tanganyika för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    tanganyika för nybörjare

    Hej
    Då jag har fått ändrade framtidsplaner så måste jag ställa in mitt saltvattenbygge och använda karet till något annat.
    Jag har alltid varit nyfiken på tanganyika, men jag vet inte så mycket om dom ännu.
    Karet är inte det optimala för afrikanska ciklider, det är 90*60*60 (lbh), och det står i hallen med två sidor synliga. Jag har haft snäcklekare förr så det är givet(multifaciatus).
    Sen vet jag egentligen inte så mycket om dom övriga tanganyika fiskarna. Tropheus går bort, jag tycker att dom är för stimmiga.
    Nå vad kan rekomenderas till mitt nyvaknade tanganyika intresse? Egentligen så räcker det med 1-3 arter som är kompatibla med multifaciatus, man måste ju börja nånstans.
    MVH
    Magnus
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #2
    Någon Julidochromis är alltid trevlig, Kipili-Reganin tycker
    jag är snyggast och den borde passa bra som sällskap.
    Har den kombinationen själv + Altolamprologus Compressiceps

    Kolla på min zoon.

    Kommentar

    • klassisk ära
      Användare
      • juli 2003
      • 139

      #3
      Med <Lamprologus> multifasciatus och ett större antal Cyprichromis leptosoma har du ett dunderakvarium. Du får snäckskalslekarnas intressanta beteende, C. leptosomas underbara färgprakt och parningsspel och alla yngel kan gå kvar. Med endast dessa två arter får dina <L.> multifasciatus botten för sig själva och C. leptosoma den övre delen av akvariet. Var inte rädd för att lätta på plånboken och köpa många fiskar av varje art.

      Mikael

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        C, leptosoma trivs bäst i stora stim och i akvarium längre än 150 cm, så står det på artbeskrivningarna. Jag har läst om multifaciatus som jag tidigare haft ensamma, tydligen kan dom vara rätt så tuffa mot andra fiskar.
        Efter att ha läst en hel del artbeskrivningar så vågar jag mig på en gissning, vad sägs om denna/dessa kombinationer?
        1 par Julidochromis sp. "gombi" eller ett par Neolamprologus cylindricus, vilken? 1 grupp Neolamprologus pulcher "daffodil" och en grupp av Lamprologus stappersi eller Neolamprologus elongatus, vilken?
        Vad tror ni om det?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag skulle byggt ett stentorn i akvariets mitt och sedan endast haft prinsessor. Jag skulle nog låta tornet sluta ca 5 cm under utan. Möjligen skulle jag även ha multissar.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Jag blir mer och mer förvirrad.
            Pinsessorna uppehåller dom sig i hela karet? Om det är så så kan ju en prinsessart vara en bra idé. Men där finns en del att välja mellan, är det bara utseéndet som skiljer eller är där stora skillnader i temperament? Något annat tips på en art i mellanskiktet?
            Ett par julicromis vill jag nog prova med, där får det nog bli kipli efterssom dom verkar vara bäst i ett blandarts akvarium.
            Sen till bottenrevirsfiskarna. Där kan jag välja mellan multifaciatus, Lamprologus stappersi och Neolamprologus elongatus, vilken tycker ni passar in bäst?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Buckshot
              Användare
              • april 2002
              • 244

