är dömt att misslyckas, även i större akvarium tycker jag. Jag har 2 hanar som fått gå i både 540- och 1000-liters. I 1000-litarn funkade det väl hyffsat med tanke på att de hade sina revir nästan 3 meter ifrån varandra, men trots det var det en del stridigheter. De nöjer sig inte med mindre än hela akvariet, hur stort det än är.

    Det kan ju vara så att mina 2 hanar är extra griniga och att andra individer kan fungera, men hos mig är 2 hanar en för mycket.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Detta är en väl fungerande grupp som jag har haft länge. Hanarna går väldigt bra ihop.

      När du säger äggtjuvar så menar du väl inte att de tar från munruvare under lek? Vad är det för ägg de lyckas ta? I mitt fall blir det Tropheus, Julidochromis, Chalinochromis, N. similis, N. pulcher och hästnosar. I den sammansättningen kan jag bara föreställa mig att de lyckas ta äggen från "jullarna" och "svarta masken", eller?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Nae, hos mig hinner de ta ägg från samtliga munruvare. Jag har periodvis haft dem tillsammans med malawis, både mbunas och haplisar, och samtliga arter blir av med ägg då honan vänder om för att plocka upp sina ägg.

        Det var kul att din grupp fungerar. Mina altos är compressiceps, har du samma eller är det calvus? Kanske är lite skillnad på temperament där?

        Tony Englund

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Även mina är compressiceps och tyvärr fungerar gruppen inte så pass väl att det blivit någon tillökning men allvarliga bråk ser jag väldigt lite av.

          Nja, om det är så att de faktiskt hugger munruvarägg och sedan troligen skjuter in sina spetsiga munnar i alla skrevor efter Tropheusyngel så får jag nog avstå. Min tanke var att hålla ett större varierat Tanganyikakar utan att avlägsna några yngel. Jag vill att en hel del yngel ska gå åt men jag vill ju inte att det ska vara rensat. Det finns väl till och med risk för att de tar mina vuxna N. similis.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Ted
            Användare
            • november 2003
            • 157

            #6
            Jag har haft en A. Calvus hane på 14cm med ett gäng stora frontosor. När Frontosorna lekte var Calvus hanen med och tog nästan vart annat rommkorn som frontosorna la. Calvusen stod alldeles brevid det lekande paret och lixom bara gled in och tog ett rommkorn, backade sedan och började om igen. Frontosorna verkade inte se eller bry sig om Calvusen utan han fick operera helt fritt..
            /Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #7
              Oj då, att den var så extrem hade jag verkligen inte tänkt på.
              Jag har Julidochromis Regani och Neolamprologus Multifasciatus, och tanken var ju att få yngel såsmåningom..

              Det blir till att sätta ut annons igen då..

              Kommentar

              Arbetssätt...