Vill gärna ha hjälp med namnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Vill gärna ha hjälp med namnet

    har sökt på nätet och hittar inte namnet på en art av mina fiskar, kan ngn hjälpa mig med det?

    Nu skriver jag det namn alltså som jag fick av akvariehandlaren vid köpet: Yellow Top M.Bamba

    ------------------------------------------------

    Sedan undrar jag också om drakmalarna (röd) som jag har vad de heter med annat namn, hittar inte det heller på nätet....

    De övriga arterna som jag har har hittade jag på "zoopet".

    ------------------------------------------------

    ((Undrar också ang. ev. Frontosa (har ännu inte gjort mig av med dem, ska det snart om det nu är sådana jättar jag köpte), såg nämligen där på "zoopet" nyss att det fanns en art som hette "Plecodus straeleni" fjällätare, den var bara 15 cm istället för dessa andra på 40 cm, den liknar ju dem som jag har och när jag jämförde utseendet med de andra arterna där på "zoopet" så tror jag mer och mer nu att det är en sån Frontosa jag har, de andra såg ju helt annorlunda ut uppe vid huvudet och munnen på de bilderna där än vad fiskarna i mitt akvarium gör.
    OM det nu är en sån art istället, kan man då ha dem kvar, eller ska jag ta bort dem ändå??))

    Ursäkta nu om detta blev rörigt.......

    / Maria.


  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2


    kan det vara denna?

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Labidochromis sp. "Mbamba Yellow Top"

      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        så dumt. jag sökte bara på yellow top

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Dina frontosa-liknande fiskar kan mycket väl vara frontosor även om de skiljer sig från bilderna. Frontosor skiljer sig ordentligt vid olika platser i sjön och dessutom skiljer sig individer ganska mycket i framförallt huvud-formen.

          Att det skulle vara fjällätare du fått låter inte sannolikt då de så vitt jag vet är sällsynta i akvariesammanhang.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Micke:
            Just den var det, tackar så hjärtligt!

            Den andra arten " Cynotilapia afra Nkhata bay" som Johan tipsade om här ovan var ju kanonfin (tyckte nog den var snyggare än min "Labidochromis sp Mbamba Yellow Top"), kanske ngt att fundera på om det blir några ändringar framöver i karet, ska lägga den på minnet iallafall....
            " Cynotilapia afra Nkhata bay" lyste ju upp mkt mer än "Labidochromis sp Mbamba Yellow Top" , dessa jag har nu är rätt murriga till färgerna, förutom då de får mat, då verkar de färga på sig lite mera, men de kanske inte har färgat ut redigt än som de ska, man får väl avvakta och se, de är ju rätt små än, bara 5 cm.

            / Maria.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Tony:
              Då kan jag kanske glömma det där med en mindre art då.....
              Är väl bäst att snart göra sig av med dem då, kanske till ngn handlare och ev. få byta dem emot ngt annat?

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Det är nog dessvärre så. Frontosorna kräver gott om utrymme. Inte nog med att de blir stora, de blir även ganska tjuriga på varandra med tiden.

                Hoppas du har talat om för din akvariehandlare att han är ute och cyklar. Att både sälja fel fisk och inte tala om vad han sålt är ju under all kritik.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Tony:

                  Jag tog tjuren vid hornen igår och ringde upp min handlare och talade om allting vad jag fått veta härifrån, men han anser inte att det är ngn fara att ha Frontosorna kvar då det ju tydligen tar så många år för dem att bli stora och redigt grymma och så länge det inte är några bekymmer kan vi ha dem kvar, tills de är uppemot 15 cm sade han, sedan bör man flytta dem till ett större kar om man vill ha dem kvar eller också sälja dem senare.
                  Alla andra arter och det jag nu då kombinetat såg han inte heller som ngt problem, en heller antalet fiskar i mitt kar, snarare att vi kunde utöka med ett par individer till, kanske då inte flera arter alltså, men aggressionerna individerna emellan minskade om man hade fler istället för färre i atalet sade han, tror fasktiskt på det då jag ju sett nu flera kar med många i antal och de verkar faktiskt ha det lugnare däri.
                  Trots allt jag hört härinne och sedan allt han berättat nu och visat för mig i butiken så känner jag han säkert vet vad han pratar om, tvekar inte vid svaren etc, tror inte heller han står och blåljuger en rakt i ansiktet när man då tillochmed åker dit och pratar som jag då gjorde med efter samtalet för kolla mm, så jag litar på det, blir det ngt strul vet ju både han och jag vad som sagts och annars får han väl bara ta hand om allt om det nu mot all förmodan skulle bli tvärtom emot vad han sagt åt mig nu. Jag ifrågasatte allt flera ggr eftersom jag hört så mkt här, inte den mista gnutta osäkerhet eller att han ville slingra sig fanns det tillstymmelse av.
                  Han är ju ändå en fackman så att säga, så jag känner nog att jag bör lita på det han säger trots allt jag fått höra härifrån, det han säljer bör han ju veta allt om och också informera kunderna om och nu då som jag som redigt pumpat honom om detta bör ju ha fått en korrekt info.....

                  Kommentar

                  Arbetssätt...