Utaka-Haplis-Aulonocara...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Utaka-Haplis-Aulonocara...

    Jag har följt denna tråd (även andra)http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5257 med intresse och fattat tycke för en del av de arter som diskuterats. Jag har haft Aulonocara, Cyrtocara och Protomelas förut men styrde in mer emot Mbuna under en stund. Nu har jag planerat att renovera mitt akvarium till helgen och efter det skall en del ny fisk installeras. Jag har bestämt mig för att blanda Labidochromis Caeruleus och Metriaclima Estherae tillsammans med någon eller några arter ur ovan nämnda grupp.

    Jag vet inte hur många jag kan ha och hur många arter av varje då jag är ganska ny på just denna grupp av Malawiciklider.

    Förut hade jag 1+2 av de jag har erfarenhet av, eller 1+1, men det har inte känts helt funktionellt. Honorna har inte givit varandra utrymme utan har haft ganska ofta förekommande "gräl" om de varit två honor. Att ha dom parvis känns också ganska ok, men det är en känsla av "skör tråd" där...

    Kan någon ge råd i hur man bäst förhåller sig med dessa arter och då främst i ett 375liters som de kommer att ha tills vidare (2004).



    Arter som jag fastnat för just nu är:

    Aulonocara Stuartgranti Iwanda (Lwanda?)
    Aulonocara Stuartgranti Mdoka (Ngara?)
    Copadichromis Azureus
    Protomelas Taeniolatus Red Empress
    Protomelas Steveni Taiwan Reef
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    själv tycker jag att taiwan reefen är lite av en vekling. mycket fin fisk men verkar inte tåla tufft bemötande (som tex röd sebra kan ha).

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jo det kan vara svårt att blanda på det vis jag vill göra, men det är bra med synpunkter så det tackar jag verkligen för!

      Däemot anser jag att Röd Zebran är en av de vekare "Mbunas". Jag har haft Röd Zebra hanen tillsammans med C.Afra hane och en L.Hongi hane och Röd Zebran var vek...men lite tuffare än Golden hanen som mest simma runt i "ingenmansland". Afran flyttade hur enkelt som helst bort Röd Zebran från sitt territorium...ytterst liten revirfight.

      Att Golden och Röd Zebran har denna "mesiga" mentalitet gör att jag tror de passar bra tillsammans med de arter som intresserar mig.

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Red empress klara de flesta mbunas alldeles utmärkt och är ett utmärkt komplement till de andra.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #5
          Kul att man kan inspirera dig också, Tricella!

          Håller med om att rödzebran är ganska vek, i alla fall de jag har haft. Funderade ett tag på att ha dem nu igen, men jag är lite "less" på dem då jag har haft såna tidigare i många år, och vill prova nåt nytt.

          Golden passar ju med nästan vilka firrar som helst verkar de som, då de inte är territoriella för fem öre. Azureus kan man ha parvis utan bekymmer (vad jag vet).

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            citat:Kul att man kan inspirera dig också, Tricella!
            Hehe...det är många som inspirerar mig här på forumet (givetvis även du). Det är bara brist på plats och prassel i plånboken som gör att man inte kan leva ut de tankar och drömmar man har om denna hobby. Det är det som gör det så svårt att bestämma sig då man måste hålla sig inom vissa ramar för sin hobby.

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Tricella


              Det är bara brist på plats och prassel i plånboken som gör att man inte kan leva ut de tankar och drömmar man har om denna hobby.
              Har du inte hört talas om Finax telefonlån? Knappt nån ränta alls!

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Tänk om Tricella =)==)
                Placidochromis phenochilus heheh Nog dom läckraste firrarna jag haft i mitt liv måste jag säga,heltunderbar lysande blå/lila färg blandat med ett mycket soft beteende som skulle passa din golden väldigt bra.
                Jag har bara haft mina i 2 dagar nu men det e nog det bästa jag köpt på mycket länge.
                En sann frid för ögat e va dom e .....=)

                de va allt för nu
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  om du vill blnada mbuna med Hapisar/utaka/aulonocara är mitt tips att mbunan ska vara i undertal till de andra.
                  När det har funkat för mej så har jag bara haft en mbuna art och 3 övriga i 375liter.

                  golden och röd zebra är som ni säger väldigt "trevliga" mbuna men jag skulle endast köra på en av dessa arter.

                  min erfarenhet säger att man bör ha fler honor än hanar av haplisar/utaka/aulonocara oxå.

                  Copadichromis azureus - väldigt lugn fisk, kom ihåg att utaka simmar i det fria vattnet så du får ha färre sten i karet.

                  Protomelas Taeniolatus Red Empress är väldigt tuff fisk, när hannen leker så har han halva karet som revier (det hade min).

                  Aulonocaror är i regel väldigt fredliga dom med, se bara till att inte blanda arter som har likadana eller liknande honor (och hannar).

                  Protomelas Taiwan Reef är lätt bland de vackraste malawicikliderna, men som johan_lindgren sa så är den rätt "mesig" min stora hane får ibland pisk av A.benga honorna, så då ska vi inte tala om hur mycjet psik han får av min "Ps.Msobo" hane =(

                  ett tips till: skaffa inte VF av dessa, utan håll dig till odlade. De VF brukar vara kräsna med maten.

                  Jag ska kasta ur mina Ps. "msobo" tror jag och skaffa en till aulonocara art. Så kanske min steveni taiwan är utfärgad konstant =)
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • diskus
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 276

                    #10
                    Jag hade följande sammansättning i mitt 770
                    Aulonocara Röd Rubin
                    Copadichromis Azureus
                    Protomelas Taeniolatus Red Empress
                    Röd Zebra
                    Golden

                    Färmässigt så tog Golden och Zebra ut varandra och efter ett tag så blev den stora Zebra hanen lite väl dominant. Dom andra fiskarna klarar av det, men efter att jag sålde av Zebrorna har jag fått en helt annan harmoni i akvariet. Alla fiskrna leker och frodas på ett sätt som inte skedde innan. Golden däremot funkar ypperligt.

                    En annan art som jag har i en 275:a som jag introducerade i 770 var Ps. Polit. Tuff mot sina egna, men stör än så länge inte harmonin i burken nämnvärt. Men det är något som närsomhelst kan förändras och då får dom flytta tillbkas till 275a. Således får vi se hur det går.

                    Lycka till

                    Björn H


                    Protomelas Steveni Taiwan Reef
                    Lite diskus, mal & malawi bilder
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #11
                      men det blir skillnad i ett 375 liters...
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Min största Taiwan Reef-hanne tar 90% av akvariet som revir när han leker. Aulonocara, Cyrtocara och Otopharynx får maka ihop sig i ett hörn. När han inte leker är det den största delfinen som är kung i karet. Aulonocarorna har alltid svårt att få tillräckligt med mat, för de är inte tillräckligt framåt vid matningarna.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Hehe...det exploderade på tråden...tack för alla svar och tips!

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #14
                            fredrikr: tror du att min steveni taiwan hane kommer att bli mer dominant i karet om jag tar bort Ps."msobo" och gör en ominredning?
                            Dessutom har jag bara en hona till två hanar, tror du att han blir änu grannare om jag skaffar ytterligare en hona?

                            ett tips till Tricella: skaffa inte Ahli! deras honor dör som fluog om du har för mycket mbuna. så har det gjort för min bror åtminstone.
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Tack för rådet Malawi_voodoo...men jag har redan ratat "Ahli" pga t ex den orsaken. Ahli hanen är dock kanonsnygg...tyvärr.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...