"Golden" med mustach.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    "Golden" med mustach.......

    (ursäkta ev felstavning där)

    Så här är det:
    Jag har 4 st "Golden" (2 hanar och 2 honor), den ena av hanarna (den som är mest dominant) är jättegul, mkt snygg och är jättesvart på bukfenor, men det är dock just denna som har fått en sk. mustach i vecket till överläppen.
    Är det bara dess pigmentering tror ni eller börjar den bli sjuk på ngt vis?!
    Den har lite mer gråsvart framför sina bukfenor än vad de andra har ska kanske tilläggas också.

    Hoppas ni förstår hur jag menar......

    ??????????

    / Maria.

  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Min dominanta hane ser precis likadan ut...och jag har inte funnit anledning till detta. Hanen är dock väldigt glupsk och får i sig mer foder än andra. Jag ger räkmix med spirulina och matar ibland med Aquatic Nature granulat samt även Tropical Spirulina. Det är alldeles för enkelt, och t o m fel, att dra den enkla slutsatsen att den populära felfaktorn Spirulina skulle vara boven i detta...man kan heller inte frånse det faktum att just Spirulina kan ge pigmentfel...men det ser absolut inte ut som "pigmentfläckar".

    En Golden skall egentligen inte ha mycket grönt, som t ex andra Malawi-mbunas, så därför ges räkmixen till 85-90% av utfodringen.

    Det är ett litet mysterium faktiskt...

    Inte mycket till svar, men nu vet du iallafall att du inte är ensam om detta...

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej Tricella och tack för ditt svar!

      Jag ska kika på vad mitt foder heter, kanske är det just det som är felet.
      Fast å´ andra sidan borde väl flera se ut sådär då om det nu var ngt fel via maten...Hmmm.....
      Återkommer senare under dagen och hoppas du vill säga ngt om fodret jag ger.

      / Maria.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag poängterade att det är väldigt enkelt att peka ut fodret som boven, men jag tror inte på det alls.

        Det kan helt enkelt vara av dominans som Golden hanen färgar på sådant sätt. Maten kan kanske haft effekt i generation, men det är omöjligt att veta.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ok.
          Skriver ändå vilket foder jag har, så får vi se om jag kanske bör ändra på det ändå.

          *Aquatic Nature, cichlide excel-food (kulor i mörk/svart burk)

          *Vivid Color, Aquarium Flake Food (rosa burk)

          ((Dessa ovanstående 2 sorter ger jag utav 2-3 ggr/dag, mängden äts upp på några minuter)).

          *Protemin C, Premium Colour flakes (gul burk + ger det bara ibland som variation till Vivid Color).

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det du skriver nu eliminerar ju att fodret skulle vara faktorn...så antingen är det genetisk svaghet eller naturligt hos den dominanta hanen. Med genetisk svaghet menar jag givetvis odlade Golden som blivit matade med föda som inte är direkt avsedd för dessa fiskar.

            Golden äter små foderdjur och är inte alls algätande i den grad som andra mbunas, men tillsammans i ett mbuna akvarium kan det kanske ibland t o m bli deras huvudsakliga föda.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Tack!

              Då utesluter jag fodret som orsak.

              / Maria.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Nu har min hane dött. Han svällde mer och mer i buktrakten, men hade fortfarande aptit. Han var lite disorienterad och hade lite svårt att simma rakt ibland...var lite ryckig i rörelserna.

                Kan det ha varit bukvattensot?

                Kanske har fisken inte mått bra en stund och då gett de svarta markeringarna...troligt att det var så.

                Ingen annan av mina övriga Golden (7st) har visat sådana tendenser eller symptom. Tyvärr så var det alfa-hanen som dog så nu tar det nog en stund innan en annan tagit platsen och börjar leka med honorna.[V]

                Kommentar

                • Boffe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 102

                  #9
                  Min golden hanne har också mustach, men det ser inte ut som ngn pigment fläck, jag trodde det var så dom färga ut bara.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Mustasch är en sak...min hane fick även svarta vertikala ränder (3st) på kroppen och till slut svällde buken upp.

                    Nu ska jag påtala att jag hade VF Tropheus tillsammans med mina Malawi under en period och de fick bukvattensot. Jag fick medicinera alla fiskar och kanske räckte inte det för min Golden hane...

                    Att en Golden hane får mustasch behöver inte menas att den är sjuk. Däremot är det alltid viktigt att man håller uppsikt över sina fiskar och kan se förändringar i tid om medicinering behöver sättas in.

                    Kommentar

                    • Niclas
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 37

                      #11
                      Hade också en goldenhane som var extremt aggressiv och dominant. Han började bli grå runt munnen, men efterhand blev han gråskiftande på hela buken. Han visade inga tecken på sjukdom, men jag var dock tvungen att lämna tillbaka honom till affären, pga av hans extrema aggressivitet. (Höll samtliga fiskar på ena halvan av akvariet) Nu har jag en ny hane, som inte alls är lika aggressiv, och heller inte det minsta grå. Så det verkar troligt att den grå nyansen beror på dominansen, vilket också de i affären trodde då jag lämnade tillbaka honom.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Nej hjälp!!!

                        Min Goldenhane som jag skrev om här har fått ngt mer gråsvart och det är från mustachen upp till ögonen, inte så där så det lyser om det, men ändå, sedan tycker jag mig se att ett par ränder på kroppen är på gång.
                        Svällt upp har han inte gjort, han fungerar som han brukar i karet och ihop med de andra, men jag ska genast ta kontakt med akvariehandlaren och höra om jag behöver medicinera med ngt.
                        Den andra hanen jag har har bara liten tendens till att vara grå vid läppen och framför bukfenorna, men det här måste jag kolla upp.

                        Hjälp, nu är jag skitskraj!!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Kmef: Det behöver inte vara sjukdom hos din hane. Min hane som insjuknade var svart runt munnen och hade denna mustasch kolsvart. Ränderna var också gråsvarta...klart synliga.

                          Starkt synliga ränder och nästan svart huvud indikerar troligen att något är fel, men däremot så behöver inte antydningar till dessa markeringar innebära sjukdom.

                          Kommentar

                          • Leif Edvardsson

                            #14
                            Jag hade två jämndominanta goldenhanar som ständigt kämpade om gränslandet mellan deras revir. De var ständigt "svartsmutsiga" från huvud och långt upp på ryggen. Övriga golden var "rena". Detta pågich under en relativt lång period. Sedan dog bägge hanarna smittade av bukvattensot. Jag är helt övertygad om att färgen inte hade något samband med sjukdomen. Jag tror mig veta orsaken till att jag fick soten och dessa två var inte de första fiskarna som fick den. Nu när de är borta är det en ny dominant men han är betydligt lungnare. Han har efter en tid fått en aning antydan till svart från "pannan" till munen. Jag är fullkomligt övertygad om att färgen beror på "humöret". Jag kan tänka mig att det är i kombination med "inavel". Mina är troligen långt ifrån F1r!

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Har kollat läget och fått till svars som ni andra skrivit här, ev."dominans", men den andra hanen har fått ngt mer grå/svart och likaså honorna nu tycker jag mig se en tendens till att bli lite gråa runt läpparna, så jag är ju orolig ändå här, men jag får väl hålla koll på dem och sedan kontakta en handlare igen om ngt förändras i deras beteenden etc, de mår ju trots allt bra och är ju som de brukar i karet, ingen har svällt upp och ränderna på kroppen är inte värrre än sist när jag skrev på den första hanen som blev grå/svart.
                              Lustigt det här alltså.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...