Hjälp! min palettciklid har ynglat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annie

    Hjälp! min palettciklid har ynglat

    Hej!
    Jag och min sambo är relativt nya på det här med akvarium, men iallfall har nu vår palettciklid ynglat. de kläcktes i natt och är så söta!, men nu undrar jag: ska man flytta över de direkt i ett separat kar? Just nu är de i akvariumet med andra fiskar. De har inte blivit uppätna än så länge, men jag fruktar att det kommer hända. Har även sett att ett yngel åkt in i det suget som uppstår vid pumpen, så det känns aktuellt att flytta dem. Min fråga är:
    Kan man flytta de nu redan eller är detta inte bra?
    Ska jag flytta med både mamman och pappan?
    När kan man flytta över dem sen igen?
    Känner inte sig mamman inträngd att få va i ett kar under nån vecka?

    Snälla hjälp mig innan mina yngel försvinner.
    Tack!
    /Annika
  • Gimpan
    Användare
    • augusti 2003
    • 183

    #2
    Låt dom vara kvar
    mamman och pappan ska inte med
    vänta till dom blir tillräckligt stora för att inte bli uppätna
    på d svarar vi vaa?
    Det är bara bra om dom får träna yngelvård, dom kommer få fler kullar och då sköta dom med mer omsorg. Det är för tidigt att flytta dom och det är bättre om du kan förutse ynglandet och flytta föräldrarna innan och sen tebax när ungarna simmar fritt.
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!

    Kommentar

    • Annie

      #3
      ok.tack.
      då låter jag ynglen vara kvar i akvariumet då.
      och till nästa gång flyttar jag honan innan hon ynglar.

      känns lite trist bara att se dem bli uppätna för det är ju säkert det som kommer att hända...
      varför kan man inte flytta dem till ett yngelakvarium nu när de är små? så att de får växa till sig där menar jag.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Jag har läst en del artiklar om folk som har flyttat en del yngel, och låtit resten gå kvar hos föräldrarna, och de ynglen som fick vara kvar växte bättre. Se´n så kan hanen bli ganska aggressiv mot honan om man tar bort ynglen, för då vill han ofta leka igen, men eftersom honan nyss lagt rom, så kan hon inte det. Och att ta bort ynglen är oftast inte bra av en annan anledning, och det är nog bl.a det som gör det svårt att få tag i bra yngelvårdande scalarer. Och det är att odlare tar bort rommen för att de ska leka så snabbt som möjligt igen, och då blir nog ynglen inte präglade på föräldrarna, och kan då få svårare att lära sig yngelvården själva när de blir vuxna.

        Och vet inte om det är så du menar, men om du ska flytta dem innan leken, så flytta inte bara honan, då blir det inga yngel, eftersom hanen inte är där och kan befrukta rommen.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Överhuvudtaget är just Palettciklider väldigt duktiga (generellt) på att ta hand om sin avkomma.

          En liten risk finns att de vid mörker inte har full koll på ynglen och jag hjälpte dom med att ha ständig koll genom att sätta en liten bordslampa i närheten så de har ett svagt sken in i akvariet.
          Man kan också se efter innan akvariet släcks vart ynglen och föräldrarna är...om de är på säker plats som i en grotta så behövs ingen bordslampa.

          Anledningen till att det kan bli oroligt för föräldrar och yngel när akvariet släcks är ju pga att det släcks snabbt...i naturen finns ju "solnedgången"...

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Tempen i karet har väl en rätt så stor påverkan på ynglena eftersom alla yngel blir hanar vid en viss temp och honor vid en annan?

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            Arbetssätt...