En fråga om vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    En fråga om vattenbyte

    Jag har ett 220 liters kar och vi gör delvattensbyten på ca 30% 1gång/vecka. Vid påfyllnaden av nytt vatten tillsätter vi bikarbonat (tror det var det för att få hårdare vatten då vi hade väldigt mjukt här).

    Till den egentliga frågan nu då kanske:

    Hur ofta bör man byta ut allt vatten i karet??
    Man ska väl göra det också ibland, eller??
    Hur gör ni andra och hur ofta??
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Aldrig bör man göra det,Jag bytter 30-40% i veckan...Varför skulle man behöva byta allt ?

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Jag bytar 25% i veckan (720 liters kar) samt tillsätter lite bikarbonat. Bytar allt vatten gör jag aldrig.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        jag byter 1/3 varranan vecka (jag matar bara med räkmix 3gånger i veckan och 5gånger totalt + att jag ahr lite fisk just nu, ska köra 40% senare)

        Vattentillsatser: malawisalt och havssalt, ska börja med bikarbonat när jag startar om karet. och nutrafin aqua +
        sen gör jag rent filtret en gåg i månaden och då tillsätter jag bakteriekultur (nutrafin cycle)
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Buckshot
          Användare
          • april 2002
          • 244

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av kmef

          Jag har ett 220 liters kar och vi gör delvattensbyten på ca 30% 1gång/vecka. Vid påfyllnaden av nytt vatten tillsätter vi bikarbonat (tror det var det för att få hårdare vatten då vi hade väldigt mjukt här).

          Till den egentliga frågan nu då kanske:

          Hur ofta bör man byta ut allt vatten i karet??
          Man ska väl göra det också ibland, eller??
          Hur gör ni andra och hur ofta??
          Aldrig!!
          Jag vet en tjej som tog död på alla sina fiskar.
          Vid närmare undersökning så bytte hon allt vatten ibland och sköljde filtret i kokhett vatten[:0]
          Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ojdå!!!!

            Vilken tur att jag ställde frågan, jag trodde ju man skulle byta allt vatten åtminstone 1-2 ggr per år, så man kunde göra rent allt ordentligt, sanden tex eller vad man då har på botten.

            Om man vartefter vill byta ut det man har på botten då till ngt annat, ska man bara "gräva upp" allt och hälla i nytt?
            Det måste ju bli jättesmutsigt i vattnet då, blir inte det "otäckt" för fiskarna innan allt "lägger sig" igen?





            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Ett akvarium som sköts på rätt sätt behöver alldrig "storstädas". Byt 30% av vattnet varje vecka, slamsug botten ibland och gör rent filtret i "akvarievarmt" vatten, så kan ett akvarium lätt funka i 20 år utan att man måste storstäda. Det är en myt att man skulle behöva det.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Jaha ja, där ser man.....
                På ett vis är det ju skönt då att slippa "grovrengöra" allt som jag trott man måste även med ciklider.
                Vi byter ju ca 30% av vattnet varje vecka och tillsätter detta bikarbonat, slammsuga botten har vi gjort varje gång hittills (min man har tillverkat en egen "tratt", men den verkar funka rätt bra).

                Då tackar jag er alla för svaren!

                / Maria.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Visst behöver man storstäda ibland (bl a av rent estitiska skäl men även för att det lagras dy och gyttja i grus mm) men det ska ske så sällan som möjligt. Oftast flyttar man akvariet eller byter ut inredning och långt innan man [u]måste</u> storstäda. När grus och inredning rengörs så använder jag ungefär samma temperatur som det är i akvariet. Sedan är det vanligt att man klantat till det (för mycket fisk och mat) vilket ger en massa alger och andra problem. Då är det smart att ta ur gruset, skölja igenom det, och lägga tillbaka det. Sammanfattningsvis: man "bör" aldrig byta allt vatten men verkligheten gör att man måste göra det ibland. Ett fungerande akvarium ska man lämna i fred.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Tack Ola för ditt svar.
                    Var ju just det där med grus/sand som jag tänkte först och främst på, stenar etc kan man ju bara ta upp och göra rena, men det andra är ju lite svårt, då vet jag det går ändå nu utan att de dör direkt, men bara i absoluta nödfall och då innan det är katastrof.

                    Jo, om man ska flytta ur fiskarna och ta bort gruset och antingen göra det rent eller lägga i annat, kan de vara i en stor balja bara under tiden, bara det är samma temp. på vattnet som karet hade? jag har ju inget mer akvarie, eller måste jag köpa ett till kanske?

                    Ursäkta mina dumma frågor här, för er är ju säkert detta självklara saker, men dock inte för mig, än....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...