Fiskens Färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Fiskens Färg?

    Hade tänkte att införskaffa mig någon fisk som skulle kunna glimma
    till i akvariet och fann efter lite internet surfande en fin kandidat.

    Nackdelen är att när jag väl försökte förmå min lokale akvarie/djuraffärs snubbe att ge klara besked om han kunde sälja mig en av dessa fina skapelser så blev jag visad till ett kar där de fiskar som hade färgat ut var blå.

    Fisken som jag är ute efter finns på:



    Och är ju rubin röd så varför skulle en säljare försöka sälja på mig en fisk som är blå istället för den efterfrågade?

    Nämnas kan att en del språkliga brister finns så misstag har förekommit förut.

    Färgar fisken ut olika p.g.a förhållanden eller finns det flera olika färgvarianter?

    Vet någon person om vart man kan finna fina exemplar av ovan länkade fisk?

    Var bör ett rimligt pris vara?

    Tacksam för analys och besked.

    Mvh

    Andre
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    "Ruby Red" är en odlingsform av Aulonocara stuartgranti från Chipoka, och vildformen är gulorange.
    Fisken du blev visad var nånting annat, kanske en annan Aulonocara, det finns flera blå, kanske nåt annat.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag har aldrig sett någon så röd "röd rubin" som den på länken du refererar till. Bilden är tagen hos "Malawi-Janne" vars odlingslokal porträtteras i senaste Ciklidbladet. Det var inte många av fiskarna i karet som var sådär röda och jag har diskuterat saken med Keegan Armke, som är välrenomerad Malawi detaljist i USA och även han säger att han sällan sett något så rött exemplar.


      Det finns en mycket stor variation av Aulonocaror och om handlaren visat dig en blå variant så är det ingen "Röd rubin". Normalt sett går dessa från gult till orange.


      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Ok.

        Men det finns alltså möjlighet att införskaffa sig en "röd rubin"? Vilken prisklass ligger den i? Samt går den att hålla exemeplvis med mindre malawi som demasoni och golden?

        Om någon av er som har skrivit inlägg har erfarenhet av fisken, hur svårt kan det vara att få den till att färga ut?

        Tacksam för svar.

        Sedan en helt annan sak. Funderar på att köpa mig ett 540l kar med BTN bakgrund samt pump och filter för 4000 :-. Kan det vara lämpligt pris för allt om det är 3,5 år? Om bakgrunden behöver limmas om är det en aktion man behöver ta direkt (Fiskarna tar inte skada av att bakgrunden sitter lite löst? Siliconet kan inte bli giftigt för dem?) eller kan det vänta?

        Tacksam för svar

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Röd rubin är en mycket vanlig fisk i välsorterade akvarieaffärer och brukar väl ligga runt 150kr / st för vuxna, eller iallafall könsmogna ex. Säkert inte mer än 60-90kr för yngel 5-7cm. Var bor du? Om du åker förbi göteborg så vet jag att Kent i Nol har dem.

          Jag har yngel av dem (16st), men de är lite för små för att säljas ännu, de är väl runt 3cm.. En odlare skulle nog ta cirka 30kr för 5-6cm aulonocaror. Iallafall jag.

          Angående karet så brukar man kunna få ett 540 med alla tillbehör (ställning, pump, värmare etc) (INTE BTN) för 2000-3000kr. Mitt senaste köpte jag för 1700kr, men då var det bara 2 ljusramper till, inget extra. Det är dock mycket fint. Sedan kan du ju fråga dig om bakgrunden är värd en extra tusing eller två...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • spaceace
            Användare
            • februari 2003
            • 93

            #6
            Alunocara går utmärkt med Golden och Demasoni (kolla i mitt 720 på länken nedan). Tror att det är svårt att få flera hanar att färga ut i akvarium.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

              "Ruby Red" är en odlingsform av Aulonocara stuartgranti från Chipoka, och vildformen är gulorange.
              Inte riktigt utan det är en ännu obeskriven art som kallas Aulonocara sp. "stuartgranti maleri".

              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Micke: Menar du att "Ruby Red" inte är en odlingsform?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Mer info här:

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                    Micke: Menar du att "Ruby Red" inte är en odlingsform?
                    Jo, men inte av A. stuartgranti som du skrev utan av A. sp. "stuartgranti maleri".
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Vem startade urvalsodlingen utav denna fisk?
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Taget ur länken jag skrev om tidigare...

                        citat:Ruisbroek in Maassluis, the Netherlands, developed a red strain by selecting fry that had more and more red. Eventually, he turned out a very red peacock - the Ruby Red. It was dubbed "Rubin Red" simply because Peter Rubin was the first in the United States to import the strain. As you can see then, this fish does not constitute a new species - being that they are still Aulonocara sp. "Stuartgranti Chipoka". The new name is a marketing gimmick, but a justified one inasmuch as it alerts the hobbyist to the red body color.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Får man väll tacka da Tricella =)

                          Tack tack.......:p

                          Ps Är normalt inte så lat ...........
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...