Golden-yngel....korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Golden-yngel....korsning?

    Jag läste i en tråd någonstans här den senaste tiden, men glömt vart, där det skrevs ett inlägg om att t ex Labidochromis Hongi eventuellt skulle kunna korsa sig med Labidochromis Caeruleus (Golden)...

    Idag när en av honorna spottat så var ynglen gråaktiga med ganska markanta vertikala linjer. De såg inte alls ut som de blekgul-gråa yngel som jag vanligtvis får av mina Golden. Kan honan vänstrat lite och inte trott att det skulle upptäckas...eller? Någon som vet om det är möjligt med Golden-yngel som ser ut som dessa nykomlingar jag fått eller om korsning är ett faktum?

    Hongi-hanen är fullvuxen och det är även den dominanta Golden-hanen.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Vilken hane är kung i karet? Hade golden-hanen någon annan på g`?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Kung i karet är faktiskt en energiskt ilsk Cynotilapia Afra Edwardi! Golden-hanen har alltid någon på G och Hongi-hanen har precis lekt med sin hona...men jag blir förbryllad då ynglen ser mörkare ut än vanligt...och inte speciellt gula...än iallafall.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Det är lite konstigt... Vad ska du göra med ynglen?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag ska avvakta och se hur de ser ut efter någon vecka. Om (när) jag kan med säkerhet identifiera dom som korsning så kommer de tyvärr avlivas. Jag gillar inte korsningar och jag kommer absolut inte vara den som skapar blandraser...

          Är det korsning så innebär det också att Hongi-paret får bytas bort hos en handlare.

          Kommentar

          • guineapig
            Användare
            • september 2003
            • 72

            #6
            min goldenhona "vänstrade" med min Lab. Mbamba yellow top hane och det var ingen tvekan om att det var en korsning, ynglen var ljust blå och gula med svaga svarta ränder. säkert jättesnygga som vuxna men helt fel så det blev tyvärr bara att avliva. Har dock bara hänt en gång skall tilläggas...tillfällig sinnesförvirring kanske

            daniel gullberg

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det ser inte bra ut med andra ord...

              Denna hona som avgett avkomman är faktiskt en hona som den dominanta Golden-hanen ratat tidigare. Jag vet detta då jag har koll på vilka som lekt tidigare. Jag blev faktiskt förvånad att denna hona lekt (börjar förstå nu...). Den största honan av dom också...

              Jag börjar ana mer och mer oråd...[V]

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                aha, kan vara en indikator på att det inte står rætt till, antagligen har hon någon egenskap som inte golden hanen køper, kanske gør att hon saknar nån artigenkænnings mekanism?!

                lyfter på hatten før din vaksammhet och nogrannhet med detta, fler skulle tænka som dig det hade alla gynnats av!

                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Nu har jag utvärderat kullen och den bestod av 7st rejält misstänkta korsningar...och 9st "rena" Goldenyngel.

                  Med största sannolikhet måste jag ta bort dessa korsade yngel (inkl de "rena" Goldenynglen) och det känns inte så bra...men men...jag gör hellre det än att spara yngel som blivit korsade mellan Hongi Kimpuma och Golden.

                  De korsade ynglen har en svag grårosa nyans med Goldens karaktäristiska svarta rand (mörkblå hos ynglen) på ryggfenan.

                  Kommentar

                  • Centurion
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 210

                    #10
                    Intressant med uppföljning på detta Tricella!
                    Kom att tänka på att: det kan inte vara så att Alla är korsningar, men bara 7st av dem fått färg från Hongi och de andra 9 färg från Golden men övriga gener kan väl också vara korsade som inte syns? --> alla kan vara korsningar? Bara en tanke...
                    http://www.adelgren.se/akvarium/

                    Kommentar

                    • lisabeth
                      Användare
                      • december 2012
                      • 124

                      #11
                      Jag har aldrig märkt att hongin varit intresserade av golden ,men nu har jag snabbt delat på dom,inte vill ja att det ska hända! Tack för tipset.
                      Lisa
                      lisa

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Så kan det naturligtvis vara Centurion...därför blir jag tvungen att ta bort hela kullen. Jag menade också att ta bort de 9 Goldenynglen som troligtvis har genetiska spår av korsningen...det kanske inte framgick av mitt förra inlägg.

                        lisabeth: Jag trodde inte heller att detta kunde hända och jag blev förvånad värre...

                        En förklaring som jag har är att Hongi hanen var akvariets största hane (dock inte "kungen i karet") och att jag har stor övervikt på Golden honor.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...