Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deavil
    Användare
    • januari 2004
    • 9

    Nybörjare

    Hejsan.
    Har funderat på att starta ett Malawi akvarium.
    Men...
    Jag har några frågor/problem.
    1. Aldrig ägt ett akvarium tidigare(Newbie).
    2. Kan inte ha allt för stor storlek (ca 200-270L...dvs bred ca140cm).
    3. Tampas lite med sorter (det finns ju sååååå många.....).
    4. Inte största budgeten i världen (dvs BackToNature backgrunder kommer inte ens på tal...), men vill inreda fint och biopinriktat.
    5. Fiskar jag fstnat för(små men snygga):
    Demasoni
    Saulos ciklid
    Grön malawiciklid
    Chewere-elongatus
    Vit Labidochromis
    Lombardoi
    Blågul malawiciklid
    Perlmutt
    Kobolt-zebra
    Jag kan säkert tänka mig att vissa av dessa inte passar ihop med varandra, + hur många av varje sort och kön skulle få plats i ett sådant akvarium som jag tänkt mig(240-270L)?

    Tack på förhand
    Gerry

    P.S.
    Jag hade aldrig gett mig in på akvaristik om det inte vore för malawi ciklider (det är det jag vill ha!!!)
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Dina frågor är med påståenden tycker jag, men men...

    1/ Ok!
    2/ Skaffa så stort du kan. Du kanske kan få ett specialbyggt som är 140 långt och ganska djupt? Kostar iofs en del, men det är snyggt och praktiskt. 200 räcker för massor av fiskar, men ju större destå bättre.
    3/ Det finns en del.
    4/ Ok, då skall du ha grus och massor av sten / gömställen. Egentligen behöver du inget grus alls utan skulle kunna fylla hela karet med sten för en del arter, exempelvis de flesta mbuna. Men jag rekommenderar grus
    5/ Jag skulle inte ha mer än 2-3 arter i ett 200-270 liters. Två lämpliga kombinationer av de du skrivit är:

    Saulosi och Perlmutt
    Aurora och Demasoni

    Jag brukar räkna max 1 fisk / 10 liter när det gäller mbuna, vissa räknar 15. Försök skaffa 2-4 honor på varje hane.

    PS: Du har valt helt rätt
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3

      2,3.Med den relativa litenheten på akvarie så finns det flera malawiciklider du kan ha, jag hade satsat på mbunas som du oxå valt ut verkar det som(det finns fler arter som inte blir så stora, och dom ær livliga och snygga)

      4. Sorry viktor jag kan inte riktigt hålla med dig på denna punkten. Personligen tycker jag det ær snyggare med relativt lite sten och lite øppna ytor. ett snyggt sætt att inreda som tyværr inte ær særskillt biotopriktigt ær att resa ganska platta stenar længs bakrutan och bygga en lite høg i varje bakre hørn. då får man en større øppen yta i mitten, brukar bli bra på ett litet akvarium. Tyværr ær inte detta særskilt biotopriktigt då stenar i naturen næstan alltid ligger ner (særskillt platta stenar) men man får kompromissa lite.

      tycker æven att sparsam intedning minskar agressiviteten.

      5. førbannelsen med malawiciklider ær att det finns alltid nån ny snygg soprt dom man vill ha, men om man inte behærskar sig så kan det lætt bli fisksoppa, snyggast tycker jag det blir om man har flera av varje sort, många arter håller jag i en kønsførdelning 50/50 men några arter tex zebror och Labeotropheus hålls bæst en hane och fler honor.
      dina funderingar på fiskar:
      Demasoni - kan jag tyværr inte rekommendera, visst den ær vacker som få och liten men kan stælla till problem, det kan oxå gå alderles utmærkt, men det ær ingen førstafisk iaf.
      Saulos ciklid -(Pseudotropheus saulosi)hær dæremot har du en højdare, køp minst 10 och 50/50 kønsf.

      Grön malawiciklid (vet jag tyværr inte vad det ær)
      Chewere-elongatus - Jag gillar elongatusarna, ha minst 10 och 50/50 kønsf.
      Vit Labidochromis - faktiskt underskattad, passar bra, lugna, minst 10 och 50/50 kønsf.
      Lombardoi - blir rætt stor men ær lugn kan fungera, ær en zebra så 1+3
      Blågul malawiciklid - halva sjøn består ju av blågula arter vet inte vad du menar
      Perlmutt - också en labidochromis, lugn men ha inte både Vit labidocromis och denna, kan finnas viss korsningsrisk. minst 10 och 50/50 kønsf.
      Kobolt-zebra, (Metraclima callainos) lugn fisk men kan bli relativt stor 1+3

      tot antal fisk, se zaphis svar!

      lycka till med burken och jag kan bara hålla med viktor i slutklæmmen!
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        citat:Blågul malawiciklid - halva sjön består ju av blågula arter vet inte vad du menar


        citat:Grön malawiciklid (vet jag tyvärr inte vad det är)
        Troligtvis denna:



        I övrigt så har både Zaphi och Vannar avgett svar som är bra råd.

        Mitt bästa råd är att ge det tid och studera ordentligt vilka arter du vill ha till ditt akvarium innan du köper...
        Det är oerhört lätt att göra "misstag" i denna djungel av olika egenskaper och vackra färger som Malawiciklider innehar.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Deavil

          Jag hade aldrig gett mig in på akvaristik om det inte vore för malawi ciklider (det är det jag vill ha!!!)
          Visst är det fantastiskt?
          Välkommen till djungeln, du är snart fast...
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Deavil
            Användare
            • januari 2004
            • 9

            #6
            ThX för råden.
            Kommer att följa dem (för att som sagt jag är ju nybörjare!!).
            Ang. cikliderna ni inte kände igen (kanske lite mitt fel- jag änvände mig av kanske lite "utbredd" benämning...), så är Tricella rätt på spåren - rättare sagt på prick!!!! (hehehe).