              #7
              Calvus skulle jag ha.
              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Prinsessor lever på vissa ställen i sjön i små stenrösen av den typen jag beskrev. Staplar man sten upp till ytan så kommer de att finnas i hela akvariet. Om du gör en pyramid i mitten så kanske du måste silikona lite. Min erfarenhet är att de i dessa fall snarare undviker botten och möjligen själva ytan. De är ju inga bildbukfiskar. N. pulcher är enligt min erfarenhet aggressivare än N. brichardi, men båda är rejält aggressiva och kollonin växer hela tiden. Prinsessor bör du nog inte hålla något tillsammans med i ditt kar (90 cm) med möjligt undantag av multissar. Kör på jullar istället. Sedan gör ju den festliga formen att det inte är helt lätt att säga vad som går.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  OKI, då plockar jag bort prinsessorna. Vad finns det annars som uppehåller sig i mellersta skiktet? Det verkar som om det är det som är det svåra. Håller jullarna till i det skiktet om jag bygger höga stenformationer? Kan man ha fler än en sorts jullar i samma kar?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag skulle kunna tänka mig att kombinationen Paracyprichromis, J. marlieri, och L. multifasciatus funkar. Flera jullar ser jag ingen orsak till att ha. Du kan skaffa EN apelsinciklid eller cylindricus. Dessa är ensamvargar i naturen. Paracyp. går i mitten men drar sig uppåt. Ska du ha något i ytan så får det bli yngfödare t ex Alfaro (nu går biotopfaschisterna (dvs. även jag) i taket ). Ser ut lite som tanganyikakilli och hör till samma familj (till min lätta förvåning har lyktögon (som Lamprichthys) förts till familjen Poeciliidae http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=216). Ärligt talat, finns det någon tanganyikaciklid som på riktigt "går i ytan" bortsett från yngel av Cyprichromis och möjligen Paracyprichromis? Jag tycker att ett Tanganyikaakvarium har två skikt, botten och resten. Kanske för att man drar upp fiskarna mot ytan mha. stenrösen.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      Jag skulle kunna tänka mig att kombinationen Paracyprichromis, J. marlieri, och L. multifasciatus funkar.
                      Där satt den nog, den kombinationen gillar jag . Men flickvännen har fastnat för Cyprichromis leptosoma "Kipili". Vad tror ni om att använda kombinationen ovan, men byta ut paracypricromis mot C leptosoma?
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • odilou
                        Användare
                        • april 2002
                        • 308

                        #12
                        Varning, varning! Strunta i leptosomorna!
                        Flickvänner ska inte under några omständigheter utsättas för "vänta bara, när de växt till sig så kommer de sluta se ut som menlösa grå sillar och se ut precis som på bilden i boken"-argumentation. Det är lögn och det är elakt. Töserna blir mycket ledsna.
                        KANSKE ÄVEN DU!

                        Kommentar

                        • klassisk ära
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 139

                          #13
                          Jag har då aldrig sett någon "gråsill". ALLA mina Leptysomer är randigt vackre med
                          spräckliga mönster som går åt det guldiga
                          [V]hållet(tänk polkagrisguldiga med rosa skimmer). ne, men 50% vatten bytten varje dag...... annars dör[xx(] de = "gråsill"[V][V][V][V][V][V]


                          Tjo och tjim, ett letptysom-stim













                          /mikaet

                          karet till bredda med tananjysa (ciklir)

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #14
                            Att cyps inte skulle vara lika vackra som på bilderna förstår jag inte, mina hanar ser ut precis som på bilderna. Honorna är dessväre tråkiga men så är det ju med många ciklider....
                            Paracyprichromis nigripinnis däremot, snacka om att alla bilderna typ är allt annat än hur de ser ut. Man får typ bara firrarna att se ut så där om man släcker akvariet och tar ett kort med blixt , vilket är synd med tanke på hur vackra de är på bilderna

                            50 % vattenbyten varje dag för cyps? No offense men det låter som extremt overkill. Jag byter 30% vatten en gång i veckan till mina cyps.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Paracyprichromis kan vara vackrare än på bilderna med inslag av rött i den ljusbruna kroppen samt en kolsvart analfena (nigripinnis). Ok, de ser inte alltid ut så och bilderna ljuger lite. Får man in soljus från sidan så blir de toksnygga igen. För att se färgerna så får man inte ha för mycket ljus! + Flera hanar! Hursomhelst så påstås Paracyprichromis vara fredligare. Utifrån min relativt långa erfarenhet av dessa fiskar så vågar jag nog lova att de funkar i akvariet.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...