Pseudotropheus demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Pseudotropheus demasoni



    Jag håller på bygger och inreder och ett 720 kar (har snart hållit på i 2 månader) inga fiskar än men jag har nog läst allt jag kommit över och tittat på fiskar flera gånger

    Och jag måste säga att Ps demasoni slår många i tävligen vacker fisk
    så skulle gärna ha några sådana i mitt första Malawi kar

    så nu har jag läst om bukvattensot agressivitet ...

    men så läste jag ur ciklidbladet 9801 en artikel av Roger Person
    att han var tvungen att ha 30 individer i en grupp innan lugnet infann sig

    måste man verkligen ha så många ?

    skulle uppskatta några erfarenheter från forumet om detta
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    #2
    Mina erfarenheter av Ps Demasoni är tyvärr inte goda. Jag införskaffade 7 st när jag startade upp mitt 250 liters för ca 6 månader sedan. Ibörjan gick det bra och de lekte flera gånger vilket resulterade i 2 kullar (10 yngel kvar idag). Men sedan hände något och de dog en efter en och idag finns inga kvar. Jag tror de dog av bukvattensot och när jag väl informerat mig om sjukdomen och införskaffat medicin (Flagyl) vad det försent. Jag tror att min ena OB Rödzebra hona fick det också och dog. Jag lyckades dock rädda en Golden med hjälp av Flagyl. jag matar för övrigt med räkmix. Aggresiviteten hade inte jag några problem med under mina 6 månader. Men nu har jag förhoppnings vis lärt mig en läxa och tänker föda upp mina yngel för att sedan ha dom i mitt nya 540 liters som ännu inte är uppstartat. Man ska inte ge sig så lätt.....Ett tips är att se till att ha medicin hemma först innan fiskarna insjuknar så det snabbt kan sättas in.
    Patrik

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Om jag får försöka mig på en gissning Steveharris, så var det aggressiveiteten som orsakade soten.

      Jag tycker att demasoni verkar behöva hållas i en till och med en större grupp än Tropheus för att jämna ut aggressionerna. Det verkar dock inte som att grottor och stenpartier i lika stor utsträckning blir till revir för de dominanta utan i detta fall verkligen kommer de svagare individerna till gagn.

      Jag håller just nu en grupp demasoni och en grupp Tropheus på vardera ca 35 individer i separata kar exakt bredvid varandra för att göra jämförelser. Samtidigt experimenterar jag med flera små grupper Tropheus i andra kar och fick nu genast impulsen att även gå ner och sätta samman en liten demasoni grupp. Även om mina iaktagelser givetvis aldrig når någon vetenskaplig nivå på detta sätt så återkommer jag med resultatet för dem som kan tänkas vara intresserade.

      larssonn: Jag har sett många fungerande små grupper om ca 4-8 individer av både demasoni och Tropheus men det verkar svårt att utröna vad som går snett i de små grupper som misslyckas. Jag tror att det finns en oändlig massa saker som inverkar, så som var den dominante hanen urspungligen tar sitt revir och hur den första honan han uppsöker accepterar honom, hur olika stenar eventuellt skymmer eller inte skymmer hans valda revir samt vad han bär på för gener osv. Det är inte så enkelt så att man bara kan säga att denna fisk måste hållas i så och så stora grupper.

      Både Tropheus och demasoni har hanar som är extremt tjatiga på sina honor och enormt petiga med att hålla sitt relativt stora revir fritt från konkurerande hanar. Fler honor= mindre trakasserier från hanar per hona, mer hanar= mindre trakasserier från dominanta hanar per icke dominant hane, mer honor= mindre trakasserier från andra honor per hona. Alltså stor grupp mindre trakasserier per individ totalt.

      Det ultimata är enligt mig att hålla denna typ av fisk i mindre fungerande grupper eftersom jag inte tror att den mår riktigt bra i de stora grupperna där aggressionerna alltid, trots allt utjämnande, går ut över en slulig hackkyckling som står i tur för att dö. Då denna är borta kommer nästa underifrån att inta samma position. En fungerande mindre grupp går ut på tolerans och harmoni, fan vet hur den uppstår och var den kommer ifrån. Den verkar vara svår att finna så för att göra det lätt för oss fortsätter vi att jämna ut aggressionerna med hjälp av stora, till synes fungerande grupper.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        Tack Fredrik
        vore intresant med fler rapporter på din studie..

        kanske blir maingano eller saulosi istället...

        suck svårt det här med att välja fiskar första gången

        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Saulosi är inte fel...dom är bra snygga dom också!

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            Tricella
            jag ser att du har blandat malawi och troffar

            vilka arter har du ?
            funkar det bra ?
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag blandade enbart en kort stund innan jag hittade akvarium till troffarna...de står hos min bror nu. När vi (jag och frugan) hittar större lägenhet så kommer de tillbaka till mig igen.

              Jag hade, som du kan se på min profil, Tropheus Moori Kasanga (Red Rainbow) tillsammans med Golden, C.Afra, Ps.Perspicax, Röd Zebra och L.Hongi RT Kimpuma...

              Det gick bra utan problem förutom att jag råkade ut för bukvattensot direkt...tror det var transporteffekt och nya akvariekamrater som utlöste det. Dock förekom aldrig aggressioner utan akvariet var lugnare när troffarna gick där...

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Larssonn: Har haft Saulosi tidigare, riktigt snygga och trevliga fiskar. Jag hade en grupp på två hanar och 5-6 honor, och fick lek lite nu och då.

                Inga egentliga tendenser till aggressioner eller liknande, men de blev säkert sura på mina Moorii som käkade upp dem en efter en...

                Kommentar

                Arbetssätt...