            ...får se nu hur detta kommer att bli... kommer att återkomma när jag kommit igång(helt säkert kommer jag oxå att göra misstag, och lära mig av dem..)!!

            Kommentar

            • steveharris
              Användare
              • september 2003
              • 243

              #7
              Har själv haft Demasoni och fått lära mig den hårda vägen att de inte är så lätta..Alla gick bort i vad jag misstänker var bukvattensot...
              Patrik

              Kommentar

              • Deavil
                Användare
                • januari 2004
                • 9

                #8
                Tjena igen ...

                Lyckligtvis blir det ett större akvarium än tänkt.
                som sagt var jag på g för ett 200/240 L, men jag kom över en kille som special bygger efter egna önskade måt.

                så det blir ett lite konstigt men förhoppningsvis "rymmligt" akvarium.
                Måtten blir 110cm bredd(långsida),60cm djup(fram till back),50cm höjd.

                Hoppas nu jag kan fixa till en fin bakgrund(hade tänkt att bygga den själv!!!), som kan dölja filtret(powerhead med massa filtermassa).

                P.S.
                Jag har bestämmt mig för vad det blir för fiskar(hoppas dom funkar ihop nu!!!):
                Saulos ciklid Hanar:3 , Honor:3
                Blågul malawiciklid, aurora Hanar:3 , Honor:3
                och sen så en art av nedstående Hanar:3 , Honor:3
                Vit Labidochromis
                Perlmutt
                Golden labidochromis

                vad tycker ni...tror ni det kommer att funka !?!?!?!?!

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  "Vit Labidochromis" & "Golden labidochromis"
                  Blanda ej dessa!(mkt stor korsningsriks)
                  Förövrigt tyckar jag det är för mycket olika sorter...skaffa fler av några sorter istället...Blir snyggare så tycker jag!

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Oj det var en bættre storlek , nu kan du utan problem ha i 20-25 fiskar i akvariet.

                    Satsa på fler saulosi och labidochromisar 10st av varje eller så många du har råd med.

                    M. aurora hade jag satsatt 1+3 istællet, gissar att det ændå bara kommer att vara en som ær utfærgad.

                    Køp vid labidochromis, dom ær snygga och inte så vanliga som golden.

                    du har ev møjligheten att køpa till ytterligare någon art senare om du vill men børja med dessa fiskar så ska du se att du blir nøjd.
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Deavil
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 9

                      #11
                      HeNkEdeh
                      Som sagt en art inte alla tre av Labidochromis
                      dvs antingen golden eller vit eller perlmutt inte alla tre.

                      Vannar
                      Du menar att jag bara skall satsa på en hane när det gäller aurora, trots storleken på karet!?!?! eller och enbart inrikta mig på en eller två arter (dvs som du säger saulosi och Labidochromis)???

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Jaha då fatta jag fel =] ursäkta
                        Jag tycker den gula är snyggare..

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Vannar: Egentligen håller jag helt med dig när det gäller sten, Jag har inte massor med sten i något av mina kar, jag har som du säger, massa öppna ytor och lite sten här och var bara. Men enligt god malawilitteratur och enligt hur biotopen ju är så står det ju alltid att man skall ha massa sten/grottor Det är få odlare som har det, mest av praktiska skäl skulle jag tro. Fiskarna verkar ju bara behöva något att dominera över för att leka. Kunde lika gärna vara en leksaksbil eller nån fräck döskalle Det är upp till deavil, men nu vet han vad det står i böcker och hur vissa gör i praktiken...

                          DEAVIL:
                          Jag hade kört:

                          2+5 Saulosi
                          2+5 Aurora
                          2+5 Perlmutt
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #14
                            1. www.zoopet.com är en bra sida för nybörjare inom akvariets underbara värld

                            2. som en annan sa åom du kan specialbeställa ett kar som är säg 140 cm längt, 60cm brett och 50cm högt så får du ju 420liter...

                            3. ja över 700 =)

                            4. kör ganska fint å mellanmörkt grus, typ engelsk sjösten 3-5mm
                            ha frigolitplattor i botten under gruset bara. jag tycker att röda lavastenar är jättesjyssta! dom är billga, väger typ 0, och är lätta att bygga grottor med. Och efter ett par månader så har det blivit algbeläggning på dom så då ser det ganska naturtroget ut.

                            5. ja du, jag kan ju inte rekommendera demsoni som första fisk.

                            annars tycker jag du ska satsa på 4arter med 5djur av varje(om du har 420 liter) som inte är för lika varandra.
                            ex inte hålla BB zebra med afra och auratus med johanni.
                            annars brukar en turegel vara en 10cm fisk per 10liter vatten

                            tips på bra "nybörjarmalawi" är ju golden och perlmutt. håll inte både två bara. dom är vanliga och "fredliga", skaffa en 5-6 st sånna först å se om du kan hålla dom i liv, sen är det bara att köra på! =)

                            du har inga andra frågor om ex matning å vattenbyten osv?

                            ett råd: köp aldrig fisk om du inte kan få exakta namnet på dom, annars kan du bli påpackad någon korsning.

                            bra sida:http://www.riftlakes.com/

                            har du några frågor så hjälper vi dej gärna, det ska du veta

                            Lycka till!
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            Arbetssätt...