Växter till Malawi-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Växter till Malawi-kar

    Hejsan!

    Jag undrar vad för växter man kan ha i ett Malawi-kar (Mbuna´s), det ska helst vara ngt som inte är så högt utan kanske bara 25-30 cm från botten och upp.
    Har nu en växt (minns ej namnet) som ligger mest uppe vid ytan och flyter, det är stjälkarna i stort sett som fiskarna kan simma emallan, det vore ju finare att ha mera blad nertill och säkert gör ju växten mer nytta så också för fiskarnas del att kunna gömma sig mer etc.
    Kan man annars tror ni ta av det och plantera igen så det kanske kommer nya rötter? Funkar det tror ni eller tar jag död på växten om jag gör så?

    Ja, har ni ngt tips om detta så skriv.......
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Anubias,Valisneria & javamossa är 3st jag vet fukar i malawi kar...(gjorde det för mig iaf =D)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vallisneria Gigantea (Jättevallisneria) är bättre och tåligare än den vanligare Vallisneria Spiralis.

      Kommentar

      • technofish
        Användare
        • januari 2004
        • 23

        #4
        Jag har oxå anubias och det funkar alldeles utmärkt en tålig & lättskött växt. Som oftast är rätt lågväxt!
        540L Malawi/Tanganyika
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          De ovanstående förslagen är bra. Ett mycket ovanligare alternativ som jag sett fungera mycket bra i malawi- och tanganyikaakvarium är Cryptocoryne ciliata (med reservation för namnet, det finns ett par mycket snarlika arter och de lärde tvistar om arttillhörighet. Cryptocoryneckomplexet är om möjligt ännu snårigare än mbunagruppen).

          Man brukar inte förknippa Cryptocoryne med malawi- eller tanganyikaakvarium men faktum är att just C. ciliata är en art som gillar hårt vatten, högt pH och gärna lite salt i vattnet. Jag har sett den frodas i brackvattensakvarium. Dessutom har den ganska kraftiga blad så den blir inte uppäten i första taget.

          Gjorde en snabb sökning på nätet och fann att mina erfarenheter av ciliata i brackvatten bekräftades av bla denna sida:

          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            Javaormbunke (microsorium) är kung!
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Tack allihopa!

              Ska så snart jag kan nu leta upp dessa på nätet och titta.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                ni som har anubis. hur gör ni för att itne få så mycket alger på bladen. jag har inte lyckats behålla dem snygga nån längre tid.

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  citat:ni som har anubis. hur gör ni för att itne få så mycket alger på bladen. jag har inte lyckats behålla dem snygga nån längre tid.
                  Hur stark belysning har du och har du malar?

                  Jag har den i 3 akvarium i ett har jag den under 36watts belysning och 3 malar i akvariet där finns det inga alger på bladen,
                  Sen har jag den under likadan belysning men inga malar i där är det lite alger på bladen!
                  Och till sist har jag den under en 250Watts MH och där är det väldigt mycket alger på bladen..vet inte ifall det beror på det,men hos mig värkar det som så!..

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    har heltäckade lysramp till ett 720 kommer inte ihåg watten på rören med de är 1.5 meter tror jag . och det är fyra rör. jag har en del ancistrus som går o betar men det verkar inte hjälpa så mycket.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      om rören är 1,5 meter så är jag nästan säker på att det är 58W beror lite på rör men men för Triton och Aquastar rören så är det så,Dom som är 1,5meter är 58wattare och 1,20meter är 36 wattare...Så jag tror det kan bero på att man har mycket belysning!..

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Nu har jag köpt nya växter!

                        Det blev Javaormbunke (microsorium) 2 plantor, rätt stora, så jag har nu satt en i vardera kant, blev jättefint och fiskarna verkar gilla dem också, så nu hoppas jag de inte reder upp bladen så som de gjorde med det andra jag hade, säljaren i butiken trodde jag hade "Krinumlök" innan....låååånga stjäklar med lååånga blad.....

                        Kommentar

                        • NEMO

                          #13
                          Johan det beror mest på hur länge du har tänt,jag var nyss på ett föredrag om växter och växterna konkurrerar ut algerna för att de är en högre stående "varelse" men i och med att våra akvarieväxter är tropiska lr subtropiska är deras "timer" endast inställd på att solen bara skall lysa i 8-10 timmar sedan kan de ej tillgodose mer ljus.Däremot har algerna som kommer in med vårat svenska kranvatten inte denna timer utan de växer så länge det finns ljus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...