temperatur vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knutten
    Användare
    • december 2003
    • 16

    temperatur vattenbyte

    Har fått igång mitt 220 liters med troffar (moori). Det jag funderar på är:
    1. Hur mycket temperaturskillnad kan det vara mellan vattnet i akvariet och vattnet som ska hällas i vid vattenbyte?
    2. Har en powerhead 802 i för cirkulationens skull. Behöver man något skydd för insuget på den eller aktar sig fiskarn för att fastna i den ändå?
    3. Det blir ju en del alger på rutorna och stenarna. Jag behöver kanske en algätare om ett tag, eller?. Vilken passar då? Det strömmar rätt bra i vattnet, dessutom vill jag inte att den ska bli ihjälmobbad av troffarna.
    4. Hur ser man att de börjar leka eller bli intresserade av varandra?
    5. Den största gräver ut en rejäl grotta under några stenar. Är det normalt?

    /Magnus
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Hur stora är troffarna??
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • knutten
      Användare
      • december 2003
      • 16

      #3
      3 st är 10-12 cm, en är något större kanske. Den minsta ca 4 cm. Resterande jämt fördelade mellan 5-10 cm.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Hur många är det i karet då ?? 220 liter känns lite i minsta laget, men funkar det så funkar det.

        MVH
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • knutten
          Användare
          • december 2003
          • 16

          #5
          13 st. Jag fixade akvarie och bänk innan jag hittade denna hemsida där det står vad man ska ha för utrustning. Därför är det som det är.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            1: Om du byter ca 30% av vattnet så kan det i stort sätt vara kallt vatten utan att fiskarna tar skada.

            2: Du behöver inget skydd för insuget men lite extra filter skadar ju inte så sätt gärna på en bit svamp av så grovkornig sort som möjligt.

            3: En ancistrus blir säkert bra.

            4: Man ser att lek är på gång då en dominant hane börjar jaga vissa utvalda honor omkring och försöker locka dem till sitt revir. Själva leken ser ut såhär:


            5: Grävandet är normalt och betyder att hanen valt sitt revir. Gropen kommer dock inte att användas till något särskilt men leken kommer att ske i dess omedelbara närhet.

            Lycka till med Troffarna,

            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • knutten
              Användare
              • december 2003
              • 16

              #7
              Är 10 grader C OK?

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Va ????? Det går inte! Inte under 21-22 skulle jag tro ..
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • knutten
                  Användare
                  • december 2003
                  • 16

                  #9
                  Jag ville bara veta ungefär vilka grader. Kallt är lite svårdefinierat.
                  Hur stor bör ancistrusen vara?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Temperaturen vid vattenbyte får inte gå under 20grader (I akvariet).

                    Jag fyller på med kallt vatten enbart, men då bara ca 30% av akvariets totala mängd vatten. Det blir en temperatursänkning, men fiskarna ser ut att trivas med denna tillfälliga sänkning...

                    Det går ifrån ca 27grader till 23-24grader.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Mina erfarenheter stämmer bra med Tricellas. Den här typen av sänkningar är bra för att trigga lek precis som alla andra växlingar. Tyvärr är växlingar ofta snudd på bukvattenrisk också men det är ju den balansen vi får leva med.

                      Jag byter personligen 50% en gång i veckan och använder därför en aning varmare vatten men det blir absolut en temperatur sänkning på ett par grader i karet. Anledningen till att jag håller en låg temp på ingående vatten är i första hand för att vårt varmvatten har en förmåga att växla i styrka och jag oroar mig för att det plötsligt ska slå över. Det är ju alltid bättre med kallt än varmt vatten.

                      Jag kan även tillägga att "doppvärmarhögen" på reservdelshyllan i fiskrummet växer kraftigt. Jag tror att det ligger 5-6 stycken ganska nya värmare där för tillfället. Jag ser helt enkelt ingen anledning att använda dem. Mina tre Tropheuskar kör jag utan värme nu och det ser bra ut. Mbunas och Malwai-haplisarna går också på 23-34 nu och leker bra (åtminstone mina demasoni). Värmare sitter såklart kvar till Discus, jordätare och Apisto och även några kar som i stort sätt står nere på marken.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        citatet är ju alltid bättre med kallt än varmt vatten.
                        Oönskade bakterier förekommer mer i varmt vatten har jag för mig så därför är det bättre att fylla på med kallt (en av anledningarna).

                        Jag har skippat värmare helt och håller i mina kar...känns helt fel när det utan problem håller en jämn temp på ca 27grader. Tempen sänks inte heller nämnvärt under natten då lysrören är släckta...så det känns stabilt utan.

                        En fråga "Off topic" till Fredrik H.

                        Har du fått ordning på akvariet som du gör filterkammare till? Skulle vara intressant att höra hur det blev att se ut plus hur det fungerar rent praktiskt...

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Jag höll på med en filterkammare till ett kar men det sprack. Det var dock inget märkvärdigt med den. Det var en ganska vanlig filterkammare fast med två powerheads.


                          Jag har tio kar med sådana kammare igång för tillfället och jag tycker att det är den bästa lösningen som finns. Om jag bara drev 2-3 kar så skulle jag säkert haft ytterfilter och grejor men i mitt fall så känns detta pålitligt och lätthanterligt.

                          mvh,

                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • swede
                            Användare
                            • november 2003
                            • 40

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                            citatet är ju alltid bättre med kallt än varmt vatten.
                            Jag har skippat värmare helt och håller i mina kar...känns helt fel när det utan problem håller en jämn temp på ca 27grader. Tempen sänks inte heller nämnvärt under natten då lysrören är släckta...så det känns stabilt utan.
                            Tricella.

                            Bor du i eller precis utanför bastun?
                            Swede

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det där var kul Swede!

                              Faktum är att jag har en inomhustemperatur i min lägenhet på ca 12grader...*s*...nej men 22grader. Temperaturen hålls uppe i akvarierna pga den tid som jag har lysrören på...ca 10-11 timmar/dygn.

                              Kanske varierar temperaturen någon grad, men det är knappt märkbart (tror jag...jag har i och för sig inte legat i karet och känt efter så...hm...).

                              Fredrik H.

                              Jag har missat den läsningen...tråkigt med den händelsen! Jag måste också säga att det andra karet du har med spotlighten ser häftigt ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...