Fläckar på Demasoni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Fläckar på Demasoni?

    Hejsan.

    Sitter hemma och studerar mina halvgamla demasonis när jag till min fasa upptäcker små svarta fläckar på en del av de ljusare fiskarna.

    Fläckarna befinner sig över och underhuvudet på fisken och förekommer endast på de fiskar som är "lite" ljusare i färgen.

    Skulle någon som har en aning om detta kan vara farligt eller fullständigt normalt skriva ett inlägg och lugna mig eller stress upp situationen.
  • Tess
    Användare
    • juni 2003
    • 29

    #2
    Matar du med mycket spirulina? Jag har helt slutat ge mina firrar spirulina, för de fick fula svarta fläckar av det.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citatkulle någon som har en aning om detta kan vara farligt eller fullständigt normalt skriva ett inlägg och lugna mig eller stress upp situationen.
      ´

      Tror att det är spirulina..inte farligt för mer än utseendet..Minska spirulina mängden eller sluta mata helt med det så försvinner fläckarna...

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Men jag matar endast med artemia och tetra min pro.

        Vad är spirulina för något?

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          matar du demasoni med flinogr??
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Spirulina är en mikroalg som man har i foder till t ex Malawi- eller Tanganyikaciklider.

            Det finns rena Spirulina flingor, pellets eller granulat. Man kan själv köpa Spirulina-pulver på hälsokostaffär och blanda detta i en hemmagjord räkmix.

            Jag använder själv Spirulina i den räkmix jag gjort till mina Malawi och Tanganyika. Jag har även Spirulinaflingor från Tropical.

            Man får dock vara försiktig i matningen med Spirulina då det kan ge svarta pigmentfläckar hos fiskar som fått för mycket "av det goda".

            Kommentar

            • Bromid
              Användare
              • december 2003
              • 117

              #7
              Nja flingor och flingor det är typ mosade ärtor eller nått åt det hållet. De älskar det i alla fall

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Min gissning är att fläckarna även förekommer på de mörkare fiskarna fast i det fallet inte syns. I min demasonigrupp förekommer nämnda fläckar lite sporadiskt och det är oftast inget att oroa sig för.

                Det är pigmensförändringar som troligen ibland kan komma av spirulina, men även uppstå på grund av annat. Jag har hört allt från teorier om trångboddhet och stress till den enkla förklaringen att det helt enkelt "bara är så".

                Jag förutsätter att vi talar om små oregelbundet förekommande svarta prickar som inte upptäcks förrän vid närmare granskning av exemplaret.

                Jag förstår inte riktigt vad du matar med? Du säger Artemia och Tetra min pro, men i nästa stund säger du "mosade ärtor"?

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Mina demasoni honor har fått väldigt mycket pigmentsfläckar den sista veckan när dom "tuggar". Då äter dom ju ingenting så jag har funderat på om desa fläckar även kan uppkomma vid t.ex. stress? När honan flyttats till spottkar så har det minskat och när hon spottat försvinner fläckarna på någon dag.

                  Mvh/Marcus

                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Bromid
                    Användare
                    • december 2003
                    • 117

                    #10
                    Hej igen.

                    Nej jag matar med artemia samt med TetraMin PRO som skall vara typ ärtor i flingformat. I alla fall vadr det vad killen som jag köpte det av sa. Fiskarna äter det med god aptit.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...