Malawisammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sub
    Användare
    • november 2003
    • 51

    Malawisammansättning

    Hurra!
    Äntligen surrar pumpen i mitt nya 540l. Den hemmagjorda frigolitbakgrunden är på plats och några mindre rödzebror simmar i burken. De kommer att få gå där själva ett bra tag tills akvariet är stabilt. Nu till saken!

    Jag har bestämmt mig för att ha en grupp rödzebror (2+5 eller 2+6), en grupp blå delfin, två eller tre par tramitichromis intermedius (säljs oftast som lethrinops intermedius).

    En fjärde grupp skall sedan till och jag var från början ganska säker på att välja en labidochromis (ex "Perlmutt") men.... hjärtat bultar även för pseudotropheus elongatus och då framför allt mpanga.
    Är denna eller andra elongatus för tuffa för ovanstående sammansättning?
    Tacksam synpunkter!
    Hälsningar från en lycklig Robin
    Sub
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Sub

    lethrinops intermedius är en jätte fin fisk men är lite känslig i magen så jag skulle undvika den om jag va du,har själv haft sådana.

    Ett allternativ jag tog ist blev RedEpress som är mycket tåligare
    (se länk på min hane)

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Sub
      Användare
      • november 2003
      • 51

      #3
      Tack för tipset om "Red empress", verkar värd att införskaffa.

      Vet någon mer om pseudotropheus elongatus? Passar de in i ett mixat akvarium mbuna/haplisar etc. ?
      Sub

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        jag håller emd "Red empress" är "bättre" än lethrinops intermedius. i alla fall för "nybörjare"

        Rödzebrorna, är dom röda eller rosa?

        elongatus skulle jag inte rekomendera i en mixad malawiburk. Dom är väligt agressiva, trots sin storlek. Golden eller Perlmutt skulle vara mycket bra för din samansättning.
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Sub
          Användare
          • november 2003
          • 51

          #5
          Rödzebrorna är "röda" , jag har två blå hanar i gruppen men behöver komplettera med några honor.

          Har försökt att skapa en miljö som passar alla tilltänkta arter i akvariet. Några klippformationer finns (mycket grottor) och en öppen yta med fin sand.
          Det är ju svårt att tillgodose allt i en mixad burk och till och med 540l känns lite när man försöker.

          Anledningen till mitt intresse för intermedius är att fullvuxna par finns tillgängliga just nu där jag bor. Vi får se vad det blir.
          Sub

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Mina erfarenheter av elongauskomplexet ær Ps. flavus. jag tycker att dessa firrar ær jækligt snygga och hæftiga mbunas.

            Jag hørde också attd dessa fiskar skulle vara agressiva som tusan men eftersom dom var så pass dyra hade jag bara råd at køpa tre stycken. jag måste sæga att dom har inte vållat några som helst problem, viss agressivitet gentemot honorna har jag upplevt men han skadar dom aldrig. Jag har aldrig sett någon av mina flavusar bete sig speciellt agressivt till gentremot andra arter. Førutsatt att detta gællet alla elongatusar så tycker jag att dom ær læmpliga akvarieinnevånare...

            fast jag har i ærlighetens namn aldrig haft mbunas med haplisar <-- dom ær ju så trista :-)
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              Mina erfarenheter av elongauskomplexet ær Ps. flavus. jag tycker att dessa firrar ær jækligt snygga och hæftiga mbunas.

              Jag hørde också attd dessa fiskar skulle vara agressiva som tusan men eftersom dom var så pass dyra hade jag bara råd at køpa tre stycken. jag måste sæga att dom har inte vållat några som helst problem, viss agressivitet gentemot honorna har jag upplevt men han skadar dom aldrig. Jag har aldrig sett någon av mina flavusar bete sig speciellt agressivt till gentremot andra arter. Førutsatt att detta gællet alla elongatusar så tycker jag att dom ær læmpliga akvarieinnevånare...

              fast jag har i ærlighetens namn aldrig haft mbunas med haplisar...
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                Haplisar trista? nej då vannar, dom e jättecoola, ialla fall mina =) det är mbuna som är tråkiga

                Sub: jag skulle göra så här om jag vore du.
                OM du vill blanda haplisar å aulonocara med mbuna så se till att du har färre mbuna än övriga malawi.
                jag skulle bara hålla en mbunaart och 3st haplisar.
                Ja men terra intermedius, dom är relativt vanliga att få tag på.
                Moorii är en kalasfisk, kan starkt rekommendera den.

                en till haplis är mitt tips, varför inte RedEmpress?
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • Sub
                  Användare
                  • november 2003
                  • 51

                  #9
                  Nu är det gjort!

                  Var hos Robban på akvarievalvet i Norrköping igår och inhandlade mina lethrinops (kunde inte låta bli). Jag kompletterade även upp rödzebragruppen så nu är de 2+6.

                  Tänkte nu ta det lungt några veckor innan det är dags för delfinerna.

                  Sedan var det då något ytterligare! velar som ni förstår fram och tillbaka. Om man inte tillsätter några fler mbuna utan satsar på ytterligare haplisar?
                  Går "Red empress" att kompinera med lethrinopsen eller konkurerar de alltför mycket?

                  Ytterligare en fundering! klarar sig en aulonocara i burken?
                  eller varför inte copadichromis kadango "Red fin".(två funderingar)

                  Visst är det underbart att fundera! framförallt framför något av sina akvarier.
                  Sub

                  Kommentar

                  Arbetssätt...