Ciklide CYNOTILAPIA AFRA !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvs-Toc

    Ciklide CYNOTILAPIA AFRA !

    Hej !

    Jeg skriver på dansk, men håber at det kan forstås også for svensker.

    Jeg er i den sitiation at jeg har over taget 2 Ciklider, men jeg har lidt svært ved at art bestemme dem, men tro at det drejer sig om CYNOTILAPIA AFRA Han/hun

    Så hvis der er nogen som hurtig lige kan sige ok for min antagelser, ville det være dejligt.

    Jeg ved ligger link til til han og hun.

    Han http://kvs-toc.homepage.dk/pic1.jpg
    Hun http://kvs-toc.homepage.dk/pic2.jpg

    Mvh Kvs-Toc
  • kaj
    Användare
    • oktober 2002
    • 77

    #2
    Hejsan jag kan inte med säkerhet säga att det inte är en afra men jag skulle tro att det är ett dåligt färgat Hongi par skulle behöva se fler bilder

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det kan vara som Kaj skriver...en Labidochromis...men en annan art än den välbekante "Hongi".

      Jag hittade denna och det kan vara till hjälp:



      Kolla "Mbuna" och "Labidochromis sp. Kimpuma"...eller "Labidochromis sp. Mbamba".

      Det är dock väldigt svårt att avgöra art på endast ett foto och då kanske inte helt rättvisande pga att fenorna är indragna...

      Uppdatering:

      Hittade denna Cynotilapia Axelrodi...liknar din bild lite men saknar det gula.



      Här är foton på Pseudotropheus sp. Kingsizei, men på föregående bild så verkar det som om denna ändrat namn till Cynotilapia Axelrodi. Detta kan jag inte bekräfta utan det får bli en ren gissning.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Håller med Tricella och kaj det är skit svårt att bara avgöra på ett kort,
        Men skulle jag gissa så skulle jag gissa på att det är en Labidochromis sp. "Hongi Kimpuma" som ännu inte färgat ut helt!...

        Cynotilapia Axelrodi kan det kanske också vara men dom brukar färga ut väldigt tid och i liten storlek men men som sakt mycket svårt å gissa på det kortet..Och den ser även lite konstig ut i ansiktet för att vara en afra,men kanske.

        Kommentar

        • Kvs-Toc

          #5
          Hej Alle

          Tak for jeres svar, nu har jeg noget at gå efter. Det lader også til at det er en fisk fra Malawi, så der er ikke andet ind at kigge på billeder "kort" og se om der skulle været en som har et som kommer meget tæt på det par jeg har.

          Jeg kunne godt prøver at se om jeg ikke kunne tage nogle billeder hvor alle finner er ude, så kunne det måske være lidt nemmer at afhøre hvilken art det helt præcis er.

          Kvs-Toc

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Vänta några månader och låt den växa lite och förhoppningsvis färga ut lite till,då blir det mycket lättare att se vad det är och klarar du det inte själv då så ta nya kort och lägg ut här ;D

            Kommentar

            • Sven W
              Användare
              • oktober 2003
              • 157

              #7
              Om jag minns rätt går väl Cynotilapia-släktet att identifiera med hjälp av de förhållandevis stora tändera. Det hade i vart fall mina afra.
              /Sven

              Kommentar

              Arbetssätt...