Nybörjarklantighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanp

    Nybörjarklantighet

    Har precis fått min första rödzebrakull. Honan har gått i spottkaret i ca 14 dagar. Rädd som jag var att hon skulle äta upp ungarna förde jag snabbt över henne till dom i det stora karet. Sedan satte familjen sig och åt middag. När jag sedan kollade till fiskarna fann jag hona fullständig sönderjagad. Tillbaka med henne i spottkaret igen. Jag tror dock inte hon kommer att överleva.
    Frågan är naturligtvis nu hur man ska introducera en hona som har spottat för dom andra fiskarna igen? Hoppas att det finns en bra metod.

    Mvh
    Johan
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    gör som du gör när du installerar nya fiskar:

    mata de andra, ominred lite, och släck lyset
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      Jag brukar låta henne äta upp sig ordentligt i ett par-tre veckor, precis som du har gjort, och sedan sätta tillbaka henne antingen på natten om möjligt, och annars i samband med en ordentlig matning och / eller vattenbyte, för att förvirra övriga akvariepolare lite.

      Sätter man tillbaka henne på natten är det viktigt att kolla tidigt på morgonen att hon fortfarande är vid liv, men jag har vad jag kan minnas aldrig "tappat" en hona genom att göra så.

      *håller tummarna att hon ska överleva* [B)]

      Kommentar

      • Johanp

        #4
        Tack för svaren. Tyvärr dog honan ganska snart. Jag har inte intruducerat enstaka fiskar förut, bara grupper. Fördelen då är att eventuell aggression slås ut över hele gruppen.
        Nästa gång jag har en hona på spottning ska jag intruducera henne på natten igen.

        /Johan

        Kommentar

        Arbetssätt...